Spring menu over

For ledere: Styrk samarbejdet og skab sundere arbejdsmiljø

Del artikel:
Af Helena Lysholt Niclassen

Få gode råd til, hvordan du som leder skaber bedre arbejdsmiljø og samtidig styrker effektiviteten på din arbejdsplads.

Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, NFA, har udviklet en række gode råd til, hvordan du som leder kan skabe bedre samarbejde og tillid på arbejdspladsen.

Ved at arbejde for at styrke samarbejdet og kommunikationen på arbejdspladsen, kan du som leder være med til at understøtte en bedre forståelse og forventningsafstemning medarbejdere imellem og mellem ledere og medarbejdere.

Du kan vælge at fokusere på forskellige typer af samarbejde. Det kan fx være samarbejdet mellem teams, hvor der er samarbejdsvanskeligheder eller uoverensstemmelser omkring arbejdsfordelingen. Det kan være at tage fat i samarbejdet mellem medarbejdere og den nærmeste leder, eller det kan være på arbejdspladsen som helhed.

De fem arbejdsfaser for forbedring af arbejdsmiljøet

  1. Opstart
    Det kan være en god idé at nedsætte en gruppe, der har til opgave at styre projektets forløb. Ved et opstartsmøde kan gruppen sammensætte en plan for det videre forløb. Her kan styregruppen overveje målsætningerne, og hvordan de kan opnås, samt hvilke teams, der skal tage del i indsatsen.
  2. Kortlægning
    Det kan være en god idé at starte med at kortlægge arbejdsmiljøet og hvilke samarbejder, der er på arbejdspladsen, inden du går i gang med at foretage ændringer. Det giver et overblik over, hvilke styrker og udfordringer de forskellige teams kan have. Det kan undersøges gennem en spørgeskemaundersøgelse eller dialogmøder på arbejdspladsen.
  3. Prioritering og handling
    Her handler det om at udvælge indsatsområder og udvikle handleplaner. Det kan være en god idé at involvere medarbejderne, fx gennem workshops, når prioriteringen af områder og de forskellige handleplaner skal diskuteres. Medarbejderne kan tilføre viden om arbejdspladsens processer. Og inddragelse giver ejerskab og medansvar for forbedringerne af arbejdsmiljøet. Det er en god idé at have en dagsorden for prioriteringsmødet, hvor indsatsområderne skal udvælges. Det sikrer, at kortlægningens resultater bliver diskuteret, og alle bliver hørt. Efterfølgende kan handleplanen udformes - gerne med handleplansskema.
  4. Implementering
    Handleplanen skal derefter implementeres på arbejdspladsen, der kan ofte være behov for revidering undervejs i forløbet. For at implementeringen skal lykkes, er det vigtigt at inkludere alle medarbejdere, som er involveret i handleplanen, og at du som leder bakker op om planen. På den måde har alle har et fælles ansvar for, at den bliver implementeret korrekt.
  5. Evaluering
    Som afslutning på forløbet er det en god idé at gøre status på de forskellige implementerede handleplaner og arbejdspladsens indsats. På den måde evaluerer I, hvilke erfaringer ledere og medarbejdere har tilegnet sig. Det er også en mulighed at gennemføre endnu en spørgeskemaundersøgelse, så resultaterne fra før og efter implementeringen af handleplanerne kan sammenlignes.

Læs mere i NFA's pjece "Sæt fokus på samarbejdet - Sådan arbejder I med den sociale kapital på arbej

Her kan du også læse mere om spørgeskemaundersøgelsen, se eksempler på handleplan og dagsorden for prioriteringsmødet.

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje