Spring menu over

Uopfordret ansøgning

DM og MA

© Dennis Morton

Del artikel:

Hvordan skriver du en uopfordret ansøgning? Her får du 7 råd, der kan hjælpe dig til at skrive en god uopfordret ansøgning.

Den uopfordrede ansøgning adskiller sig fra den klassiske ansøgning ved, at du ikke har et aktuelt stillingsopslag, som du kan tage udgangspunkt i. Du ved ikke nødvendigvis, hvad virksomhedens behov er. Derfor er det ekstra vigtigt, at du laver din research og bliver klogere på hvilke behov du kan tale ind i.

En fordel ved den uopfordrede ansøgning er til gengæld, at du, særligt i de små og mellemstore virksomheder, kan være ret sikker på, at din ansøgning bliver læst. Modsat en opslået stilling vil du typisk ikke være i konkurrence med mange andre ansøgere.

1. Lav research på virksomheden

Du skal vide, hvad det er for en virksomhed, du søger ind i, og hvilke forudsætninger den er styret af – det vil sige en basal forretningsforståelse omkring virksomheden.

  • Hvilken type virksomhed er det, og hvad er deres måde at arbejde på?
  • Hvem er medarbejderne, og hvad laver de? Du kan finde medarbejdere på LinkedIn og tage kontakt. Det er fra dem, som allerede arbejde i virksomheden, at du kan indhente den viden du ikke kan søge dig frem til på nettet – plus det er en god måde at opbygge dit netværk
  • Hvilke afdelinger kunne være relevante for dig?
  • Hvem med beslutningsansvar, kan du med fordel kontakte?

Brug alt hvad du kan finde på nettet, virksomhedens hjemmeside og din LinkedIn profil til research og orientér dig i deres årsrapporter for at få indblik i virksomhedens økonomi. Forhør dig også gerne i dit netværk. Her kan du læse mere om forretningsforståelse.


2. Tag kontakt til lederen, direktøren eller den personaleansvarlige, fx afdelingslederen via mail

Formålet med din kontakt er i første omgang at blive klogere på virksomhedens behov, så du kan finde ud af om der er et match mellem dem og dine kompetencer. Skriv gerne, hvad du specifikt ser hos virksomheden, som du oprigtigt godt kan lide, så din interesse for dem bliver målrettet og troværdig. Spørg ind til, hvordan de arbejder og læg ikke skjul på, at du ønsker at blive klogere på, hvor du potentielt vil kunne sætte dig selv i spil.

Eksempel på mail til virksomheden

Kære [personaleansvarlig]

Jeg skriver til dig fordi jeg er interesseret i arbejdet indenfor [relevant arbejdsområde]… særligt hos jer, da jeres fokus på [tilgang hos virksomheden] tiltaler mig meget. Derudover synes jeg det kunne være spændende at høre mere om, hvordan I arbejder med [indsæt relevant arbejdsopgave], særligt i forhold til [specificér din interesse].

For at gøre dig lidt klogere på hvem jeg er, kan jeg fortælle, at jeg har erfaring indenfor [indsæt relevant erfaring] og en uddannelse i [indsæt uddannelse]. På nuværende tidspunkt beskæftiger jeg mig med [indsæt relevant beskæftigelse], og jeg tænker det stemmer godt overens med hvad I er optaget af. Jeg er derfor nysgerrig på, om vi kunne være et godt match.

Som person er jeg [lidt om dine personlige kompetencer] og jeg tænkte det kunne være en god idé at mødes for at se, hvad vi har tilfælles. På den måde kan jeg blive klogere på hvem I er og jeg kan evt. fortælle om, hvordan jeg forestiller mig, at jeg kan bidrage til jeres projekt.

På forhånd tak for din tid. Jeg ser frem til at høre fra jer.

[Dit fulde navn]

Det her et eksempel til inspiration - ikke en skabelon. Det er vigtigt, at du brænder igennem og viser hvem du er og hvad du kan bidrage med.

3. Kontakt pr. telefon

Forbered dig på, hvad du gerne vil sige, det kan især hjælpe, hvis du er nervøs. Præsenter dig selv, og referer evt. til din mail, hvis du har sendt den på forhånd. Forklar kort din motivation for at kontakte lige præcis dem, og hvad du henvender dig om (fx viden og netværk). Gør dig klart om de har tid til at tale med dig og aftal evt. et specifikt tidspunkt, der passer bedre. Husk at takke for deres tid, uanset om I får en aftale i stand eller ej.

Hvis du ikke får svar på dit opkald – heller ikke efter at du har ringet igen på et andet tidspunkt eller har lagt en besked – så gå videre til en anden virksomhed, så du bruger din tid fornuftigt.

4. Møde med virksomheden

Kom til tiden og vær forberedt – hvad vil du gerne have ud af mødet og hvilke spørgsmål vil du stille? Eksempler på gode spørgsmål du kan stille kan være:

  • Hvilke udfordringer har I?
  • Hvor er I på vej hen?
  • Hvad er I særligt gode til?
  • Hvad synes I er svært? / Hvad kunne I godt tænke jer at blive bedre til?

Husk at lytte mere end du taler. Desto mere du får arbejdsgiver til at fortælle om sig selv, desto bedre udgangspunkt har du for at vurdere, hvad de kunne være på udkig efter. Kom forberedt, men tag altid udgangspunkt i det de fortæller dig til mødet, så du kan målrette præsentationen af dig selv til virksomhedens behov. Hvis du er nervøs, så tænk på, at det først og fremmest handler om din faglighed og ikke dig som person.
Medbring også gerne dit CV, som du kan give til sidst. Når mødet er slut, så spørg om du må connecte med ham eller hende på LinkedIn, og om du må følge op på jeres samtale på enten mail eller telefon. Tænk over, hvad du godt kunne tænke dig opfølgningen skal handle om, så jeres forbindelse har et formål.
Når samtalen er ved at være slut, så spørg, om der er nogen, de tænker, at du med fordel kan tale med. Ofte vil en arbejdsgiver have et stort netværk af potentielle samarbejdspartnere de kan sætte dig i kontakt med, særligt hvis du har gjort et godt indtryk.

5. Opfølgning på mødet

Send en opfølgende mail på jeres møde, hvor du både takker for deres tid og samler op på de ting, som I har talt om.


6. Hold kontakten ved lige, selv hvis der ikke umiddelbart er nogle jobmuligheder

Måske er der ikke nogen ledige stillinger lige nu. Men om én eller to måneder, kan det være, at tingene ser anderledes ud. Så har du mulighed for at sende en kort mail eller besked på LinkedIn, hvor du følger op på jeres samtale, så gør det endelig. Her kan du igen takke for jeres samtale og forklare, hvad det har fået dig til at tænke over, eller hvad det har fået dig til at gøre (fx kontakte nogen, som de anbefalede).
Når du lander et job, så skriv tak til vedkommende igen (hvis det ikke er direkte dem, som tilbyder dig jobbet). Fortæl kort hvor du er kommet i arbejde, hvad du laver, og at jeres samtale fx har medvirket til, at du har fået stillingen på baggrund af den viden, som du fik. På den måde vedligeholder du det netværk, som du har opbygget.


7. Øv dig

At skrive ansøgninger, gå til jobsamtaler og jobsøgning i det hele taget kræver øvelse. Hvis du er nervøs for, hvordan du bedst håndterer det, så øv dig evt. på nogen andre først inden du tager fat i din drømmevirksomhed eller -kontakt. På den måde bliver du mere sikker på dig selv og det, som virker for dig.
Hvis du har brug for et sæt ekstra øjne til din uopfordrede ansøgning, står vi klar ved karrieretelefonen på 38 15 66 00. Du kan også finde mere inspiration i Akademikernes guide til job i små og mellemstore virksomheder.

 

Har du brug for sparring?

Vi giver dig meget gerne feedback på din ansøgning og cv, så du kan komme tættere på at lande et godt studiejob.