Spring menu over
Dansk Magisterforening

Otte nye medlemmer optaget i Det Unge Akademi 2026

Det Unge Akademi

 Illustration: Det Unge Akademi

Udnævnelser
Del artikel:

Det Unge Akademi har i forbindelse med årets optagelsesrunde budt otte nye medlemmer velkommen. De nye medlemmer er udvalgt på baggrund af deres stærke faglige profiler og motivation for at indgå i akademiets arbejde, hvor tværvidenskabeligt samarbejde er et centralt fokus. Medlemmerne er optaget fra september 2026 og vil være en del af akademiet frem til 2031.

De nye medlemmer repræsenterer en bred vifte af forskningsområder og institutioner. Anders Bach-Mortensen er tilknyttet Roskilde Universitet og Oxford University, hvor han forsker i social politik og omsorg ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv.

Frederik Seersholm er ansat ved Globe Institute på Københavns Universitet og arbejder med forhistorisk DNA.

Jessica Hjaltelin er tilknyttet Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet og forsker i kunstig intelligens og medicinsk informatik.

Joshua Evans er ansat ved Danmarks Tekniske Universitet, BRIGHT, og forsker i mad og bæredygtighed.

Mette Malle er tilknyttet Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet og arbejder inden for biofysik.

Rasmus Grønved Nielsen er ansat ved Center for Erhvervsret og Offentlig Regulering (CEO) på Københavns Universitet og forsker i retsvidenskab.

Sofie Rose er tilknyttet Department of Political Science and Public Management på Syddansk Universitet og arbejder med international politik.

Stine Johansen er ansat ved Institut for Datalogi på Aalborg Universitet og forsker i Human-Computer Interaction.

Med optagelsen af disse otte nye medlemmer styrker Det Unge Akademi sin tværfaglige profil og fortsætter arbejdet med at fremme yngre forskeres muligheder for at indgå i faglige og samfundsrelevante samarbejder på tværs af discipliner. De nye medlemmer vil indgå i akademiets aktiviteter og bidrage til at udvikle og formidle forskning i de kommende fem år.