Drevet af en interesse for folkesundhedsvidenskab og psykologi, har Trines akademiske rejse taget hende fra teoretiske studier til ledelse af banebrydende forskningsprojekter. I dag står hun i spidsen for sit felt på Syddansk Universitet (SDU), hvor hun kombinerer sin ekspertise i folkesundhed og udviklingspsykologi for at undersøge sundhed blandt børn og unge.
Fra medicinstudie til forskningsleder
Trines akademiske karriere tog sin begyndelse i medicinstudiet med en drøm om at blive børnelæge, men indså hurtigt, at lægegerningen ikke matchede hendes passion. Det førte hende først til folkesundhedsvidenskab, hvor hun opnåede en kandidatgrad. En uddannelse hun fandt spændende og meningsfuld, som lagde fundamentet for hendes videre karriere. Hun fortsatte sin uddannelse ved at begynde et Ph.D.-studie foregående både i Danmark og USA, hvilket yderligere styrkede hendes faglige profil og forskningskompetencer.
Efter at have afsluttet sit Ph.D.-studie, begyndte Trine som adjunkt og derefter lektor. Trods en succesfuld karriere, følte hun, at der var mere at lære som kunne berige hendes faglige profil yderligere. Drevet af denne nysgerrighed, besluttede hun at tage endnu en kandidatgrad i psykologi, mens hun fortsatte med at arbejde fuldtid som lektor.
I dag er Trine professor i børn og unges sundhed ved SDU, hvor hun specialiserer sig i udviklingspsykologi kombineret med epidemiologi. Her vejleder hun også Ph.d.-studerende og leder forskningsprojekter, der formulerer sundhedsinterventioner rettet mod børn og unge.
Betydningen af frihed
Undervejs i Trines tidlige karriere, som studentermedhjælper, oplevede hun en ubetinget tillid og frihed fra sine ledere, hvor hendes arbejde blev værdsat på lige fod med mere erfarne kollegers. Denne personlige erfaring omkring hvordan højere autonomi fører til større engagement har resulteret i at Trine er en stærk fortaler for at give medarbejdere frihed under ansvar. I sit lederskab er Trine fuldt ud dedikeret til principperne om selvstyre og personligt ansvar. Hun siger:
Det er netop, når folk oplever et ejerskab over deres projekt, at de store og banebrydende udviklinger skerTrine Flensborg-Madsen
Trine udtrykker i denne forbindelse behovet for at være tilgængelig hvis frihed under ansvar skal fungere. Hun er derfor så vidt muligt altid tilgængelig for at støtte og vejlede. Denne balance mellem frihed og tilgængelighed skulle ifølge Trine gerne skabe et miljø, hvor man i højere grad kan føle sig værdsat og være motiveret til selvstændigt at bidrage til teamets succes på forskningsområdet.
Denne tilgang stiller høje krav til individuel ambition og integritet, men giver også en ærlig og åben kommunikation, hvor Trine klart indikerer hendes forventninger, samtidig med at hun giver den nødvendige frihed til, at de ansatte kan udføre arbejdet på deres egen måde. Trine anerkender, at denne model kræver grundig forventningsafstemning fra starten, for at sikre at alle er på samme side og forstå præmissen for deres selvstændighed og ansvar.
Transparens som grundsten
Transparens er for Trine en central hjørnesten i ledelse. En nødvendighed som definerer, hvordan hun interagerer med sit team og håndterer udfordringerne i et konkurrencepræget akademisk miljø. Inden for forskning på universiteterne, hvor korte ansættelser og konkurrencementalitet dominerer, er der ifølge Trine behov for klar og ærlig kommunikation. Trine understreger, hvordan det at skabe en åben og transparent kultur er essentielt for at skabe tryghed blandt teammedlemmer, således at de forstår deres position og jobfremtid som forskere.
Hun mener, at transparens går begge veje og skal praktiseres på alle niveauer i organisationer. Trine går derfor forrest med åbenhed og ærlighed i håb om, at det vil smitte af. Hun har samtidig en tillid til, at hvis der er problemer, vil hendes team komme til hende, så de sammen kan finde en løsning. Denne åbenhed gør det muligt for teammedlemmerne at vide præcist, hvad der forventes af dem, og hvordan de klarer sig i deres roller. Trine lægger vægt på at "lægge svesken på disken", tage åbne samtaler om udfordringer, og hvad der kan gøres for at løse dem. Dette sikrer, at ingen bliver efterladt med tvivl om deres præstationer eller målsætninger.
Trine tror på brug af personlige anekdoter og ærlighed om egne fejl, hvad enten det drejer sig om privatliv eller sit professionelle virke. Ved at bruge sig selv som eksempel, fjerner hun noget distance mellem leder og medarbejdere. Denne menneskeliggørelse af ledelsesrollen skaber et miljø, hvor åbenhed og fejlforståelse skal ses som grundlag for vækst og læring.
Denne ærlige dialog forbedrer ikke alene forholdet mellem leder og medarbejder, men bygger også en kultur, hvor feedback og konstruktive samtaler er drivkræfterne for kontinuerlig forbedring og personlig udvikling. Transparens, som praktiseret af Trine, betyder, at alle i teamet har en klar forståelse for deres rolle og de udfordringer de står overfor, og er bevidste om, at deres leders støtte altid er tilgængelig.
Visioner for fremtiden
Skal der ses mod fremtiden, er Trine ikke i tvivl; hun har fundet sin hylde som leder inden for forskning. Hendes ambition er at forblive på forkanten af forskning i børn og unges sundhed ved hjælp af ledelsespraktikker, der fremmer både forskningsresultater og medarbejdertrivsel. Trines historie illustrerer, at ledelse ikke kun handler om at styre projekter og processer, men også om at skabe miljøer, hvor medarbejderne kan trives og udfolde deres fulde potentiale.
Trines rejse fra en aspirerende børnelæge til leder inden for børn og unges sundhed er en fortælling om, hvordan lederskab er blevet udviklet gennem en kombination af personlig autenticitet, faglig nysgerrighed og en forpligtelse til at forbedre andre menneskers liv.