Spring menu over

Brug skønlitteratur til at udvikle din lederrolle

Del artikel:

At være en god leder indebærer forståelse, empati og evnen til at navigere i komplekse menneskelige relationer. I en tid hvor der er stigende fokus på lederes menneskelige egenskaber, har Tænketanken Fremtidens Biblioteker valgt en ny og innovativ vej nemlig brugen af skønlitteratur som et redskab i ledelsesudvikling. Men hvad er det skønlitteraturen kan, og hvordan kan den anvendes som en del af en leders udviklingsproces?

Baggrunden for skønlitteratur i ledelse

For Tænketanken Fremtidens Biblioteker opstod ideen på baggrund af forskning, der undersøgte, hvordan skønlitteratur bruges i forskellige professioner.  Fx læser medicinstuderende skønlitteratur med henblik på at træne deres empati. Ideen om at styrke evnen til empati og perspektivskifte gennem skønlitteratur virkede oplagt at overføre til ledelse, hvor evnen til at forstå andre menneskers synspunkter, værdier og følelser spiller en stor rolle.

Skønlitteratur kræver, at læseren aktivt engagerer sig i teksten og skaber egne billeder og følelser. Lisbet Vestergaard, som er projektleder ved Tænketanken Fremtidens Biblioteker, påpeger, at det i mange sammenhænge for ledere kan være afgørende at kunne stoppe op, reflektere og anskue situationen fra et andet perspektiv, og det kan skønlitteratur fremme.

Ledersparring med skønlitteratur som omdrejningspunkt

Gennem netværksgrupper trænede Tænketanken ledere fra forskellige arbejdspladser for at afprøve effekten af skønlitteratur som omdrejningspunkt for samtale og refleksion. Teksterne var nøje udvalgte og skulle læses hjemmefra, hvorefter deltagerne sammen reflekterede over dem i gruppen. Når ledergruppen læste den samme skønlitterære tekst, opstod der en særlig dynamik. Gruppen kunne hurtigt danne stærke bånd og diskutere komplekse emner ud fra en fælles referenceramme.

Tænketanken Fremtidens Biblioteker ser også tegn på, at skønlitteraturen kan bruges aktivt i personalegrupper for at skabe stærkere relationer. Ved at læse og reflektere over skønlitteratur sammen kan ledere såvel som medarbejdere bygge relationer på et dybere niveau og skabe et tilhørsforhold til arbejdspladsen. Desuden kan det hjælpe med at undgå rekrutteringsbias, når man ser på mennesker gennem litteraturens mangfoldige perspektiver.

Læs mere om DM Leders Gå-hjem arrangement i samarbejde med Fremtidens biblioteker

Skønlitteratur i forhold til andre kunstneriske udtryk

Men hvad er det særlige, skønlitteraturen kan i forhold til andre kunstformer som film og musik? Ifølge Lisbet Vestergaard er det den aktivt, billedskabende og kognitive involvering, der gør skønlitteratur særligt relevant. Læseren skal selv forestille sig karakterernes følelser, liv og handlinger, hvilket kræver en høj grad af forestillingsevne og engagement. I film og musik bliver sanseindtryk, stemning og tempo i højere grad ”leveret” til publikum. I læsning af skønlitteratur er det hele tiden muligt at stoppe op og dvæle ved særlige passager, genlæse særlige afsnit og selv vælge læsetempo. Skønlitteraturen er særligt velegnet til at styrke forestillings- og indlevelsesevnen, og det er vigtige egenskaber for de fleste ledere.

De forskellige litterære genrer, fra klassiske romaner til moderne noveller, bringer ligeledes forskellige perspektiver til ledelsesudvikling. Det handler ikke om at læse store mængder litteratur, men om at vælge de rigtige tekster, der kan sætte gang i refleksionen om temaer som valg, mening, fællesskab, ansvar, identitet og integritet, der alle kan kobles til vigtige aspekter af det at være leder

Fem råd til brugen af skønlitteratur i ledelse

Ønsker du som leder at prøve kræfter med skønlitteratur i din udviklingsproces, er her fem råd, fra Lisbet Vestergaard:

1. Læs sammen

At læse i en gruppe bestående af andre ledere giver flere perspektiver og refleksioner. Når du læser alene, bliver det en individuel oplevelse, men i en gruppe kan samtalen åbne for nye indsigter. Det handler ikke om at finde "facit" men om at dele oplevelsen​.

2. Læg ideen om facit fra dig

Skønlitteratur har ikke ét rigtigt svar. I stedet handler det om at reflektere over det, der taler til dig personligt. Hvilke temaer skaber resonans i dit liv og din ledelse? Skønlitteratur åbner op for en fri refleksionsproces uden nødvendigvis at give konkrete løsninger​.

3. Start med korte tekster

Hvis det er nyt for dig at bruge skønlitteratur i en ledelseskontekst kan korte noveller eller essays være en god indgangsvinkel. Disse formater kan rumme lige så meget dybde som en roman og er nemmere at overskue. Desuden kan de ofte læses og diskuteres inden for kortere tid​.

4. Læs bredt

Mangfoldighed i læsningen er vigtigt. Læs både nyt og gammelt, romaner og noveller, og sørg for at få litteratur af både mandlige og kvindelige forfattere. På den måde sikrer du en bred vifte af perspektiver, som kan udvide din forståelse af forskellige ledelsesstile​.

5. Brug folkebiblioteket som sparringspartner

Bibliotekernes litteraturformidlere har en dyb indsigt i litterære strømninger og tendenser. De kan hjælpe med at udvælge tekster, der passer til den specifikke ledergruppe, og sikre, at læsningen bliver meningsfuld. Gør derfor brug af deres ekspertise​.

 

Tænketanken har også lavet to podcastepisoder, der går mere i dybden med emnet.

Episode 1: Hvad skal den moderne leder med Pontoppidan:

https://open.spotify.com/episode/42zgeEK7lCg4AJzg3wFiOX?si=scAFRBUNTNSZPVs0Ju0CXg

 Episode 2: Hold rummet! Facilitering og valg af litteratur:

https://open.spotify.com/episode/2ARTQ2W2ihGVAgPlaovvRG?si=vrYmk-w4TRaMEzmV_sSVMw

Skønlitteratur som et uformelt rum for refleksion

Det, der gør skønlitteratur til et unikt redskab for grupper af ledere, er, at det skaber et uformelt refleksionsrum. Samtalen tager udgangspunkt i fiktive karakterer og situationer, hvilket gør det muligt for ledere at diskutere følsomme emner uden at føle sig tvunget til at dele personlige erfaringer. Det er nemmere at reflektere over ledelsesmæssige dilemmaer i fællesskab, hvor litteraturen fungerer som et "ufarligt" eksternt emne, idet den ikke er direkte forbundet med arbejdspladsen eller lederens konkrete problemstillinger. Det skaber et frirum, hvor man kan reflektere over svære spørgsmål i en tryg kontekst​.

Det handler om at se ledelse som en flertydig praksis. Der er sjældent én rigtig løsning på komplekse udfordringer, og skønlitteraturen tilbyder en måde at udfolde denne flertydighed. Ved at læse skønlitteratur kan ledere udvikle evnen til at tænke mere nuanceret, forstå forskellige perspektiver og blive mere reflekterede i deres ledelsesstil​.

 

Skrevet af Izabela Henriques, Juniorkonsulent

 

Kilde:

Lisbet Vestergaard, cand.mag., Tænketanken Fremtidens Biblioteker

Læs også vores guide om proaktiv karriereudvikling

Seneste nyheder

Se alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje