Medieforskere vinder international pris
Rasmus Kidde præsenterer her undersøgelsen om unges musikvaner. Foto: ASI
Medieforskere hos DR Medieforskning, Peter Niegel og Rasmus Kidde, har vundet en international pris for deres forskning i unge og musik ved konference i Prag.
Det var ikke ventet, men en glædelig overraskelse, da medieforskerne Rasmus Kidde og Peter Niegel her i november modtog en pris ved ASI International Radio & Audio Conference i Prag.
”Vi var inviteret til at holde et oplæg om vores resultater på konferencen, men vi havde ikke regnet med at løbe med en af hovedpriserne”, siger Rasmus Kidde som har en kandidatgrad i sociologi fra Københavns Universitet og er ansat som Medieforsker med hovedfokus på radio i DR Medieforskning.
De to forskere har undersøgt unges musikvaner for at finde ud af, hvordan man bedre kan ramme de unges vaner og forbrug som public service-platform.
”Vi har kigget på, hvad fremtidens musikforbrug bliver, så Danmarks Radio kan imødekomme den efterspørgsel som unge har i fremtiden”, siger Peter Niegel, der er uddannet cand.mag ved Aarhus Universitet og har arbejdet som medieforsker i DR i snart 20 år.
Under 25
Undersøgelsen hedder ’Unge og Musik – Brug, kuratering og opdagelse’ og kigger på, hvilken musik der optager de unge, hvordan de lytter til den, samt hvilke kriterier der påvirker deres forbrug.
”Da jeg var ung, havde jeg et stort stereoanlæg på mit værelse, men sådan nogle eksisterer jo slet ikke længere. Nu handler det om brugervenlighed, fordi smartphones har gjort det hele let og tilgængeligt”, siger Peter Niegel og Rasmus Kidde tilføjer:
”Ordet ’convenience’ er i dag et vigtigt ord for unges musikbrug. Musikken skal være let at anvende, tilgængelig hele tiden, og der skal være et stort udvalg af musik, for at de gider bruge det. Så her kan vi se, at det stiller nogle krav til DR i fremtiden. Vi skal finde ud af, hvordan vi kan konkurrere med streamingtjenester som Spotify, som rigtig mange bruger”.
DR Medieforskning
DR Medieforskning er en uafhængig afdeling af DR, der udover at støtte DR's afdelinger med markeds- og brugeranalyser, samtidig holder øje med trends og udviklinger i mediebilledet.
Afdelingen består af 17 fastansatte og i alt 25 medarbejdere med studentermedhjælpere og praktikant, som er fordelt på tre teams: Et radio-team, et tv-team og et digital-team.
"Vi plejer at sige, at vi er lytternes, seernes og brugernes ambassadører", siger Rasmus Kidde.
Det er særligt de unge under 25 år, der skal gøres en indsats for at få fat i, siger Peter Niegel.
”Vi har faktisk okay fat i de ældre lyttere over 25 når det handler om kuratering af musik og musikopdagelse. De opdager meget ny musik i radioen og bruger public service tilbuddene. Men der er en skillelinje ved 25 år, og hvis de unge under 25 qua deres medieforbrug vælger convenience, så har de vi traditionelle medieudbydere en udfordring foran os”.
Rasmus Kidde forklarer at generationsskællet ved de 25 år formentlig skyldes, at de unge under 25 år i dag er opvokset i en anden virkelighed.
”De er født ind i en tid, hvor der er nogle andre præmisser, fordi de modsat dem der har haft en walkman eller et stereoanlæg, allerede er vant til at musik er tilgængeligt hele tiden”.
Peter Niegel har arbejdet som medieforsker i DR siden 2000. Her ses han til radioeventet Radiodays. Foto: Radiodays
Fremragende formidlere
Prisen, som Rasmus Kidde og Peter Niegel har vundet, bliver givet til det bedste bidrag til en større forståelse af radio- og lyd-området, står der på ASI’s hjemmeside, men også for fremragende formidling.
Og netop formidlingen er vigtig, siger Peter Niegel.
”Det er meget vigtigt for os, at det vi finder ud af, bliver formidlet på en konkret og handlingsorienteret måde, så det rent praktisk kan bruges. Vi arbejder jo sammen med journalister herinde i DR til dagligt, så vi ved, at vi skal gøre noget for at fange deres opmærksomhed,” siger Peter Nigel og griner:
”Vi vil jo bare gerne dele den viden, vi har”.
Undersøgelsen ’Unge og Musik – Brug, kuratering og opdagelse’ bliver inddraget som et kapitel af DR rapporten ’Medieudviklingen 2019’, som udkommer i slutningen af januar.