Vil du holde dig opdateret?
Tilmeld dig vores daglige nyhedsopdatering her. Så sender vi dig en mail hver morgen med vores seneste historier fra det akademiske arbejdsmarked.
"Brok er irriterende, når andre brokker sig. Vores eget brokkeri er vi ofte blinde for", siger Mads Lønnerup, der holder oplæg om arbejdsglæde og brok. © Foto: Supplement.
Brok er på én gang dragende og frastødende - men måske også nødvendigt på en god arbejdsplads, skriver brokkerøvs-eksperten Mads Lønnerup, der holder kursus om arbejdsglæde i DM.
Jeg er gennem min tid som konsulent stødt ind i utallige virksomheder, der ser brok som noget, der udfordrer trivslen, sammenhængskraften og samarbejdet. Min opgave er så at finde en vej, hvorpå den situation kan ændres.
På det mere faglige plan, så finder jeg brok interessant som fænomen, fordi brok som fænomen har en iboende dobbelthed. Brok er på samme gang dragende og frastødende. Lidt det samme, som vi oplever med sladder. Det både lokker og støder os. Vi ved, at det ikke er ok at sladre, men det frister også.
Jeg kan ikke frasige mig at have gået med sladder eller for at have brokket mig. Vi brokker os en gang imellem – og det kan også føles godt at brokke sig. Men samtidig er brok drænende, når andre brokker sig. De fleste synes, brok er stærkt irriterende, men samtidig brokker vi os også selv.
Og så har jeg altid haft en tilbøjelighed til at være semiotisk nysgerrig på begreber - hvordan vi kulturelt kategoriserer og bruger begreber.
Brok kan siges at have slægtskab med andre tilbagemeldingsformer som:
Der er uden tvivl sammenfald mellem brok og de andre begreber. Men på hvilken måde adskiller brok sig fra de andre begreber? Det finder jeg interessant. Der er ikke et absolut svar, men brok lader til at være en udtryksform, der er forbundet med følelser af negativ karakter.
Hvis brok bliver påpeget som årsag til et dårligt psykisk arbejdsmiljø, så er det væsentligt at gøre noget ved, for et dårligt arbejdsmiljø er dyrt i sygefravær, manglende lyst til samarbejde og øgede konflikter. Hvis det bliver afdækket som led i en APV, så er virksomheder også forpligtet til at agere på det.
Brok er en del af organisationers kultur, og kultur er ikke noget, der lader sig ændre fra mandag til tirsdag. Det, der optager mig, er, hvordan en organisation – ledere og kolleger – forholder sig til brok. Altså hvad de ansatte tænker om brokken.
Hvorfor irriterer brokken de ansatte, og hvordan påvirker det adfærden i organisationen – sprogligt og fysisk? Brok kan være med til at danne ekkokamre og distance mellem de ansatte, hvilket modarbejder en samarbejdende kultur.
Arbejdsglæde er et komplekst begreb. Kom med til et gratis oplæg, hvor Mads Lønnerup giver dig ideer til, hvordan du og din organisation i højere grad kan sætte arbejdsglæde på dagsordenen.
Tidspunkt
14. juni 2022
17:00 - 19:30
Tilmeldingsfrist
12. juni 2022 - kl. 23:00
Pris
Gratis
Tilmeld dig på dm.dk
Vi brokker os ikke. Det er noget, andre gør.
Det er sagt lidt polemisk, for selvfølgelig brokker vi os. Men brok er irriterende, når andre brokker sig. Vores eget brokkeri er vi ofte blinde for. Lidt ligesom, at vi alle roder, men andres rod er bare langt mere træls end vores eget. Dertil kommer, at brok ofte opleves mindre irriterende, hvis den person, der brokker sig, er bevidst om det, og forbereder modtageren på, at nu kommer der noget brok. Det gør, at brok bliver til noget andet end brok – et ”surt opstød”– og er mindre irriterende.
Men der kan være flere årsager til, at vi brokker os:
Og så er der brok, som er bare brok. Men hvis årsagen til, at vi brokker os, er en af de første fire eller alle fire på en gang, så er der noget at gå i dialog om og tage fat på. Det er de dialoger, jeg oplever, kan gøre en forskel i arbejdet med brokkultur.
Det der kendetegner brok er, at indholdet i udtalelsen er generel eller ikke specifik. Sprogligt er ytringerne fyldt med vage formuleringer og ord som:
Eller som i eksemplet med IT er brokken rettet mod en gruppe frem for en person.
Det er som om, at det, der bliver sagt, ikke er tænkt færdigt, men blot slår en tone an. Formuleringerne er passive og giver andre eller noget andet skyld. Personen, der ytrer sig, indtager offerrollen i fortællingen.
Dertil kommer, at brok bliver sagt følelsesmæssigt kapret. Ofte er brok ledsaget af kraftudtryk som fandeme, sgu, kraftedeme. Personer, der brokker sig, føler mere, end de tænker. Som spidsformulering, så kan brok siges at være et udtryk for en følelse med rod i et engagement, der er udtrykt passivt eller ugennemtænkt og sendt til den forkerte modtager.
Den modtager, der eventuelt kunne ændre på problemstillingen, er sjældent dem, vi brokker os til. Som i eksemplet med IT-afdelingen, så er det ikke IT-afdelingen, vi går til, men en tredjepart uden indflydelse.
Første skridt er at gøre personen bevidst om, at vedkommende brokker sig. Det betyder også, at vi skal ud af konfliktskyhedens trygge rammer, hvilket kan være svært. Der kan være et væld af forhindringer forbundet med at tage broksituationen som en reel konflikt: anciennitet, alder, plads i organisationen osv.
På en konference var jeg ude og spise med nogle deltagere fra forskellige firmaer, som jeg havde mødt på konferencen. Under middagen spurgte en af deltagerne én af de andre, der brokkede sig konstant: ”Hvorfor siger du ikke op?”. Personen svarede: ”Hvorfor skulle jeg dog det? Jeg elsker mit arbejde!”.
De to kursusdeltagere måtte erkende, at de over tid havde fået en ubevist tendens til at have brok som primær interaktionsform. Det er selvfølgelig en markant situation, men første skridt er bevidstgørelse.
Som en mindre konfronterende facon, så er det effektivt at spørge oprigtigt nysgerrigt ind til det, som personen brokker sig over med henblik på, at få brokken konkretiseret.
Man kan spørge: ”Hvad er det, IT-afdelingen ikke har styr på?” - fremfor at sige ”ja, ja, typisk IT”.
Her kan man med fordel have de 4 mulige årsager til brok i baghovedet. Vil personen danne en alliance, er det en form for coping, søger personen retfærdighed, eller ønsker personen hjælp?
En tredje mulighed er at betragte brok som et naturligt forekommende fænomen.
Vi har som mennesker behov for at lukke lidt følelsesmæssig damp ud. Problemet er, hvis vi lukker damp ud hele tiden. Så er det som at arbejde sammen med en kollega, der har trådt i en lort på vej på arbejde, og resulterer i, at vi fjerner os fra vedkommende – fysisk og mentalt. Her er det bedre at skabe ”rum”, hvor det er legalt at brokke sig.
Jeg kender virksomheder, der har indført ”brok og brød-møder”. Det betyder, at det er legalt at brokke sig, men brokken skal gemmes til fredag morgen, hvor de brokker sig grundigt, men er bevidste om, at de brokker sig.
Jeg tror ikke, at vi brokker os mere i dag end tidligere. Men jeg mener, at vi er blevet mere sensitive eller mere allergiske over for fænomenet brok.
Sagt lidt højstemt, så har der i tidsånden været nogle idealer, som handlekraftig, effektiv, selvkontrol, positivitet, professionalisme og robusthed, som i sig selv er gode idealer, men forventningerne til dem har måske nået et umenneskeligt niveau. Brok er kontraproduktivt og opleves som et tab af selvkontrol eller mangel på etikette. Derfor reagerer vi tydeligere på brok end tidligere.
Nogle vil måske indvende, at jeg blot forsøger at gøre brok til noget, det ikke er. For er brok ikke bare brok?
Jo, nogle gange er det bare brok. Men ofte indeholder brok også information, vi kan bruge, eller brok tjener en social funktion. Brok er ikke i sig selv farligt, og det forsvinder ikke ved at forbyde det, men måske kan nysgerrighed give brok en nyttig dimension.