Hvad med at give dig selv en faglig julegave?
Illustration AI
Hvad skal du læse, se og lytte til i den juleferie, der venter forude? Timme Bisgaard Munk har inddelt sine favoritter pædagogisk efter hvem du er, hvad du værdsætter, og hvad du kæmper for at blive bedre til.
Juleferien er et perfekt tidspunkt til faglig udvikling i fred og ro. Langt om længe er du væk fra din hektiske mailboks. Her har du endelig den tid, du altid mangler i din hverdag.
Det handler ikke bare om at finde Bogen, men om at skabe nogle medievaner, som sikrer, at du bliver klogere hver dag i 2026.
At læse er at låne en andens hjerne. Det er den største og klogeste julegave, du kan give dig selv.
Find bogen. Klik på linket. Lyt til podcasten. Find stolen. God jul og god læselyst.
Til den nysgerrige klimakommunikatør
Du lever i din Patagonia fleece-vest. Du har et kæmpe brand crush på tøjmærket. Ergo: du er en nysgerrig klimakommunikatør, som gerne vil forstå de grønne dilemmaer, mange virksomheder kæmper med og skal kommunikere ud.
Dirtbag Billionaire: How Yvon Chouinard Built Patagonia, Made a Fortune, and Gave It All Away er titlen på den netop udkomne bog om Patagonias grundlægger. Skrevet af journalisten David Gelles følger vi Yvon Chouinard fra tiden som fattig klatre-dirtbag til tøjmærkemilliardær, kulminerende med, at han omdanner hele virksomheden til en miljøfond.
Bogens styrke er ikke helteportrættet, men den ærlige formidling af alle de svære grønne dilemmaer. Hvordan vokser man ansvarligt? Hvad er greenwashing, og hvad er det ikke? Chouinard løste aldrig spændingen mellem profit og miljø. Han accepterede bare, at paradokset var værd at leve med. For klimakommunikatører er det måske den vigtigste indsigt: nogle modsætninger skal ikke løses, men håndteres ærligt.
Bonusbog: Lone Wolf: Walking the Line Between Civilization and Wildness af Adam Weymouth handler om ulven og mennesket i Europa. Hvordan vi lever sammen eller på trods af hinanden. Jordens og menneskets evige dilemma, smukt fortalt.
Til dig i Big Corporate
Du arbejder i Big Corporate, dér hvor vi danskere tjener vores penge. Du vil gerne tættere på topledelsen som rådgiver og referenceperson, når organisationens store spørgsmål diskuteres. Du vil kort sagt skabe lidt mere og større værdi på direktionsgangen. Du er også lidt misundelig på, hvordan HR og finans altid bliver hørt og set, når du sidder til ledelsesmøder. Det kan du heldigvis gøre noget ved.
Her handler det ikke så meget om at finde Bogen, men om at ramme viben og forstå, hvordan man taler og tænker MBAsk, når kommunikationen skal sælges ind på øverste hylde. Et godt sted at starte er et abonnement på Harvard Business Review og Financial Times, toppet op med Economist. Med disse tre verdensklassemedier i lommen, lænestolen og mobilen burde du kunne tale med. En investering, som stille og roligt vil sikre din plads i direktionen.
Husk også at indsætte Harvard Business Reviews infografiker i præsentationer for lige at sende et diskret signal om, at du er med i klubben. Læs McKinsey Quarterly sporadisk, men læs altid om det, som optager din CEO. For at sætte fagligt akademisk trumf på, læser du naturligvis også Corporate Communication Review og tjekker Strategic for de gode kommunikationsklummer om pain poinst og trends.
Bonus: Følg Adam Tooze. Alle kloge CEOs er fans af ham. Manden er økonomisk historiker fra Columbia, men skriver som om verdensøkonomien var en krimi, han lige har knækket koden til. Hans nyhedsbrev Chartbook forbinder finanskriser med geopolitik, klimapolitik med centralbanker, Ukraine-krigen med energimarkeder. Det er det store billede, serveret af en, der faktisk forstår detaljerne. Læs alt af ham på hans hjemmeside. Er du sulten efter mere Big Business-snak, tjek Scott Galloway.
Til den humanistiske kommunikatør
Du er kommunikatør, men først og fremmest humanist med kæmpe H. Du længes tilbage til dengang, du gik i rullekrave og ruskindssko og læste franske filosoffer på uni. Du drømmer om at skrive Bogen om dit liv som kommunikatør.
God kommunikation er klog humanisme. Problemet er, at hverdagen slider den klogskab af dig. Du læser pitches i stedet for essays. Du skimmer i stedet for at fordybe dig. Julen er din chance for at genoplade.
Start med kultsitet Arts & Letters Daily. Det er et metamedie, som samler det bedste fra humanioras verden: essays, anmeldelser, debatter. Tænk på det som en kurateret indgang til alt det, du gik glip af, mens du sad i møder om intranet opdateringen omkring GDPR reglerne. Det er slet og ret et must klik, hvis du vil genfinde den indre humanist i din kommunikation. PS: Husk at gemme den i favoritter. Du vil aldrig fortryde det (sagt af en som har klikket meget (alt for meget) rundt på nettet).
Derfra kan du bevæge dig videre til de store klassikere: London Review of Books for de lange, mærkelige essays, der går steder hen, du ikke havde forventet. The New Yorker for profiljournalistik og kulturkritik i verdensklasse. New York Review of Books for den intellektuelle dybde, der minder dig om, hvorfor du blev humanist til at starte med.
Hvis det er for dyrt i disse hårde tider, findes flere af dem på bibliotekets gratis app Libby. Ingen undskyldninger.
Til det politiske dyr
Du kommunikerer for at politisere. Kommunikation og politik er to sider af samme sag for dig og dit arbejdsliv. Du har været spindoktor, vil være det, eller kender nogen, som har været det. Du er et politisk dyr, som spiser begavet politisk journalistik til morgen, middag og aften.
Kommunikation er nu mere geopolitik end nogensinde før. Trump er tilbage. Europa vakler. Kina presser på. Hvis du vil rådgive ledelser om, hvad de skal sige og til hvem, skal du forstå det storpolitiske spil, der former rammerne.
Start med det danske policymedie Ræson for den hjemlige vinkel. Brug så julebudgettet på Foreign Affairs, mediet for alle storpolitiske nørder med stort N. Det er her, amerikanske sikkerhedsrådgivere publicerer deres tanker, før de bliver til politik. Det er også det eneste medie, hvor CIA indrykker jobannoncer. Måske de har et job til dig.
Læs Janan Ganesh, Financial Times' internationale politikkommentator. Han skriver med en skarphed og elegance, der får de fleste danske kommentatorer til at ligne amatører. Tjek den internationale debat på Project Syndicate. For den engelske vinkel, læs New Statesman. For den tyske, Der Spiegel i engelsk oversættelse. For den franske, Le Monde diplomatique. Tilsammen giver de dig et europæisk overblik, som de færreste danske kommunikatører har. Det er en konkurrencefordel, som er din kommunikationsfordel.
Til AI-nørden
Du er all in på AI. Du lever mentalt i Silicon Valley og følger de forskellige AI-modeller, som om det var dine børn.
AI ændrer kommunikationsfaget hurtigere, end de fleste vil indrømme. Spørgsmålet er ikke længere, om du skal forstå det, men hvor dybt. Julen er et godt tidspunkt at gå all in.
Lyt til New York Times' podcast Hard Fork med Kevin Roose og Casey Newton. Det er dem, alle andre, der skriver om AI, skriver af fra. Perfekt til lange gåture mellem julemiddagene.
Læs MIT Technology Review og tilmeld dig deres nyhedsbrev The Download for den tekniske dybde. Wired giver dig hippievinklen på tech-hypen, den sunde skepsis over for løfterne fra Silicon Valley.
For den mere samfundsorienterede vinkel, læs The Atlantics tech-sektion. For de AI-bekymrede og venstreorienterede: The Guardians tech-sektion er alle progressive AI-skeptikeres ynglingsmedie.
Pointen er ikke at blive AI-ekspert. Det er at blive den i rummet, der stiller de rigtige spørgsmål fra en kommunikationssynsvinkel.
Lønguide for kommunikatører
Tjek din løn i DM's store lønguide for kommunikatører. Her kan du se, hvad andre kommunikatører tjener. Så er du godt på vej til din næste lønstigning.