Kommunikér grønt med gennemslagskraft
Marta Karolina Olsen. Foto Thomas Dahl
Bliv klædt på til at håndtere den grønne dagsorden – med juridiske retningslinjer, strategisk tænkning og inspirerende eksempler fra praksis.
Hvad enten du er kommunikatør i en mindre eller i en stor verdensomspændende virksomhed eller i det offentlige, så fylder de store dagsordener mere og mere i kommunikationsarbejdet. Og den grønne kommunikation er en af de dagsordener, vi skal forholde os til, også fremover. Den kan du blive klogere på, når DM Kommunikation afholder et debatarrangement ‘Indsigt om grøn kommunikation’.
Her kan du høre en jurist fra Forbrugerombudsmanden kridte den juridiske bane op, men vi sætter også alle kommunikationsmæssige sejl til med alt fra storytelling til organisatorisk forankring, når det gælder grøn kommunikation.
En af de profiler, du kan glæde dig til at møde, er Marta Karoline Olsen. Mange af vores medlemmer kender hende, bla fra de kurser hun holder om strategisk kommunikation og de store dagsordener. Marta kan nemlig stille skarpt på kommunikation af både grøn dagsorden, klima, ESG og bæredygtighedstiltag, så du undgår faldgruber og får inspiration.
"Kommunikation af grøn og bæredygtig omstilling kan skabe forandring, forretningsmæssig værdi og positiv effekt - hvis der er en klar og troværdig sammenhæng til organisationens eller virksomhedens strategi og praksis, og vi kommunikerer til både følelserne og fornuften, så vi rører folk. Der har kommunikationen en kerneopgave, som kan bringe os længere ind i ledelsesrummet, med medansvar for at forandre verden og skabe en anden fremtid. Intet mindre.” siger hun.
Foruden Marta kan du møde Helle Rosendahl fra Storytelling Akademiet. Hun sætter fokus på, hvordan virksomheder arbejder med storytelling i deres grønne kommunikation. Hvad kan vi lære af de gode eksempler?
Samt Camilla Schaumann Nederveen, chefkonsulent, cand.jur., procedør, Forbrugerombudsmanden. Hun har en lang række eksempler på greenwashing og kan fortælle om sager og bøder, de har uddelt fra Forbrugerombudsmanden. Hvad har udløst sagerne – og hvad skal I gøre for at undgå bøderne?
Sammen kan de klæde dig på til som kommunikatør at varetage det grønne område. For som Marta siger:
“Det kræver, at vi styrker vores faglighed på området og styrker bevidstgørelsen om opgavens nødvendighed og indhold, også bredt set i organisationerne. For det er nu, at forandringerne skal skabes og kompetencerne styrkes - både for at vende den ellers irreversible overskridelse af de planetære grænser og klimaforandringerne mest muligt; og for at vi er bedre rustet i kommunikationen, når flere lovkrav på området møder os. For selvom at disse lovtiltag på nogle områder er sat ned i fart, er min klare overbevisning, at det vil ske. Også fordi de kommende generationer vil kræve det."
Arrangementet foregår den 25. August kl 16-18 i Akademikertårnet, Lindevangs Alle 2, 2000 Frederiksberg.