Hurra for masterne
Da vi ikke kan vise billederne af de glade dimittender i Politiken, er her et hold nye MBA’er (Master of Business Administration) fra deres dimissionsfest på CBS. © Foto: Claus Bjørn Larsen - Ritzau Scanpix
CBS sætter ikke lysene under skæpper, men fejrer med helsides avisannoncer, når skolens masterstuderende bliver færdige.
På CBS har man en smuk tradition. Den består i at hylde skolens dimittender med billeder i avisen, lidt som man i gamle dage kunne finde på at rykke en annonce i lokalavisen, når nogen blev konfirmeret eller fyldte rundt.
Det er dog ikke Frederiksberg Bladet, CBS går til med sine nyudsprungne akademikere. En gennemført universitetsuddannelse fortjener selvsagt lidt hårdere stød i trompeterne. Det fik de forleden, da man i dagbladet Politiken kunne opleve hele to helsidesannoncer i 1. sektion med overskriften “Master of Public Governance ønsker tillykke med mastergraden” og et klassefoto med de glade dimittender. Og da en helsidesannonce i Politikens broadsheetformat jo har en anseelig størrelse, var der plads til at opridse alle navnene og ikke mindst deres civile arbejdsgivere. Den drevne symbolanalytiker kunne også hæfte sig ved, at det ellers så blå CBS havde valgt en markant rød baggrundsfarve til sin hyldest af disse offentligt ansatte.
“Avisannoncerne har vi faktisk haft på masteruddannelserne i mange år. De første MBA- og MPA-uddannelser startede i midten af halvfemserne. Så det med at lykønske dimittender, som vi synes har arbejdet hårdt, og have deres organisationer med er en del af en gammel tradition. Jeg tror, den måske udspringer af den angelsaksiske tradition, hvor man markerer afslutningen med kapper og hatte”, fortæller Rebecca Svane Bolt, der er programdirektør på Master of Public Governance-uddannelsen. Udbydelsen af masteruddannelser er en stor forretning for CBS. At tage en Master of Public Governance koster 206.000 kroner i studieafgifter. Så det skæpper godt i pengekassen, når – som i dette tilfælde – 58 MPG-studerende kommer igennem møllen.
“Selvfølgelig er der også noget synlighed i annoncerne – vi får vist, at her er vi. Og bliver nogen så opmærksomme på uddannelsen, er det fint. Men formålet er primært at lykønske dimittenderne”, siger Rebecca Svane Bolt.
Der er dog forskel på, hvilke aviser man bruger til tillykkeannoncerne. Hvor MPG-uddannelsen altså bruger Politiken, hælder MBA-uddannelsen mere til det blå segment med aviser som Børsen, Berlingske, Jyllands-Posten og sågar også Sydsvenskan i ny og næ. “Det handler om, hvilke aviser vi forestiller os, at vores studerende primært er målgruppe for. Vores uddannelser er betalingsuddannelser, og ofte er det arbejdsgiveren, der betaler. Vi vil jo gerne give en hilsen tilbage til arbejdsgiverne. Det er også en overvejelse – hvilken avis der læses i sektoren”. Men helsidesannoncer i Politiken – er det ikke dyrt? Jo. Ifølge Politikens egne listepriser koster de to annoncer på side 3 og 5 samlet omkring 430.000 kroner. Men nu udspringer CBS jo som bekendt af den gamle købmandsskole, og Rebecca Svane Bolt kan afsløre, at begge annoncer blev købt til en samlet pris af 72.000 kroner.
Men mon ikke det varer lidt, før CBS udvider traditionen med tillykkeannoncer til også at omfatte de 3.000-4.000 kandidater, der årligt dimitterer.