Spring menu over

Tag temperaturen på din indflydelse i arbejdet

Illustration Copilot

Ask Lehrmann og Anne Nimb
Del artikel:

Indflydelse i arbejdet hænger sammen med trivsel. Det har mange studier gennem tiden vist. Har du tænkt på, hvordan din egen indflydelse er? Her er 6 bud på områder, hvor du som kommunikationsmedarbejder kan tage temperaturen på din indflydelse.

Vidste du, at der er en klar sammenhæng mellem Indflydelse i arbejdet og en høj grad af trivsel?

Som kommunikatør befinder du dig ofte i en nøgleposition, hvor det bliver forventet, at du løser mange forskellige arbejdsopgaver. Men føler du, at du har den indflydelse, du gerne vil have?
Det skal du være opmærksom på, også for din egen skyld. Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) holder øje med, hvad indflydelse betyder for vores trivsel, og deres undersøgelser viser ikke bare, at medarbejdere med en høj grad af indflydelse trives bedre. De er også mere effektive og har en lavere risiko for langvarigt sygefravær. 

Desværre gælder det også omvendt, for der er en endnu stærkere sammenhæng mellem indflydelse og psykisk velbefindende for dem, der oplever, at de har en lav grad af indflydelse. 

6 måder at undersøge din egen indflydelse 

Men hvordan kan du gøre din indflydelse gældende? Hvis du gerne vil ændre noget, er det klart, at du bliver nødt til at have din leder med ombord, så I forventningsafstemmer sammen. Det er vigtigt, at du sammen med din leder bliver skarp på rammerne for de beslutninger, du som medarbejder skal træffe. 

Det kan du gøre ved at kigge på: 

1. Mængden af opgaver og opgavernes indhold 
Hvor mange arbejdsopgaver har du i din portefølje, og skal det være dig, der løser dem? Har du indflydelse i forhold til at kunne sige nej til opgaver, som ikke hører under din kasket, eller som du ikke har tid eller kompetencer til at kunne løse?
 
2. Beslutninger  
Skal du lige ind forbi din chef, inden du sender en mail ud eller tager andre beslutninger? Der kan være forskellige niveauer i, hvad man selv må beslutte, og det kan også være uigennemsigtigt. Nogle ledere kan godt lide at ’micro-manage’, mens andre praktiserer tillid til, at du selv kan trække beslutninger. Men hvad trives du selv med? Forsinker det dit arbejde, at alt skal godkendes? Så tag en snak med din leder om det.  

3. Arbejdets tilrettelæggelse 
Det handler om, hvordan du udfører arbejdet, og hvordan du planlægger din dag. Bruger I bestemte metoder, der er fastlagte, og har I processer eller arbejdsgange for, hvordan arbejdet skal udføres? Det kan være vigtigt i forhold til ens faglige stolthed at få lov til at påvirke arbejdet og bruge de metoder, som man synes giver mening.  

4. Arbejdstidens placering 
Fleksibilitet i arbejdet handler for mange om fleksibilitet i forhold til, hvornår man kommer og går, og om muligheden for at arbejde hjemme. På nogle arbejdspladser er der en fix-tid, hvor man skal være til stede på kontoret, og rundt om de timer, kan man så flekse. Nogle steder er der en forventning om, at man skal være til stede fra 8-16 hver dag. Og andre steder er der en kultur for, at man i nogen grad har selvtilrettelagt arbejde, og her er det især vigtigt at være enige om rammerne. Nogle steder er det desværre sådan, at selvom om man taler om fleksibilitet og indflydelse på arbejdstid, så er ilde set, hvis man først kommer op af formiddagen. Heldigvis er det nogle gange er det en forestilling, at det er ilde set.  

5. Hvem du arbejder sammen med 
Som medarbejder er du ikke herre over, hvem der er ansat omkring en. Og som oftest er der medarbejdere i ens team eller afdeling, som man skal arbejde sammen med. Men der kan også være mulighed for at opdyrke samarbejder på tværs af afdelinger, eller arbejde med at udvikle de eksisterende relationer. 

6. Arbejdsstedets indretning 
Arbejdstilsynets har lavet en vejledning om indretning og inventar, som arbejdspladserne skal følge. Men loven siger ikke noget om den øvrige indretning. Mange kæmper med at sidde i storrumskontorer og har afvekslende muligheder for at sidde i stillerum. Hjemmearbejde kan også være en faktor her. Er din leder lydhør overfor, at du har brug for ro til at arbejde, og har du på den måde indflydelse? Nogle steder har man politiker om, at bordet skal være ryddet, når man går. For nogle betyder det noget at have en særlig computer, stol, tastatur eller lampe. 


 

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje