Fang læseren som Bjarne Reuter
Bjarne Reuter. Foto Bjedo Hjøllund
Ved at låne fra skønlitteraturens fortællestruktur, kan du fange læserne ind i dine tekster, ligesom Bjarne Reuter.
Læg alle informationer frem for læseren i starten af din tekst, bortset fra én overraskelse, som du gemmer til slutningen.
Det er Bjarne Reuters metode, når han skal fange læseren ind i sine historier.
Den danske forfatter fra Brønshøj står bag klassikere som Busters verden, Når snerlen blomstrer og ungdomsklassikeren Zappa og har i årtier fanget unge og voksne læsere ind i sine verdener.
Mange af hans romaner – som Zappa og Busters verden – er filmatiserede med stor succes, og i interviews med DR-serien Mesterlære løfter han sløret for, hvordan han fortæller fængende historier, og det kan vi lade os inspirere af, når vi skriver kommunikationstekster.
Tilbagehold en smule information
Når alle informationer skal lægges frem for læseren, betyder det, at læseren skal have så meget at vide i starten som muligt: Bjarne Reuter introducerer sine karakterer og deres verden. Som kommunikatører kan vi vinkle vores tekster så skarpt, at vi i den allerførste sætning får forklaret læseren det vigtigste.
Men så skal man også gemme én overraskelse til sidst, ét sidste kort, skribenten vender til allersidst – for det skal være værd at læse teksten færdig. Den overraskelse skal man helst finde en måde at lægge op til, så det giver mening, når den kommer: Tilbagehold en smule information indtil sidst i teksten. Det skaber suspense.
Du kan overveje at hinte til overraskelsen i indledningen, hvis du kan finde en elegant måde at gøre det på: Giv læseren noget, de skal have svar på i teksten. Det kalder man nogle gange tekstens hovedspørgsmål eller tekstens motor
Bliv ved at gennemskrive indledningen
Indledningen er det vigtigste i en tekst, påpeger Bjarne Reuter. Den bør man ifølge Reuter skrive igennem igen og igen (så længe man har tid).
Første gang, man skriver den, er den aldrig så skarp, som den kan blive.
”Der hvor du lokker læseren ind i fortællingen, der skal du være meget omhyggelig,” siger Bjarne Reuter.
Han kan sagtens bruge en times tid på de to første linjer af sin bog, siger han.
Så hvis du skal fange læseren:
Vinkl din tekst helt klart, så man får maksimalt at vide allerede i din hook. Men strukturér din tekst, så du gemmer én overraskelse til slutningen.
Og – hvis du har tid – skriv din indledning om et par gange.
Om 'Skriveråd fra de store forfattere'
Har du nogensinde været opslugt af en roman og taget dig selv i at spekulere på, hvordan det skete, hvordan forfatteren gjorde dét, og om du kunne lære noget fra romanen til dine egne tekster?
I så fald har vi gode nyheder. Hen over sommeren præsenterer DM Kommunikation nemlig gode råd om skrivning fra seks skønlitterære forfattere, som du kan lade dig inspirere af som kommunikatør.
I serien får du blandt andet svar på:
Hvad gjorde Hemingway, når han fik skriveblokade?
Hvorfor mente George Orwell, at du skal rydde ud i fremmedord?
Og hvordan redigerer Stephen King sine gyserromaner, så der ikke er et ord for meget?
Mange forfattere som George Orwell og Stephen King har skrevet om det at skrive, og i denne serie har vi kogt deres refleksioner ned til en samling konkrete råd, tips og tekstgreb, som du kan bruge med det samme i dine tekster.
Fra succesfulde forfattere som George Orwell, Stephen King og Ursula Le Guin kan du her finde inspiration til om at bryde skriveblokader, redigere dine tekster og at fange læseren, som de store forfattere gjorde
Mads Thorup Thomsen har skrevet artiklerne. Han er uddannet journalist fra DMJX, men også litteraturnørd, der snart er færdig med en kandidat i Nordisk sprog og litteratur. I mange år har han læst forfatteres essays om skrivekunsten og har løbende samlet de bedste råd om skrivning sammen til sig selv og andre.