Spring menu over

Greenwashing: Nye anbefalinger gør viden til værdifuld valuta

Victor De Schwanberg/Science Photo Library/Ritzau Scanpix
Andreas Ebbesen Jensen, journalist i DM Bio
Del artikel:

Anti-greenwashing-ekspert Tanja Gotthardsen fortæller, hvilke krav de nye regler stiller til virksomhederne – og hvorfor øget dokumentation og større ekspertviden bliver afgørende for at komme greenwashing til livs. Det bliver langt sværere for virksomheder at pynte sig med lånte, ’grønne’ fjer.

Små og store virksomheder, der bliver anmeldt for at pynte sig med lånte grønne fjer og ’lyve’ sig mere bæredygtige, end de er, er eksploderet de senere år. 

I 2019 landede 19 sager om såkaldt greenwashing hos Forbrugerombudsmanden. I 2023 var antallet steget til 146. 

I en indsats for at komme greenwashing til livs har Forbrugerombudsmanden netop udsendt nye anbefalinger til markedsføring af udsagn om klima, miljø og bæredygtighed.

“Vores anbefalinger skulle gerne bidrage til, at forbrugerne i højere grad kan stole på virksomhedernes grønne udsagn i markedsføringen,” udtalte Forbrugerombudsmand Torben Jensen ifm. lanceringen af de nye anbefalinger.  

Tilmeld dig webinar om greenwashing

Anti-greenwashing-ekspert Tanja Gotthardsen holder oplæg om greenwashing på DM Bio-webinaret ’Sorte fredage og tomme grønne løfter’ den 21. november 2024 kl. 15-16.

Under oplægget vil Tanja Gotthardsen både runde udfordringerne ved vores nuværende forbrugskultur og -belastning, samt give sit bud på hvilke strukturer, vi bør arbejde med at ændre.

Derudover vil hun give et crash-kursus i, hvordan man kan kommunikere uden at greenwash'e med afsæt i såvel klimavidenskab som lovgivning.

Tilmeld dig webinaret her 

Tanja Gotthardsen er selvstændig anti-greenwashing specialist og har stået bag en række anmeldelser af større virksomheder til Forbrugerombudsmanden i tæt samarbejde med Forbrugerrådet Tænk, som hun også sidder i advisory board for.  

Og hun hilser Forbrugerombudsmandens opdaterede anbefalinger mere end velkommen.  

“Forbrugerombudsmandens opdaterede anbefalinger slår endnu engang fast, at virksomhederne er nødt til at være præcise og korrekte i deres markedsføring og kommunikation. Påstande skal være afbalancerede, klart formuleret og funderet i retvisende og relevante data. Det må ikke kunne misforstås,” siger hun.  

EU-direktiv skal bekæmpe greenwashing

Forbrugerombudsmanden er ikke den eneste instans, der skærper reglerne for misledende klima- og miljømarkedsføring og kommunikation.  

Den 17. januar 2024 vedtog Europa-Parlamentet direktivet ’Empowering consumers for the green transition’, der har til formål at beskytte forbrugerne mod vildledende ’grønne’ anprisninger, herunder urimelige anprisninger om CO2-kompensation.  

Direktivet mangler stadig den sidste underskrift, men forventes at blive udrullet i dansk lovgivning de kommende år.  

“EU-direktivet går især i kødet på virksomheders påstande om 'klimaneutralitet' og 'klimapositivitet'. Hvis du som virksomhed fx sælger et produkt som "klimaneutralt", skal du kunne dokumentere, at den samlede udledning af drivhusgasser, på tværs af værdikæde og livscyklus, er lig nul. Med det nye EU-direktiv bliver det altså sværere for virksomheder at markedsføre sig på at være fuldstændigt klimaneutrale,” forklarer Tanja Gotthardsen.  

Nogle virksomheder er stille om grønne tiltag

EU's skærpede regulering skaber nervøsitet blandt virksomheder, og nogle vælger derfor at tie stille om bæredygtighed – hvilket også kaldes for 'greenhushing'.

Ifølge en analyse fra Dansk Erhverv er op mod en tredjedel af danske virksomheder tilbageholdende med at bruge grønne udsagn i deres markedsføring af frygt for anklager om greenwashing og bøde.  

Tre tips til at undgå greenwashing 

1. Lov ikke mere, end du kan holde 

Virksomheder skal være konkrete, afbalancerede og præcise i deres kommunikation om et givent produkt eller tiltag – og være i stand til at bakke påstandene op med solid viden. Den letteste måde at sikre dette på, er ved at have blik for proportionerne på de udfordringer, man siger, man løser.

2. Spil med åbne kort  

Virksomhederne skal turde være mere åbne og transparente. Åbenhed øger virksomhedernes troværdighed hos forbrugerne og inviterer til mere dialog på tværs af virksomheder og faggrupper. 

3. Drop hensigtserklæringerne 

Virksomheder er nødt til at forstå, at en vision er et internt styringsværktøj – ikke et marketingsredskab. Så drop hensigtserklæringerne, med mindre I har de data, det vil kræve – samt en realiserbar handlingsplan til at indfri det. 

Kilde: Tanja Gotthardsen

Kommunikation skal funderes i solid videnskab

Flyvske påstande, floromvundne hensigtserklæringer og ukonkrete påstande om et produkts bæredygtighed bliver anset som vildledende og kan ende med at udløse bøder.  

“Virksomheders påstande skal være videnskabeligt og lovgivningsmæssigt funderet, ellers er der nærmest greenwashing-garanti,” siger Tanja Gotthardsen.  

Ifølge de nye anbefalinger fra Forbrugerombudsmanden skal virksomheder også kommunikere klart ud til forbrugerne, hvis der hersker videnskabelig uenighed om, hvorvidt et tiltag eller produkt fx er så effektivt, som man påstår. 

“Der findes jo så mange dygtige eksperter inden for klima, bæredygtighed, kulturmødestudier og adfærdspsykologi derude – i høj grad også blandt DM’s medlemmer – som virksomhederne bør se en force i at få aktiveret,” siger hun.  

Grøn markedsføring kan give bagslag

Som rådgiver, konsulent og foredragsholder har Tanja Gotthardsen i årevis iagttaget en lang række virksomheders indsatser inden for den grønne omstilling. 

Og ét gennemgående problem er, at mange virksomheder har en tendens til at definere bæredygtighed, som vinden blæser.  

“Vi befinder os i en situation, hvor vi overskrider seks, snart syv, af de ni planetære grænser. Og mange virksomheder kæmper med at forstå, at bæredygtighed ikke kun handler om klimabelastning og CO2. Det handler også om tab af biodiversitet og arealanvendelse, udledning af kvælstof osv.”  

”Jeg forstår godt, at det kan være svært for virksomheder at forholde sig til alt det. Men hvis de vil lave reelle ’grønne’ løsninger, er de også nødt til også at kende omfanget af problemerne,” siger hun.  

Derfor opfordrer Tanja Gotthardsen også virksomhederne til at få opbygget et fælles sprog for bæredygtighed, der er funderet i lovgivning og videnskab.  

Tal sammen på tværs af områder

For at nå derhen skal alle afdelinger i virksomheden på banen, for så snart man taler sammen på tværs af fagområder, kan man også begynde at udvikle strategier, der rent faktisk virker, siger hun.  

“Det er enormt vigtigt, at man som virksomhed undersøger til bunds, hvorvidt det produkt, man laver og sælger, imødekommer reelle behov og rent faktisk har en berettigelse i det store billede,” siger hun.

Hvis forbrugerne bliver vildledt af grøn markedsføring, så de tror, at deres forbrug ikke boner ud på klima- og miljøkontoen, kan virksomhedernes grønne tiltag ende med at få en negativ sideeffekt, der opretholder eller sågar leder til et øget forbrug, slår Tanja Gotthardsen fast.  

“Vi står jo et sted, hvor vi samlet set skal have forbruget i verden ned. Og hvis en virksomhed skaber en falsk tryghed hos forbrugerne om, at deres forbrug er ’gratis’ i en klima- og miljøsammenhæng, kan grøn markedsføring rent faktisk ende med at blive en kæp i hjulet på den grønne omstilling.” 

Virksomheder dømt for greenwashing

Foto: Danish Crown

Klimakontrolleret gris var vildledende

“Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror”. Sådan lød udsagnet fra Danish Crown i en reklame fra 2020, der samtidig mærkede deres pakker med svinekød med mærkatet “klimakontrolleret svin”. 

Markedsføringen var centrum i en anmeldelse om greenwashing, som Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen i Danmark anlagde mod slagterigiganten.  

I 2024 konkluderede Landsretten, at betegnelserne vildledte forbrugerne, så de ikke kunne træffe et oplyst valg.  

Danish Crown fik forbud mod at anvende udsagnet ”Dansk Gris er mere klimavenlig, end du tror” i en periode på fem år, og koncernen må heller ikke bruge mærkningsordningen “Klimakontrolleret”.  

Danish Crown slap for at betale en bøde, men blev pålagt at betale sagens omkostninger på 300.000 kr.  

Mercedes-Benz

Foto: Matthias Balk/AP/Ritzau Scanpix

Bilfirma fik millionbøde for vildledende miljøudsagn

Mercedes-Benz Danmark accepterede den 7. november 2024  at betale en bøde på én million kroner for at have benyttet miljøudsagn i sin markedsføring, som der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke var tilstrækkelig dokumentation for.

Fra september 2021 til januar 2022 markedsførte Mercedes-Benz Danmark biler med udsagnene ”certificeret miljøvenlig”, ”den grønne revolution” og ”Mercedes-Benz begynder CO2-neutral produktion”.

Det fik i 2023 Forbrugerombudsmanden til at politianmelde virksomheden for vildledende markedsføring.

Mercedes-Benz Danmark har oplyst, at brugen af udtrykket ”certificeret” skyldtes en oversættelsesfejl, og Mercedes-Benz Danmark rettede fejlen, straks efter at de blev opmærksomme herpå. 

Seneste artikler

Læs alle artikler

Akademikerbladet

Akademikerbladet.dk

Genveje