Dansk Magisterforening

Blog: Start med en lille forespørgsel og opbyg en relation over tid

Af Jonathan Løw
Del artikel:

Hvis du rækker ud til nogen for at få inspiration eller hjælp til noget, så start med en lille forespørgsel og opbyg en stærk relation over tid, skriver Jonathan Løw.

2017 var et utroligt inspirerende år. Jeg havde bl.a. fornøjelsen af at tale med 45 af verdens absolut klogeste mennesker og praktikere, når det kommer til innovation og ledelse. Resultatet af disse samtaler udkommer på forlaget Taylor & Francis den 15. marts i hele verden. Det sker under titlen The GuruBook.

Der er ikke tale om en oversættelse af min tidligere bestseller Gurubogen, for jeg ønskede at hente helt ny inspiration og viden og dele den med danskerne og nu også læserne af Magisterbladet.

Der er masser af indsigter i innovation, ledelse og nytænkning, man kunne gribe fat i fra de to bøger, men jeg har valgt at tage fat i ét af de mere simple og derfor også konkrete eksempler: Hvordan man effektivt skaber nye og tillidsfulde relationer.

Jeg kender personligt mange mennesker. Derfor bliver jeg tit bedt om at introducere folk til hinanden, og jeg gør det altid med glæde. Ligesom den amerikanske iværksætter David Cohen skriver i et indlæg i The GuruBook, så foretrækker jeg også at spørge den person, som vedkommende gerne vil introduceres for, om de har lyst til at møde personen frem for bare at introducere dem uden at spørge først. De fleste siger, at de gladeligt vil hjælpe det andet menneske.

Ligesom Cohen har jeg imidlertid også genkendt et uheldigt mønster, som jeg synes, at vi alle kan lære noget af. Dette mønster handler om, hvor meget vi beder om, første gang vi ønsker introduktionen til en fremmed.
Min personlige erfaring er den, at man, modsat hvad de fleste gør, ikke skal starte med at bede om noget stort. For mange mennesker starter det med, at de spørger om, de kan aftale en 30 minutters samtale. Der er muligvis nogle Magisterblads læsere, som vil tænke: ”Hvad? Det er da en lille tjeneste.” Nej, det er en stor tjeneste for travle mennesker. Husk, at tid ofte er den mest værdifulde vare.

En lille forespørgsel er bedre. Husk, at du bliver introduceret for én, som du ved får den slags forespørgsler hele tiden, men alligevel har tilbudt sin hjælp. Spørg kun om én ting og bed bare om at få svaret på mail. Hvis du har tre spørgsmål, så stil dem via e-mail i stedet for at tvinge personen til at ringe sammen.

Jeg ved, at du håber på at skabe en relation, og derfor vil du gerne snakke med din nye forbindelse med det samme over telefonen. Men start langsomt, foretag små forespørgsler og opbyg en relation over tid.

Her er en oversigt over, hvor stor en forespørgsel er for travle mennesker:

Lillebitte = Et e-mailsvar, 1 eller 2 simple spørgsmål i en kort e-mail
Lille = E-mailsvar, 3-5 spørgsmål i en længere e-mail
Mellem = 15 minutters opringning
Stor = 30 minutters opringning
Kæmpestor = personligt møde

Start småt. Opbyg med tiden til at kunne spørge om det kæmpestore. Jeg har set det virke meget effektivt, og jeg har set, hvordan store/kæmpestore forespørgsler hurtigt afslutter relationer.