Spring menu over

Når cand.mag.er og private virksomheder får det bedste frem i hinanden

Kvinde i rød kjole og tre mænd i jakkesæt
Fra venstre er det Kristian W. Larsen, Daniel Poulsen, Freja Graf og Per Hyldborg.

© Lars Just

Del artikel:
Af Kristian Kongensgaard

Hvad får private virksomheder og en cand.mag. ud af at finde hinanden? Bliv klogere på, hvordan Freja og Daniel brugte deres cand.mag.-baggrund som springbræt ind i private virksomheder og læs arbejdsgivernes fornuftige skudsmål.

Hvorfor blev det lige Freja, IT Minds ansatte?

”Det afgørende for at ansætte Freja var, foruden hendes personlighed og motivation, at hun havde erhvervserfaring og viste, at hun kunne mestre marketing. Vi sætter stor pris på hendes akademiske kompetencer og kan se værdien af dem. Men en udelukkende teoretisk baggrund havde ikke været tilstrækkeligt til at ansætte hende,” understreger hendes chef, partner Kristian W. Larsen fra IT Minds.

Freja Graf, 26 år og marketing manager i it-udviklingshuset IT Minds. Hendes opgave er at markedsføre virksomheden over for potentielle kunder og potentielle medarbejdere. Freja er cand.mag. i sprogpsykologi fra Københavns Universitet og har arbejdet med marketing og kommunikation i blandt andre People Test Systems A/S og Academic Books.

Teoretiske kompetencer og forretningsmæssig forståelse

Daniel Poulsen er 41 år, cand.mag. i medievidenskab fra Københavns Universitet og digital marketing specialist i SAS Institute, der er leverandør af analysesoftware.

Daniel Poulsens chef, Per Hyldborg lagde ved ansættelsen af Daniel også vægt på, at han ikke kun har teoretiske kompetencer i sit fag, men også er i besiddelse af forretningsmæssig forståelse og erfaring fra tidligere jobs:

”Daniel forstår både det dybt faglige og det kommercielle, og han har tilført SAS Institute evnen til at iscenesætte indholdet af virksomhedens kommunikation.”

Tidligere arbejdede Daniel i forskellige virksomheder som blandt andet projektleder med digitalisering og marketing, herunder hos jobportalen Ofir.dk. Han ser gerne, at den kommercielle dimension kommer til at fylde noget mere i de humanistiske uddannelser:

”Universiteterne kigger for ensidigt på uddannelsernes rent faglige grundlag og sætter det ikke ind i en merkantil sammenhæng.”

Kunderne skal rammes forskelligt

Freja har befundet sig godt i it-miljøet siden sin ansættelse i 2016 og har fået passion for branchen. Hun synes, det er spændende, og føler, at hun kan udvikle sig.

”IT Minds’ potentielle kundekreds spænder fra nogle, der nøjagtigt ved, hvad de har brug for, og til andre, der ikke selv kan definere, hvilken opgave de skal have løst. Derfor skal kunderne som målgrupper rammes forskelligt. Jeg finder mønstre i vores forskellige kundetyper og lægger grundstenene i vores IT-løsninger. Det med at finde mønstre er nok en metode, jeg har lært gennem min humanistiske kandidatgrad med meget detaljerede sproglige analyser", siger hun og uddyber:

"Det er den erfaring, jeg trækker på, når jeg finder mønstre i dag. Dem omsætter jeg til forskellige målgrupper og for sådan at åbne forskellige døre for hver målgruppe,” fortæller hun.

Freja bidrager i høj grad til IT Minds' bundlinje:

”Hendes arbejde bidrager til at generere leads, så salgsafdelingerne har noget konkret at tage fat i og ikke skal starte fra bunden af i forhold til potentielle kunder. Hendes indsats betyder, at vi kan ramme målgruppen bredere og bedre, end vi kunne før,” påpeger Kristian W. Larsen.

Skal udfordre vanetænkningen

Daniels opgaver har ændret sig meget, siden han kom til SAS Institute i 2015. Kampagnerne over for potentielle kunder var dengang primært rettet mod de nordiske lande, og i dag spredes kampagnerne også til den øvrige verden.

”Det skyldes den voksende internationalisering. Vi følger med vores kunder ud i verden, fordi de foretrækker en samarbejdspartner, de allerede er fortrolig med,” forklarer Per Hyldborg.

Daniels opgave går heller ikke ud på at producere mere af det samme:

”Det er først og fremmest en transformation, som blandt andet går ud på at udfordre vanetænkning, der indeholder alt for lange tilløb til kernen i budskabet. Uanset om det er tekst, billeder eller lyd, skal det være kort og skarpt,” siger han.

Umiddelbart synes Daniels opgaver at være svære at måle håndfaste resultater på. Men han og SAS Institutes’ øvrige medarbejdere har en række målepunkter at leve op til henover året, og som udløser en kontant bonus. I Daniels tilfælde kan målepunktet være pipeline-påvirkning, og det vil sige, i hvilket omfang målrettet marketingaktivitet direkte kan aflæses på salget. Målene er dels individuelle og dels kollektive i forhold til afdelingernes samlede præstation.

Hvad lærer en cand.mag i en lille eller mellemstor virksomhed?

Hvad lærer man af at arbejde i en lille eller mellemstor virksomhed som IT Minds eller SAS Institute?

”Jeg har lært at agere i en it-virksomhed, og hvordan it-systemer grundlæggende fungerer. Som eneste marketing manager er det en fordel, at jeg selv kan præge løsningerne på mine arbejdsopgaver rigtig meget. Ulempen er, at jeg kan sidde fast i min egen boble. Men jeg kan naturligvis altid sparre med Kristian eller andre i virksomheden,” svarer Freja.

Hvis Daniel skal pege på det, han sætter størst pris på ved at arbejde i SAS Institute, så drager han en parallel til noget af det ypperste i den professionelle sportsverden:

”Det er som at køre Formel 1. Det er drift og udvikling på samme tid. I Formel 1 udvikler man nye bilkomponenter og stresstester dem i løbene. Vi udvikler content marketing og tester det i kampagner ude i verden. Det betyder hurtig feedback og muligheden for ikke blot at indarbejde erfaringerne i nye kampagner, men også i selve organisationens måde at operere på.”

Denne artikel er oprindeligt bragt i Dansk Erhvervs medlemsmagasin.

SAS Institute

SAS står for Statistical Analysis Software.

Blev grundlagt i 1976 og er verdens største privatejede leverandør af analysesoftware og relaterede tjenester med alt 14.000 ansatte og kunder i 147 lande.

Hovedkvarter i North Carolina, USA.

I Danmark har firmaet kontorer i København og Aarhus med i alt 250 medarbejdere.

IT Minds

It-udviklingshus, etableret i 2010, nu ejet af EG-koncernen.

Medarbejderstaben består af cirka 70 it-studerende på deltid, cirka 80 it-konsulenter og omkring 30 administrative medarbejdere.

Virksomheden kører fra kontorer i henholdsvis København, Aarhus, Aalborg og Oslo.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje