Chok på humaniora: AAU vil lukke musik, filosofi og samfundsfag
Foto: AAU
Aalborg Universitet lægger op til at lukke yderligere syv kandidat- og fem bacheloruddannelser. Gymnasiefag som musik, filosofi og samfundsfag står til at forsvinde. Ansatte kalder processen vilkårlig og chokerende. Lukningerne sker som led i Kandidatreformen og en ny institutionsplan.
Bølgerne fra kandidatreformen skvulper stadig i universitetslandskabet. I maj offentliggjorde Aalborg Universitet sin institutionsplan og lukningen af en lang række uddannelser. Men der stopper de nordjyske uddannelseslukninger ikke.
For på Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet har dekanen lagt op til en ny stoledans, der vil medføre lukningen af yderligere syv kandidatuddannelser og fem bacheloruddannelser.
”Der er stadig dele af dimensioneringen, der ikke er faldet 100 procent på plads. Og en af udfordringerne er, at vi har nogle uddannelser, hvor vi ikke optager så mange, som vi har loft til. Vi har altså pladser, vi ikke bruger til noget. Og samtidig har vi andre uddannelser, hvor vi må afvise ansøgere. Derfor har vi besluttet at kigge på uddannelsesporteføljen igen. Det er ikke en ønskeopgave, men det er de muligheder, vi har,” fortæller dekan Rasmus Antoft.
TR: Kriterier virker vilkårlige
I et forslag lægger han derfor op til at lukke kandidatuddannelserne anvendt filosofi; informationsvidenskab; interaktive digitale medier; international virksomhedskommunikation engelsk; musik; oplevelsesdesign; samfundsfag samt fem tilhørende bacheloruddannelser.
Uddannelserne er udpeget på baggrund af søgning og optag, frafald og ledighed. Ydermere står der i forslaget, at dekanatet fremover har et mål om, at uddannelser skal have 20 pladser på grund af studiemiljø, faglig kritisk masse og rentabilitet.
Folk føler, at der bør være et eller andet retfærdighedsprincip. Men det er svært at få øje påJens Kirk, lektor og tillidsrepræsentant
Udmeldingen har været et hårdt slag for medarbejdere på fakultetet, fortæller Jens Kirk, lektor og tillidsrepræsentant på Institut for Kultur og Læring.
”Vi er meget chokerede, og selvfølgelig er især dem på de berørte studier meget hårdt ramt,” siger han.
Mange har ifølge Jens Kirk svært ved at gennemskue de kriterier, der har fået pilen til at pege på netop deres uddannelse, og det skaber en følelse af vilkårlighed omkring lukningerne.
”Folk føler, at der bør være et eller andet retfærdighedsprincip. Men det er svært at få øje på. Alle uddannelser – med få undtagelser – kæmper jo med vigende søgning, frafald og ledighed. På Engelsk optog vi engang 115, nu er det 25. Tallene fluktuerer, og på et tidspunkt går det op igen.”
Pladser overføres fra HUM til SAMF
På det mere strukturelle plan bekymrer det Jens Kirk, at lukningerne bliver brugt til at fodre samfundsvidenskabelige uddannelser med pladser fra humanistiske fag.
”Det kommer bag på mig, at man kan flytte studiepladser mellem hovedområder på denne måde. Og jeg er også urolig for den præcedens, det kan skabe. For det er jo tydeligt, at pladserne vandrer fra Humaniora til Samfundsvidenskab.”
Jens Kirk peger på, at lukninger af uddannelse er et meget drastisk og måske uigenkaldeligt skridt. Han foreslår at man i stedet indfører et dynamisk system, hvor man år for år kan overføre eventuelt ledige pladser mellem uddannelserne – uden at man behøver at lukke dem.
Det er dog ikke sikkert, at de lukkede kandidatuddannelser forsvinder som fagområder. Ifølge Rasmus Antoft er det planen at udbyde en række kandidatuddannelser på 75 ECTS-point, og nogle vil kunne være en slags erstatning for de lukkede uddannelser.
I den nærmeste fremtid forventer han ikke, at uddannelseslukningerne vil føre til afskedigelser.
Jeg må også erkende, at vi næppe kan opretholde det nuværende antal stillingerRasmus Antoft, dekan
”Det kan jeg ikke se for mig. Det er jo først nu, vi stopper optaget, så det vil være studerende på de fag nogle år ud i fremtiden. Jeg forventer også, at flere VIP’er på de berørte uddannelser vil kunne bruges andre steder på fakultetet. Men Jeg må også erkende, at vi næppe kan opretholde det nuværende antal stillinger,” siger Rasmus Antoft.
Mindre udbud til gymnasielærere
Da AAU blev grundlagt for godt 50 år siden, var et af de konkrete formål, at man ønskede at kunne uddanne gymnasielærere til Nordjylland i Nordjylland. De senere år har AAU imidlertid måttet lukke flere gymnasiefaglige uddannelser, og med lukningen af musik, filosofi og samfundsfag ryger der endnu tre fra den liste.
”Det er klart, at vi begrænser kombinationsmulighederne. Men vi mener trods alt, at vi stadig har en bred portefølje med en lang række af de væsentlige fag, og så kan man stadig tage et bifag i Aarhus for eksempel. Når vi ser på dem, vi uddanner inden for de gymnasierettede fag,” siger dekanen.
Men Rasmus Antoft vil godt erkende, at man med uddannelseslukningerne og især på HUM-området skærer ned i kødet af det klassiske, ’fulde universitet’.
”Det gør vi, og det er jeg særdeles opmærksom på. Men det er jo ikke fordi, vi ikke kommer til at have for eksempel filosoffer på AAU. Vi har levende filosofimiljøer og center, som ikke er direkte koblet på uddannelsen.”
Åben for gode ideer
På Humanistisk Fakultet på AU var man sidste år i en lignende situation, hvor en række små fag stod til lukning. Efter en høringsfase endte man med at bevare faglighederne ved helt eller delvist at sammenlægge uddannelserne.
Rasmus Antoft har svært ved at se samme scenarie på AAU, men han holder sig åben for gode forslag.
”Vi har selvfølgelig også kigget på, hvad man har gjort i Aarhus, men der har været en større portefølje at tage af. Men nu er vi jo i en høringsfase, og det kan være, der kommer nogle spændende idéer op, som vi i dekanatet ikke har været opmærksomme på.”
Forslaget til ny institutionsplan er frem til 10. oktober i høring på fakultetet, og i begyndelsen af november skal direktionen have den endelige indstilling.