DM har undersøgt hvilke kompetencer, der optræder hyppigst i jobopslag for kommunikatører i de sidste tre år samt hvilke kompetencer, der er på vej ned. Konsulent i DM advarer dog mod, at man bliver for inspireret af tabellerne.
Kommunikationsbranchen er meget dynamisk, og nye kompetencer dukker op og efterspørges løbende.
Derfor har DM udarbejdet lister over, hvilke kompetencer, der hyppigst efterlyses i jobopslag for kommunikatører og hvilke kompetencer, der har set størst stigning og nedgang de sidste tre år.
Overblik: Sociale medier vigtige, men del af en større palet
- Selvom sociale medier stadig er et af de mest populære kompetencer i jobopslag for kommunikatører, er det også en af de kompetencer, der har set størst nedgang.
- SEO er en af de kompetencer, der har set størst stigning i jobopslag. Alligevel optræder SEO ikke på top 20 over de kompetencer, der optræder hyppigst.
- Planlægning, koordinering, nyhedsbreve og InDesign optræder både på top 20 over de mest populære kompetencer og på listen over de kompetencer, der har set størst stigning.
Sådan har vi gjort
Tallene er lavet med hjælp fra Labor Intelligence Tool, der er et analytisk redskab udarbejdet af DAMVAD Analytics i samarbejde med Jobindex.
Udtrækket er baseret på jobopslag på Jobindex i perioden 1. januar 2020 til og med 1. maj 2023. Jobopslagene har søgt enten en kommunikationskonsulent, kommunikationsmedarbejder eller en marketing manager, som er nogle af de mest gængse jobtitler i kommunikationsbranchen.
De 20 kompetencer, der optræder hyppigst |
Andelen af jobopslag, hvor kompetencerne optræder |
Kommunikere | 52% |
Sociale medier | 38% |
Engelsk | 28% |
Formidle | 25% |
Dansk | 20% |
Planlægning | 18% |
Koordinering | 12% |
Skrive | 12% |
Udvikling | 12% |
Nyhedsbreve | 11% |
Marketing | 9% |
Rådgivning | 9% |
Pressemeddelelser | 8% |
InDesign | 8% |
Projektledelse | 8% |
Video | 8% |
PhotoShop | 8% |
Markedsføring | 8% |
Nordiske sprog | 7% |
Kommunikationsopgaver | 7% |
Kompetencer med størst stigning i jobopslagene
SEO, Annoncer, Skrive artikler, Opdatering, Planlægning, Nyhedsbreve, Kommunikatør, Sharepoint, Salg, InDesign.
Kompetencer med største fald i jobopslagene
Kommunikere, Sociale medier, Engelsk, Formidle, Projektledelse, CMS, Branding, Marketing, PR, Udvikling.
Indhold i jobopslag er ikke altid et godt skøn for trends
Selvom det kan være spændende at se kompetencer i jobopslag, så bør indholdet i stillingsopslag ikke være en løftestang for, hvad kommunikationsbranchen egentlig efterspørger:
“Når man akkumulerer data, så skal man vide, hvad dataene egentlig viser. Her viser data, hvilke kompetencer, der er populære præcist i jobopslag, ikke i branchen”, siger Mads Løkke Rasmussen, konsulent i DM med ansvar for alle medlemmer, der er ansat i kommunikationsbranchen.
“Nogle gange er det godt med kvantitative data, men man er samtidig nødt til at være kritisk over for, hvad tallene egentligt viser,” uddyber han.
Han nævner, at man hurtigt kan tro, at der ligger en underliggende tendens i, at sociale medier er en af de kompetencer, der har haft det største fald:
“Jeg ser intet, der tyder på, at sociale medier bliver en mindre del af kommunikatørernes arbejdsliv. Jeg tror nærmere, at sociale medier bliver en internaliseret del af de stillinger, der bliver slået op,” siger han og uddyber:
“I dag vil man heller ikke skrive, at du skal have PC-kompetencer, som man gjorde for 15 år siden. I dag regner man med, at du godt kan finde ud af at bruge en computer,” siger han.
Jobopslag er tit af dårlig kvalitet
Der er nemlig en særlig grund til, at Mads Løkke Rasmussen er lidt mere sensitiv, når man vil bruge det, virksomheder skriver i stillingsopslag som et skøn på nye trends, og hvad branchen efterspørger:
“Helt generelt har stillingsopslag ikke den store kvalitet, fordi håndværket bag simpelthen mangler; dem der skriver opslagene laver dem ofte ekstraordinært, og det kan føles pinligt at spørge om hjælp til udførelsen af opslaget, da det bliver set som en nem opgave,” forklarer han.
Det betyder, at jobopslag ofte indeholder genbrugte formuleringer fra tidligere opslag, fordi man tror, det virker. Det ender ud i, at opslaget indeholder mange bulletpoints, der går i helt forskellige retninger, hvilket gør det uoverskueligt for ansøgeren at finde ud af, hvad stillingen egentlig går ud på.
Når medlemmer ringer til Mads Løkke Rasmussen for at få rådgivning til at søge et job, spørger han derfor først medlemmet, om vedkommende rent faktisk har forstået, hvad der står i opslaget:
“Jeg oplever ofte, at medlemmer tager et jobopslag for gode varer; De tror, at det må være dem selv, der er noget galt med, hvis ikke de helt forstår, hvad der står. Men ofte er jobopslaget bare dårligt,” siger han og råder derfor altid medlemmer til først at gøre to ting:
Først skal de finde ud af alt det, de kan om virksomheden, rollen, branchen, indholdet og teamet. Derefter skal de kontakte eget netværk, fordi man altid kender nogen, der ved mere om branchen, rollen eller indholdet.
© Unsplash