Mellem washing og hushing – centrale nedslag i kommunikationen af klima og ESG
På dette webinar får du en indflyvning med nedslag i de centrale aspekter på området for kommunikation af ESG og grøn og bæredygtig omstilling.
Vi ser på forbrugerombudsmandens nyeste retningslinjer for virksomheders miljømarkedsføring, der udkom i slutningen af 2024, og på nogle af de kommende rammer og krav, der forventeligt vil møde os i år og i tiden fremover. Samtidigt får du en værktøjskasse med nogle enkle greb og en model til, hvordan jeres forandringskommunikation kan gribes an.
Dette er del 2 af vores webinarserie om kommunikation og ESG, men du er velkommen til at deltage uden at have deltaget på del 1.
Kursusindhold
ESG og grøn og bæredygtig omstilling er et kommunikationsområde, vi alle skal forholde os til i dag – professionelt og privat. Det gøres ikke nemmere af, at der kan være forskel på sprogbruget i folkemunde, og på retningslinjer, der skal følges, for at vi undgår faldgruberne, der leder til risiko for greenwashing eller greenhushing, hvor vi ikke kommunikerer de gode historier, der bidrager til at ændre normer.
Begge faldgruber spænder ben for den reelle grønne omstilling, verden har brug for. Og det kan give brandet slag med skår til følge, hvor det er bedre at forebygge end at reparere: ESG-kommunikation er blevet en faglig disciplin for kommunikatører.
Opmærksomheden fra forbrugere, kritikere, interesseorganisationer og interessenter på fejltrin i kommunikationen er skærpet, og ombudsmandens bunke af sager om greenwashing er steget med årene. Det kommer ikke ud af ingenting, men ud af behov for bedre og mere sikker kurs på området.
I dag holdes hele produktionskæden retfærdigvis ansvarlig for den kommunikation og marketing på området, der udkommer. For kommunikation og marketing har en vigtig rolle og andel i, om vi lykkes med den grønne og bæredygtige omstilling. Derfor er det i dag en central opgave for alle, der arbejder med kommunikation, at vide hvordan vi kan kommunikere på området, og hvad vi skal undgå.
Samtidig er ESG og den grønne omstilling blevet et konkurrenceparameter. Vi skal som kommunikationsfolk i samarbejder have kompetencer og værktøjer til at kunne rådgive og vejlede andre, der ikke er kommunikationsfaglige. Og vi skal bidrage med både korrekt, kreativ og emotionel kommunikation til målgrupperne, så de berøres og engageres i omstillingen, og så vi får løftet måden den grønne dagsorden italesættes. Disse aspekter kommer vi omkring på webinaret om kommunikationen, der former fremtiden.
Afbud
Bliver du forhindret i at deltage, vil vi gerne have dit afbud så hurtigt som muligt, og senest dagen før arrangementet. Dette er af hensyn til planlægning og så en anden kan få glæde af din plads.
Information om online arrangement
Arrangementet afholdes via det virtuelle møde- og undervisningsværktøj Zoom. Som deltager får du tilsendt et link og et password til webinaret via den mailadresse, du har oplyst til DM. Læs om DM’s brug af Zoom
Optagelse af webinar
Som udgangspunkt har DM valgt ikke at optage alle online arrangementer. Det skyldes flere og ofte forskellige ting – dels har oplægsholderen rettighederne til oplægget, dels skal DM efterleve persondataloven og sidst, men ikke mindst prioriterer vi den nære og fortrolige oplevelse på vores kurser og workshops, hvad enten det afholdes online eller fysisk.
Nogle gange får vi lov til at optage et arrangement, og så deles det efterfølgende med de tilmeldte til arrangementet på Mit DM i en kort periode.
Hvem kan du møde?
Marta Karolina Olsen fra CBM Consult er workshopleder og underviser på masterclassen. Hun har snart 25 års erfaring med kommunikationsrådgivning og undervisning. Gennem de seneste år har Marta stillet skarpt på kommunikation af grøn dagsorden, klima, ESG og bæredygtighedstiltag, også med oplæg hos os. Marta er desuden ekstern lektor på 13. år i kommunikation og medier, i de sidste ni år på Københavns Universitet.
Hvem er DM Kommunikation?
DM Kommunikation er sektoren for alle, der arbejder med kommunikation, sprog eller marketing. Hvad enten du er kommunikationsrådgiver i en kommune, marketingkonsulent i et rejsebureau, presserådgiver i et ministerie, oversætter i en medicinalvirksomhed eller redaktør af en hjemmeside. Gennem vores magasin, arrangementer, konferencer, nyhedsbrev og andre tilbud samler vi Danmarks kommunikatører i et fagligt fællesskab.