Vil du holde dig opdateret?
Tilmeld dig vores nyhedsopdatering, og vi sender en mail, når der er nyt om forskning og uddannelse.
Forskerforum
© Foto: Johnny Armstrong
Fotografiet "Storm Fox" er et af de fremhævede billeder i konkurrencen “Wildlife Photographer of the Year” afholdt af Natural History Museum i London.
Den har et uudgrundeligt udtryk, ræven, der tilsyneladende langsomt og forsigtigt tripper igennem det lave vand ved kanten af Lake Karluk på Kodiak Island, Alaska.
Sniger den sig ind på et bytte? Er den på vandring? Er den forkommen og udsultet eller bare lidt trykket af de tunge skyer og regnvejret, der er på vej?
Fotografiet, som har titlen “Storm Fox”, er et af de fremhævede billeder i konkurrencen “Wildlife Photographer of the Year” afholdt af Natural History Museum i London. Det optræder i portrætkategorien og er et godt eksempel på, at man – som arrangørerne beskriver det – “danner en stærk, tankevækkende forbindelse” til det individuelle dyr.
Billedet er taget af Jonny Armstrong (Jonathan B. Armstrong), der er adjunkt ved Oregon State University, Department of Fisheries, Wildlife, and Conservation Sciences. Han forsker i samspillet mellem dyr og deres nærmiljø ved at inddrage forskningsfelter som dyreadfærd og landskabsøkologi.
Fotografier er et forskningsredskab for Jonny Armstrong. Meget af hans forskning sker gennem observationsstudier, og når han er ude i felten, benytter han ofte “fotofælder” – kameraer opstillet i naturen, der udløses gennem bevægelsescensorer.
Ved siden af forskningsfotografiet dyrker han imidlertid også en mere personlig, æstetisk fokuseret naturfotografering, hvor formålet simpelthen er at tage smukke naturbilleder.
“Mine forskningsfotos kan af og til være smukke, men som regel er der tale om grynede billeder om natten med dårlig kontrast, uskarphed og genskin fra kamerablitzen. Den slags billeder er fine i forhold til dataindsamling og forskningsformidling, men de formår ikke at gengive skønheden i naturen. Med mine personlige fotos forsøger jeg at gøre det, min forskning ikke kan – at engagere publikum på det følelsesmæssige plan”, sagde han i 2015 til onlinemediet Slate.
Billedet af ræven ved Lake Karluk er dog ikke som mange andre af Jonny Armstrongs fotos taget med fotofælde. Han havde fulgt ræven over flere dage, og i situationen for billedet lå Jonny Armstrong selv på maven i vandkanten for at få ræven fra en lav vinkel. Ræven var til gengæld mere optaget af en død sockeyelaks, der lå og flød.
“Ræve i det vestlige Amerika er ofte meget sky, men i Alaska er de nysgerrige og modige”, fortæller Jonny Armstrong.
Årets udgave af “Wildlife Photographer of the Year” er den 57. i rækken. Mere end 50.000 billeder fra 95 lande er blevet indsendt, og dommerne har udvalgt 100, som udstilles på Natural History Museum of London, og som fra 19. november og frem til 29. maj 2022 også kan ses på Statens Naturhistoriske Museum i København.