Hvordan skal en kampagne, der henvender sig til unge med mentale udfordringer, skrues sammen, så den når sin målgruppe bedst muligt?
Det spørgsmål besluttede lektor Ida Klitgård fra RUC sig for at hjælpe med at finde svar på, efter at hun havde hørt Freja Boysen fra SocialSpace i Peter Lund Madsens podcast ’Hjernekassen’. SocialSpace blev grundlagt i oktober 2021 med det formål at tilbyde en samlet platform for unge, der søger støtte til deres mentale udfordringer.
”Vi hører jo rigtig meget om ventelisterne i psykiatrien og til psykologer, og jeg kan ikke lade være med at undre mig over, hvorfor vi ikke snakker om alle de ressourcer, vi har i de civile rådgivningstilbud. Ifølge Rådgivning Danmark ved 56 % af alle danskere ikke, at de eksisterer. Og hvis man endelig ved, at de eksisterer, så kender man måske to til tre af de helt store rådgivningstilbud, for eksempel Børns Vilkår og Headspace. Så den opgave besluttede vi i SocialSpace i 2021 at løse. Nu har vi en samlet platform, og vi tilbyder ikke kun adgang til den. Vi søger også at skabe fællesskaber og nedbryde stigma omkring mental sundhed,” fortæller Freja Boysen.
”Da vi startede organisationen, brugte vi hele det første år på at tale med alle rådgivningstilbud for at forstå, hvad den skulle kunne. Og herefter ville vi jo rigtig gerne i gang med at udbrede kendskabet til den. Vi skulle finde ud af, hvordan vi ville gøre det, og noget af den feedback, vi fik undervejs, var blandt andet fra studier, som viser, at den måde, vi kommunikerer omkring mental sundhed i dag, ser ud til at være uhensigtsmæssig og faktisk har været med til at accelerere problemet yderligere.”