Spring menu over

Forebyggelse og håndtering af uroproblemer på bibliotekerne

Fotograf: Jakob Boserup

Fotograf: Jakob Boserup

Del artikel:

Hvordan forebygger og håndterer I de problemer med uro, som finder sted på bibliotekerne?

Hele 9 ud af 10 ansatte på bibliotekerne svarer, at de over en etårig periode har oplevet uro, råben og højrøstet adfærd. Hver anden har oplevet det dagligt eller ugentligt. Det viser en undersøgelse udarbejdet af DM i december 2024.

På dette webinar kan du som tillidsvalgt og leder få inspiration til jeres fælles arbejde.

På webinaret kan du

  • Høre hvilken ramme arbejdsmiljøloven sætter for jeres arbejde.
  • Få inspiration fra hvordan andre biblioteker er lykkedes med at forebygge og håndtere uro.
  • Inspiration til redskaber og tiltag I kan anvende på forskellige niveauer i organisationen.

Uroproblemerne store omfang kan få konsekvenser for arbejdsmiljøet for både den enkelte medarbejder og for den samlede arbejdsplads, og derfor er det forebyggende arbejde og beredskabet til at håndtere voldsomme oplevelser vigtigt.

Til dette webinar ser DM’s arbejdsmiljøkonsulent Søren Bjerregaard Kjær på udvalgte eksempler fra DM’s nyeste uro-undersøgelser med arbejdsmiljølovens briller.

Derudover vil der være fokus på hvilke redskaber og tiltag, der kan tages i brug for at forebygge eller mindske udfordringerne både som et led i den samlede organisatoriske indsats, som en del af ledelsens handlerum og hvad personalegruppen kan gøre sammen og hver for sig. Undervejs inddrages relevante erfaringer i forhold til at forebygge og mindske udfordringerne med uro.

Målgruppe

Tillidsvalgte og ledere på folkebibliotekerne

Hvem kan du møde?

Oplægsholder er Søren Bjerregaard Kjær, Arbejdsmiljøkonsulent i DM.

Vært er Anette Lerche, Programleder i DM.

Afbud

Bliver du forhindret i at deltage, vil vi gerne have dit afbud så hurtigt som muligt, og senest dagen før arrangementet. Dette er af hensyn til planlægning og så en anden kan få glæde af din plads.

Du kan melde afbud på Mit DM

Information om online arrangement

Arrangementet afholdes via det virtuelle møde- og undervisningsværktøj Zoom. Som deltager får du tilsendt et link og et password til webinaret via den mailadresse, du har oplyst til DM. Læs om DM’s brug af Zoom

Praktiske oplysninger

Tidspunkt 1. april 2025 09:00 - 10:00
Sted Online
Tilmeldingsfrist 31. marts 2025 - kl. 10:00
Medlemspris Gratis
Pris for andre Kun for medlemmer

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje