”Det fedeste hjørne af internettet”
I de såkaldte Digitale Medborgerhuse samles folk for at debattere, blive klogere og dele et fællesskab. Og tonen er positiv. Foto: Unsplash
Der findes et hjørne af internettet, hvor der tales pænt, og hvor der deles viden og hjælp. Det er de mange Facebookgrupper, der drives af frivillige. Nu kortlægger en rapport omfanget af de Digitale Medborgerhuse.
I 2020 svarede 2 ud af 3 danskere i en Megafonmåling, at de undlod at deltage i debatter på internettet, fordi tonen var for hård. Men der er et hjørne af internettet, hvor tonen er positiv, og hvor danskerne gerne vil deltage. Rent faktisk er 69 procent af alle voksne danskere medlem af en eller flere af sådanne Facebookgrupper.
- Det er det fedeste hjørne af internettet, siger Mikkeline Thomsen, der er partner i Analyse & Tal, der har udarbejdet rapporten Danmarks Digitale Frivillige for TrygFonden. Hun er i de sidste seks år dykket dybt ned i mange af de Facebookgrupper, der findes i Danmark. Dem kalder hun Digitale Medborgerhuse, og hun ser dem i en naturlig forlængelse af den danske tradition for Medborgerhuse, hvor folk samles for at debattere, blive klogere og dele et fællesskab. De frivillige, der driver de digitale medborgerhuse, kalde hun for digitale frivillige.
Digitale medborgerhuse samler deres medlemmer om et bestemt emne, hvad enten det er at bo i samme by, dele samme hobby eller bakke op om bestemte sager såsom at samle forældre på tværs af landet i protest over den lave normering i daginstitutioner. Nogle af fællesskaberne vokser sig så store, at de vækker genklang i medierne og i den politiske dagsorden, men de fleste fungerer i mindre størrelse som interessefællesskaber.
20.000 frivillige er administratorer eller ordstyrer i godt 9.000 digitale medborgerhuse.
Demokratisk træning
Undersøgelsen har afdækket aktiviteterne i 9.000 digitale medborgerhuse, og hver dag lægger medlemmerne i gennemsnit 85.000 nye kommentarer op, mens der til sammenligning på mediernes Facebooksider er 55.500 nye kommentarer. Derfor er det et område af internettet, der fortjener mere opmærksomhed, end det får i dag, påpegede Mikkeline Thomsen, da hun præsenterede rapporten til en konference om Digitale Medborgerhuse den 28. august.
For der er åbenlyse gevinster ved de digitale medborgerhuse. De fungerer blandt andet som demokratiske træningsterræner, hvor borgerne lærer at formulere sig på skrift, udrede misforståelser og inspirere hinanden til handling. De digitale medborgerhuse betyder også, at mange danskerne er organiserede om fælles interesser og kan mobiliseres omkring bestemte dagsordener. De digitale medborgerhuse bygger også bro mellem forskellige dele af landet, køn, social status. Det er ikke her, de digitale ekkokamre opstår, fordi en passioneret hækler lige så vel kan være ung, som gammel, have en kort eller lang uddannelse og så videre.
- Vi kan se, at deltagerne opdrager hinanden i de digitale medborgerhuse, og at deltagerne dermed får digital dannelse, siger Mikkeline Thomsen.
Vi kan se, at deltagerne opdrager hinanden i de digitale medborgerhuse, og at deltagerne dermed får digital dannelse.
Flittige frivillige
Undersøgelsen afdækker også omfanget af det frivillige arbejde, der skal til for at drive de digitale medborgerhuse. Der er godt 20.000 frivillige, der driver de godt 9.000 Facebookgrupper, der danner grundlag for undersøgelsen, og de frivillige bruger i gennemsnit 4,6 timer om ugen på deres arbejde, der blandt andet går ud på at sikre, at gruppens debattone er god, at medlemmerne er rigtige mennesker, at forældet viden bliver fjernet, men også at håndtere, når Facebook ændrer sin brugergrænseflade eller lukker en gruppe af forkerte årsager.
En af årsagerne til, at de digitale medborgerhuse har så stor succes, er, at de hverken behøver vedtægter eller generalforsamlinger. I stedet er det de digitale frivillige, der selv laver retningslinjerne og sikrer, at de overholdes. Konsekvensen for dårlig opførsel er, at man smides ud af det digitale medborgerhus, og er man uenig i retningslinjerne, kan man som medlem let lave sin egen gruppe. Som eksempel nævner Mikkeline Thomsen, at byen Esbjerg har mindst fire forskellige Facebookgrupper. Selv angiver medlemmerne af de digitale medborgerhuse i undersøgelsen, at de er deltagere, fordi de får viden, fællesskab og underholdning.
Konsekvensen for dårlig opførsel er, at man smides ud af det digitale medborgerhus.
Overset civilsamfundsaktør
Rapporten peger på, at de digitale medborgerhuse er en overset civilsamfundsaktør, og at de frivillige hverken har adgang til den anerkendelse eller midler, som frivillige i det formelle Forenings Danmark har. Det vurderes, at de har et stort potentiale som vidensaktører, som det mere formelle Danmark kan have stor gavn af, og så peges der også på, at det er en udfordring, at det er tech-giganten Metas platform, der danner hele grundlaget for de mange digitale medborgerhuse, og at det kan være vanskeligt at navigere i, at Meta kan ændre i brugergrænseflade med videre fra dag til dag.
Tal fra rapporten
-
20.000 frivillige er administratorer eller ordstyrer i godt 9.000 digitale medborgerhuse
-
82 % af de digitale frivillige er aktive på daglig basis
-
69 % af danskerne er medlemmer af en eller flere digitale medborgerhuse
-
1 million danskere svarer, at de er blevet introduceret til mennesker, de ellers ikke ville have ”mødt” eller er stødt på holdninger og perspektiver, de ellers ikke ville have ”hørt” gennem de digitale medborgerhuse
-
Overordnet oplever medlemmerne mindre spam, chikane, desinformation, hadtale, trusler og svindel i de digitale medborgerhuse end andre steder på sociale medier