Med fokus på Femern Bælt-projektet
Vi stiller spørgsmålet: Er det overhovedet muligt at bygge bæredygtigt i stor skala og samtidig tage hensyn til både dyr og natur?
Mød vores fagpersoner:
- Ditte Hjort, Projektleder og geograf, Sund & Bælt:
Ditte Hjort vil dele sine erfaringer med at tage hensyn til dyre- og plantelivet – med særligt fokus på land i alle faser under byggeriet af Femern Bælt-tunnelen. Hun vil forklare, hvordan man sikrer bestande og natur langt ud i fremtiden. - Martin Lau Nielsen, Grøn energispecialist og energiingeniør, Sund og Bælt:
Martin Lau Nielsen arbejder med at monitorere CO2-udledning under byggeriet. Han vil fortælle om de metoder og teknologier, der anvendes for at minimere udledning og sikre en mere bæredygtig byggeproces.
Femern Bælt-projektet har en ambition om at fremme biodiversitet både under og efter byggeriet.
Dette mål opnås gennem flere konkrete initiativer:
- Etablering af erstatningsnatur: På Lolland bliver de påvirkede naturområder erstattet med mindst dobbelt så meget natur.
- Forbedring og udvikling af naturinitiativer: Der bliver løbende arbejdet med, hvordan vi kan forbedre vores projekter og skabe mere og bedre natur.
- Måling af miljødata: Der følger et omfattende overvågningsprogram. Projektet anvender miljøportalen ÆGIR, hvor miljødata løbende bliver præsenteret.
- Samarbejder og formidling af naturprojekter: Vi indgår samarbejder og involverer lokalsamfundet. Vi har blandt andet i samarbejde med Lidsø Gods på Lolland taget over 40 hektar tidligere landbrugsareal ud af drift, som i dag indgår i det eksisterende Lidsø Naturprojekt på over 270 hektar.
Annoncering fortsætter under billedet...
Femern-projektet har implementeret flere initiativer for at måle og minimere skadevirkningerne og CO2-udledningen:
- Grønne transportkorridorer: Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen bidrager til at skabe en ny grøn trafikkorridor i Europa, som fremmer flytning af godstransport fra vej til jernbane, hvilket reducerer CO2-udledningen markant.
- Klimaregnskab: Kompleksisten i at indhente information. Femerns fokus på overholdelse af kontraktkrav på et så stort anlægsprojekt og under den kommende drift af tunnelen.
- Klima i udbud: Udfordringer og muligheder ved klimamål i udbud.
- CO2e-neutral drift: Femern A/S har som mål, at driften af Femern Bælt-forbindelsen fra 2029 skal være CO2e-neutral. Dette opnås gennem f.eks. energieffektive løsninger og skovrejsning for at absorbere CO2e.
Hvem er vært?
DM Bio Klima
- et netværk i DM Bio
Afbud
Bliver du forhindret i at deltage, vil vi gerne have dit afbud så hurtigt som muligt, og senest dagen før arrangementet. Dette er af hensyn til planlægning og så en anden kan få glæde af din plads.
Hvem er DM Bio?
DM Bio er et fagligt fællesskab, der vil udvide din horisont og inspirere til, at grønne fagligheder samles, vidensdeler og debatterer det, der rører sig. Fra natur, klima, miljø og bæredygtighed til by- og arealplanlægning, teknologi og fødevarer. DM Bio er et resultat af fusionen mellem DM, JA og DSL, som har samlet kræfterne for at bidrage til at forme fremtidens arbejdsmarked med viden i fokus.
Kontakt
Cathrine Norup
Møde- og kursussekretær, netværkskoordinator
cano@dm.dk
38 15 67 34
Lungholm Sø, Femern A/S