Studieunderstøttelse – lige til mikrobølgeovnen
Nogle gange kan det være godt med færdiglavede løsninger. Det gælder mad, og det gælder også undervisning. © Foto: Christian Lindgren, Ritzau Scanpix
Som forsker og underviser har man dårligt tid til at opfinde den dybe tallerken, når der kommer krav og ønsker om studieunderstøttende aktiviteter. Men på AU Arts ligger der nemme løsninger klar på hylden: Takeaway Teaching.
De fleste kender det: Sent hjem efter en lang arbejdsdag, sulten står for døren, og der er hverken tid eller overskud til at lege René Redzepi og nyt nordisk køkken. Maden skal på bordet, og det skal være hurtigt, nemt og velsmagende. Løsningen er takeaway food!
Så er der straks færre, der kender til takeaway teaching. Men det er i princippet samme koncept: Du skal servere noget undervisning, tiden er presset, og du har behov for en hurtig og nem løsning, der fungerer.
Det behov har de luret på AU Arts' Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM). Her har de under navnet “Takeaway Teaching” indrettet et lille minimarked med gode undervisningspakker på hylderne, som fakultetets undervisere kan tage med og integrere i deres kurser.
Alle pakkerne hører til i varekategorien “studieunderstøttende aktiviteter”. Undervisere skal i dag ikke blot lære fra sig inden for deres specifikke faglighed, men også hjælpe de studerende til at mestre kunsten at studere. Og hvordan griber man så lige det an, især hvis man ikke føler, at man har tid til selv at tage et didaktisk kursus først? Man snupper en takeawayløsning.
“Vi taler om det som en buffet. Vil man for eksempel som underviser arbejde med feedback og er usikker på, hvordan man griber det an, kan man finde noget hos os, som man kan strikke ind i sin egen undervisning”, fortæller Hanne Balsby Thingholm, som er udvikler og projektleder omkring Takeaway Teaching.
Har ikke tid til kurser
CUDiM har som et af sine formål at hjælpe studerende med at udvikle gode studiekompetencer. Men det var en udfordring at få tilpasset aktiviteter og øvelser, så de passede med fagligheden på de forskellige studier. Derfor opstod tanken om at udvikle nogle tilbud, som faglærerne selv kunne bruge og tilpasse. I 2017 indførte AU et krav om specialeforberedende aktiviteter på 3. semester af kandidatuddannelsen på grund af fremdriftsreformen og den pressede specialeskrivningstid.
“Så kom der en underviser, der havde brug for et forløb omkring specialeforberedelse, og så startede vi med det”, fortæller Hanne Balsby Thingholm. Siden er varekataloget blevet udvidet. I dag ligger der ni Takeaway Teachingforløb på hylderne med titler som “Akademisk skrivning”, “Gruppearbejde”, “Litteratursøgning”, “Godt i gang med bachelorprojektet” og så videre. Hvert forløb har et antal elementer, der igen har nogle praktiske øvelser. Og de øvelser kan bruges i direkte tilknytning til den faglige undervisning – for eksempel skrive- eller fremlæggelsesøvelser, der tager udgangspunkt i pensum.
“Vi kan se, at vores undervisere er super pressede på tid. Vi vil gerne køre didaktiske kurser, men det har vores undervisere svært ved at finde tid til. Så derfor har vi linet nogle løsninger og temaer op, der bliver efterspurgt. Og så hedder det Takeaway Teaching, fordi de kan tage det med hjem og tilpasse det”, siger Hanne Balsby Thingholm.
“Godt med et færdigt koncept”
En af dem, der har snuppet et par Takeaway Teaching-forløb, er Jakob Egeris Thorsen, midlertidig lektor ved Institut for Kultur og Samfund. “Som underviser er man dygtig til det faglige, men det er ikke sikkert, man har hverken tid eller kundskab til at udvikle et koncept for understøttende undervisning. Derfor er det rigtig godt med et færdigt koncept. Min brug har været meget lavpraktisk og pragmatisk – nu skal vi det, hvad gør vi så?” fortæller han.
Han har foreløbig haft brug for tre forskellige forløb – om specialeforberedelse, om akademisk skrivning og om at definere og relatere sine fagkundskaber til erhvervsrettede jobansøgninger.
“Det er ikke, fordi det er rocket science. Hvis du har nogle fag, der afsluttes med en stor skriftlig opgave, så sørger du i løbet af semesteret for at integrere skriveøvelser, litteratursøgningskurser og dispensationsøvelser, der tager udgangspunkt i pensum. På den måde er indholdet i de her takeawayting ikke nyt. Det nye er, at det bliver pakket for dig, og det kan lægges ind i undervisningsplatformen, så man kan bruge det. Jeg har brugt det, fordi det var nogle aktiviteter, der var krav om, og så er det dejligt, at man ikke skal opfinde den dybe tallerken selv”, siger Jakob Egeris Thorsen.