Nudging var den 17. januar omdrejningspunktet for DMO’s medlemskonference i Dansk Magisterforening. Under konferencen kunne medlemmerne lære om, hvordan nudging kan bruges til at skabe adfærdsændringer hos kolleger, borgere, politikere og samarbejdspartnere.
Under DMO’s medlemskonference fik medlemmerne en unik mulighed for at tilføje et kommunikationsværktøj til deres repertoire. Konferencen præsenterede medlemmerne for begrebet ’nudging’.
Inspirationsoplæg, workshops og idéudvekslinger med sidemanden gav antrit til at stifte bekendtskab med det relativt nye psykologiske begreb og blive klogere på dets potentiale til at forbedre kommunikationen i den offentlige sektor ved hjælp af adfærdsændringer.
Nudging er kommet vanvittigt langt over de sidste ti år. Det har hurtigt spredt sig bredt ud til virksomheder og organisationer med evidens og resultater til følge.
Nudging, som ofte bliver forklaret som ”et kærligt puf i den rigtige retning”, er en metode til at påvirke folks vaner og adfærd ved at forudsige deres handlingsmønster og diskret at fremhæve muligheder uden at udelukke alternativer.
Et eksempel på brug af nudging er placeringen af grøntsager tæt på kassen i supermarkedet. Når grøntsagerne var tættere på kassen steg salget af sunde madvarer betydeligt. Et andet eksempel er placeringen af beskeden: ”ni ud af ti husker at bruge desinficering, før de går ind i kantinen”. Langt flere smurte hænderne ind, takket være beskeden.
Selvom nudging ikke har figureret længe som anerkendt kommunikationsværktøj, så fortæller adfærdsforsker og nudging-ekspert Pelle Guldborg Hansen, at begrebet trods alt har udviklet sig hurtigt.
”Nudging er kommet vanvittigt langt over de sidste ti år. Det har hurtigt spredt sig bredt ud til virksomheder og organisationer med evidens og resultater til følge. Nudging har spredt sig så hurtigt, fordi metoden tilbyder et spændende felt af løsninger på udfordringer forbundet med menneskelig psykologi,” fortæller Pelle Guldborg Hansen.
Pelle Guldborg Hansen var foredragsholder på dagen. Her vejledte han medlemmerne i, hvorfor og hvordan nudging kan fungere i den offentlige sektor.
”Nudging egner sig bedst til mellemlederen, der gerne vil sætte ryk i organisationens kommunikation. Du kan som direktør ikke bare sige ”nu vil jeg gerne indføre nudging” for så at regne med, at tingene sker af sig selv. Hvis nudging skal komme til sin ret, skal brugen af den gennemsyre organisationen hele vejen fra direktøren til medarbejderen i kundeservice, der rent faktisk eksekverer metoden – Hvis ikke alle opnår en intuitiv forståelse for metoden i dens grundelementer, så vil den ikke lykkes,” siger Pelle Guldborg Hansen.
Det var vigtigt for mig at dele budskabet om, at nudging er en metode, der skal tages seriøst på arbejdspladserne
Erhversstyrelsen deltog også på dagen, for at give medlemmerne et indblik i, hvordan organisationen helt konkret anvender nudging, som middel til at kommunikere med borgerne.
Pelle Guldborg Hansen var imponeret over fremmødet på dagen og de gode spørgsmål, han fik stillet undervejs.
"Det var skønt at møde så mange nysgerrige sjæle til konferencen. Medlemmerne havde mange forskellige gode spørgsmål, der relaterede sig til netop deres arbejdsplads. Det var vigtigt for mig at dele budskabet om, at nudging er en metode, der skal tages seriøst på arbejdspladserne, fordi vi gang på gang kan se dens tydelige effekt på dem, den bliver anvendt på."