Mediebranchen

Se hvordan DM's medlemmer er med til at sikre kvaliteten i de medier, du bruger 7 timer og 16 minutter på hver eneste dag.
Del artikel:

Mediebranchen dækker de offentlige, halvoffentlige og private arbejdspladser, der beskæftiger sig med produktion af underholdning og journalistik via tv, radio, aviser, internet eller lignende.

Mediebranchen er fx både public service og private produktionsselskaber. I alt er omkring 2500 magistre ansat i mediebranchen. DM har talt med medlemmerne i branchen om mediebranchen anno 2019. Her kan du få deres blik på branchen sammen med gode råd til at få foden indenfor.

Medier er din informationskanal, din overspringshandling og din underholdning

Stort set alle danskere bruger medier hver eneste dag. I gennemsnit bruger vi faktisk 7 timer og 16 minutter af vores liv hver eneste dag på medier. Det kan være en dokumentar på dr.dk, når vi ser 'Gift ved første blik' live, binger en serie på Netflix, eller smider en podcast i ørene på vej hjem på cyklen.

Medier fylder meget i vores liv, og derfor er der også ofte stor politisk bevågenhed på medieindholdet – som fx under udbuddet af den femte landsdækkende radiokanal.

Vil du også arbejde i mediebranchen?

Få 6 gode råd til, hvordan du får foden indenfor i mediebranchen 

Hvad laver DM’s medlemmer i mediebranchen?

Mange arbejder direkte med det kulturelle eller samfundsvidenskabelige indhold i produktionerne eller som eksempelvis værter på TV. Men der er også en del, der arbejder med andre spændende arbejdsopgaver. Det kan fx være udvikling af webindhold, implementering af forandringsprocesser, HR, stemmetræning og meget andet.

I TV-produktion er projektledelse og -koordinering stærkt efterspurgte kompetencer, fordi det at sikre at deadlines og budgetter bliver overholdt fylder meget. Og det at få kamerafolk, medvirkende, teknikere og redigeringsfolk til at spille sammen. Konkret kan det være stillingsbetegnelser som tilrettelægger eller produktionsassistent.

En stadig stigende del af mediebranchen er også produktion af podcasts, hvor der findes mange selvstændige en-personsvirksomheder.

Kåre Vedding Poulsen er cand. mag i litteratur og film og har arbejdet i DR i mere end 20 år - kom med ham på arbejde og hør om, hvordan hans arbejdsdag typisk ser ud.

Hvordan er det at arbejde i mediebranchen?

Mediebranchen er fuld af passionerede ildsjæle, der bliver drevet af engagement og dedikation, og som nyder at realisere sig selv gennem arbejdet og derfor gerne ser lidt stort på arbejdstid, fridage osv. Det er også en branche, der er attraktiv, og hvor mange gerne vil have en fod indenfor. Derfor kan det være svært at sætte rammer og grænser for sig selv. Man skal nemlig gerne også holde sig fagligt opdateret løbende.

Mange – især hvis man er knyttet til programmerne – arbejder i vagtskemaer og i hold. Det kan betyde skæve arbejdstider, som man ikke ser så mange andre steder på det akademiske arbejdsmarked. Deadlines er ufravigelige, hvis man arbejder med produktioner, og man skal være i stand til at afslutte sit arbejde på en god måde, selvom der er pres på. Og tendensen er, at deadlines og projekter bliver kortere og kortere.

Den største faggruppe i mediebranchen er journalister, og det smitter af på hele måden, branchen tænker på. Det journalistiske kan både ses i den måde, man får foden indenfor på, men også når tonen til tider bliver mere rå end hjertelig, når der ryger journalistiske finker af panden, når deadlines nærmer sig, og redaktionssekretæren i sidste øjeblik kræver flere kilder på historien.

Det journalistiske er selvfølgelig mest udbredt på nyhedsredaktioner og i produktionen af redaktionelt indhold, men du kan sagtens støde på kulturen i hele mediebranchen.

Når man arbejder i mediebranchen, opdager man hurtigt, at alle har en holdning til medierne, så man skal være bevidst om, at ens arbejde eller arbejdsplads bliver kommenteret og debatteret på sociale medier og i sociale sammenhænge.

Der er rigtig mange små en- og to-mandsproduktionsselskaber og færre store. Produktionsselskaberne har som regel deres egen profil, så hvis man henvender sig med en idé, er det vigtigt at kende til selskabets produkter og stil. Producentforeningens webside har et godt overblik over alle produktionsselskaberne.

Seneste nyheder

Alle nyheder

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje

}