Nye ansatte bør bæres i kongestol gennem kontorlandskaberne
"Jeg forstår ikke, hvordan det kun kan være prioritet i de store og veldrevne virksomheder…. eller i de få små, der virkelig har forstået alvoren og det økonomiske aspekt, der ligger i at fastholde gode medarbejdere", skriver Caroline Cecilie Olesen.
Det er din første dag på dit nye job, og du er lige dele nervøs, forventningsfuld og spændt. Men hvis du ikke bliver grebet af dine kolleger fra første minut, vil din jobstart blive langt sværere end nødvendigt, skriver Caroline Cecilie Olesen i dette blogindlæg.
Dine håndflader er svedige, hjertet sidder helt oppe i halsen, og pulsen i dine håndled er lige ved at få ærmeknapperne til at sprænge. Det er din første dag på dit nye job, og du er lige dele nervøs, forventningsfuld og spændt.
Det moderne jobmarked bliver mere og mere skræddersyet til mennesker, der stiller krav til deres arbejdsplads. Vi vil have mere fleksibilitet, vi vil arbejde hjemme engang i mellem, og vi vil have frihed til at skabe et liv, der kan hænge sammen uden for jobbet. Få stiller dog krav til de fysiske rammer på deres arbejdsplads og det sociale liv, der følger med.
Men det bør man - og i særdeleshed, når man står overfor den udfordrende situation, det er at blive en del af en ny virksomhed og et nyt team.
Du kan være den ultimativt dygtigste fagperson indenfor din branche, men hvis du ikke føler dig tryg i dine nye kollegers selskab, kommer du ikke til at forløse hele dit potentiale.
Det er dyrt for både din egen selvfølelse og for virksomhedens pengepung.
En onboarding er en investering fra alle parter
Du kender nok følelsen af at komme hjem efter en dag på et nyt job. Du er træt, som om du har løbet et maraton, og tankerne kører rundt i hovedet fra du sætter nøglen i hoveddøren, til du lægger hovedet på hovedpuden – og det skyldes ikke kun de nye faglige begreber, som du skal have styr på.
Onboardingprocessen trækker på ressourcer fra dig (og hele din familie), da den kræver, at du investerer alt din bedste energi i den. Dog er det ikke alle dele af processen, som du selv er herre over.
En buket på bordet er ikke nok. Der skal meget mere til for at din nye kollega føler sig set og velkommen
Dine nye kollegers modtagelse af dig er altafgørende for din opfattelse af dit nye arbejdssted, og hvis de ikke formår at gribe dig i din onboardingperiode, kan du blive ramt af en usikkerhed, som du helt sikkert ikke havde set komme: ”Var jeg irriterende, da jeg spurgte om saltet ved frokostbordet?”, ”Hvorfor har halvdelen af kontoret ikke sagt hej til mig endnu – skyldes det min egen dårlige udstråling?”, ”Hvorfor havde jeg skjorte på, når alle andre var i t-shirt?”.
Disse spørgsmål lyder måske latterlige eller uprofessionelle at overveje, men ikke desto mindre er de et ret naturligt resultat af den menneskelige psykes proces. Særligt i mødet med andre mennesker, som vi virkelig gerne vil lykkes med at skabe en god kontakt til.
Når stilheden larmer
Det er dog ikke kun en nagende usikkerhed, der kan blive resultatet af en mislykket social opstart.
Faktisk kan situationen eskalere endnu mere, hvis du føler dig usynlig. Hvis dine nye kolleger ser lige igennem dig og ikke formår at hjælpe dig med den nye og kringlede kaffemaskine, selvom der nærmest står “HJÆLP” i panden på dig.
I så fald vil du lynhurtigt få et behov for at analysere dig frem til dine egne fejl og tro, at der må være noget galt med dig.
Det er måske det mest ensomme sted at stå i hele jobverdenen, og det er et sted, der nærmest indbyder til selvbebrejdelse. Her er det kritisk vigtigt at huske på, at uvenlige kolleger som regel hverken er et tegn på, at der er noget galt med dig eller dem - det er et tegn på en usund kultur, der gennemsyrer virksomheden og skaber en “comme il faut”, der klæder lige præcis ingen. Og ansvaret for de sammenbidte ansigter ligger hos dem, der har ansvaret for selvsamme kultur.
Jeg har endnu ikke hørt om en arbejdsplads, hvor det har været en dårlig idé at gøre den sociale onboarding til en højprioritet. Men ansvaret ligger hos ledelsen – og ønsket skal komme oppefra.
På visse arbejdspladser formår ledelsen og HR-afdelingen at gøre onboardingperioden til en social prioriteret på samme niveau som den faglige oplæring.
I bedste fald sikrer de en ”buddy” til den nye medarbejder, som sørger for at tage kollegaen med til morgenmøder, frokost, eftermiddagskaffe og fredagsbar.
Andre steder har de sågar en “Feel Good Manager”, der blandt andet eksisterer for at gøre folk tilpasse i deres nye roller. Halleluja og respekt. Sådan nogle virksomheder skal vi hylde og opsøge. Ja, netop sådan skabes det bedste udgangspunkt for en succesfuld jobstart og det parløb, som forholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager er.
Jeg forstår ikke, hvordan det kun kan være prioritet i de store og veldrevne virksomheder…. eller i de få små, der virkelig har forstået alvoren og det økonomiske aspekt, der ligger i at fastholde gode medarbejdere.
Hurtig forløsning af den nye kollegas potentiale
Så engang for alle – her kommer en opfordring til ledere og medarbejdere på alle Danmarks arbejdspladser.
Læg komforten væk, og forstå vigtigheden af en god og åbenhjertet jobstart for samtlige nye medarbejdere, der træder ind ad døren - studentermedhjælper, piccoline, mellemleder eller CFO.
En buket på bordet er ikke nok. Der skal meget mere til, for at din nye kollega føler sig set og velkommen.
Måske har du selv glemt, at de snirklede gange på kontoret kan være svære at finde rundt i. Vis din kollega rundt. Vis vedkommende slikskabet. Og toilettet. Og det hemmelige sted, hvor der ligger cigaretter og tequila til krisesituationer. Og skuffen til havregryn og granola.
Og tag personen med til padel, fredagsbar eller løbeklub – eller hvad din arbejdsplads ellers har at byde på af sociale arrangementer. Så lover jeg, at vedkommende hurtigt vil finde et overskud til at give den gas med fagligheden – og bidrage til en sund social kultur, der vil komme alle til gode fra top til bund.