Vil du læse mere om studielivet?
Tilmeld dig vores nyhedsopdatering her. Så sender vi dig en mail, når vi skriver noget nyt om studerendes forhold på studier og arbejdsmarked.
Når boligsøgning flytter ind på LinkedIn, ændrer det måden, vi ser på professionelle og faglige netværk, forklarer LinkedIn-specialist.
LinkedIn har længe været kendt som platformen for professionelle netværk.
Men det er ikke længere kun CV’er og ny-i-job-opslag, der fylder i feedet.
I takt med at flere unge bruger mediet aktivt, dukker der nu en ny type opslag op, man kender fra andre sociale medier: boligsøgning.
En af dem, der har prøvet lykken med at søge tag over hovedet gennem netværksplatformen, er 25-årige Alberte Woetmann.
Der er mange forskellige mennesker på LinkedIn, og man kan nå ud til mange hurtigtAlberte Woetmann, boligsøgende på LinkedIn
Hun havde kun været boligsøgende et par uger, da hun valgte at slå det op på LinkedIn.
”Der er mange forskellige mennesker på LinkedIn, og man kan nå ud til mange hurtigt,” forklarer hun.
”Et opslag på LinkedIn har jo potentiale til at gå viralt. Jeg har før lavet opslag, der har fået mange visninger, så jeg tænkte bare, hvorfor ikke prøve lykken? Hvis man kan bruge LinkedIn til at finde et job, kan man nok også bruge det til at søge lejlighed,” siger Alberte Woetmann.
Hun endte med at finde bolig på anden vis, men ideen med at bruge LinkedIn gav god mening, for der er en række fordele ved at benytte LinkedIn til at søge bolig, pointerer LinkedIn-specialist og selvstændig konsulent Kristina Herlev Wulff.
”Du kommer ud til mange flere end på Facebook, hvor det ofte kun er ens venner, der ser opslagene. På LinkedIn er der langt flere, vi har connected med, som vi aldrig har mødt i virkeligheden,” siger hun.
”Og så har man mulighed for at nå ud til nogen, der slet ikke er en del af vores eget netværk, fordi folk liker eller kommenterer opslaget.”
Da corona ramte landet med storm i 2020, skete der en ændring i, hvordan vi bruger LinkedIn, forklarer Kristina Herlev Wulff.
Pludselig skulle vi arbejde mere hjemmefra, og det krævede derfor en særlig indsats at holde kontakt med sine kolleger. Derfor blev netværksmediet en platform for alt det, man normalt ville dele med kollegaerne i frokostpausen på arbejdet, mener hun.
”Før blev det næsten kun brugt til folk, der søgte job eller viste, at de havde fået nyt job. Men i coronatiden begyndte folk at bruge LinkedIn til mere personligt indhold,” siger Kristina Herlev Wulff.
Vi har manglet, at man kan mærke mennesket bag den stive skjortekraveKristina Herlev Wulff, LinkedIn-specialist
Platformen er også blevet påvirket af de samme trends, der har slået igennem på andre sociale medier, der voksede frem i samme periode – ikke mindst TikTok.
”Her skulle vi pludselig være mere autentiske og ægte, og det begyndte at smitte af på LinkedIn. Vi har manglet, at man kan mærke mennesket bag den stive skjortekrave,” forklarer Kristina Herlev Wulff.
Og udviklingen i brugen af LinkedIn er naturlig, mener LinkedIn-specialisten, fordi de yngre generationer i højere grad vil bruge platformen aktivt.
”De unge mennesker er jo til stede på sociale medier på en anden måde, end vi andre er. Jeg taler med flere unge mennesker, der er begyndt at rykke mere over på LinkedIn, blandt andet fordi folk ikke er så grove i kommentarsporet, som de er på eksempelvis Facebook,” siger Kristina Herlev Wulff.
”Og når de unge kommer hen på en ny platform, tager de også deres vaner fra andre sociale medier med.”
LinkedIn blev officielt lanceret i 2003 og er siden blevet en populær platform med over 850 millioner brugere.
Som det fremgår af LinkedIns hjemmeside, er mediets mission at give fagfolk et netværk, ”der gør dem mere produktive og succesfulde.”
Men med den igangværende udvikling af platformen følger også konsekvenser, der strider imod LinkedIns mission.
Det bliver mindre fagligt.
”Det bliver mere menneske til menneske frem for et erhvervsnetværk. Det kan både være en stor styrke, men også frastøde dem, der er der for det faglige,” siger Kristina Herlev Wulff
Selvom boligsøgning har oplagte fordele på LinkedIn, skal man være opmærksom på, hvad man har i sinde at bruge mediet til, mener hun.
Derfor råder hun til stadig at bruge LinkedIn til at vise, hvad man er god til fagligt.
”Hvis du lægger for mange ting op, der ikke handler om din faglighed, risikerer du, at folk ikke husker dig for det, du er god til. Så kan dit netværk måske ikke anbefale dig til de fede jobs, fordi de ikke kan huske andet om dig, end at du søger en 2-værelses lejlighed i København.”