Humaniora til tiden – bare ikke på Aalborg Universitet
Det er et selvmål, at Aalborg Universitet foreslår at lukke humanistiske it-uddannelser trods stigende optag og erhvervsrettede projekter, skriver to studerende.
Da rapporten 'Humaniora til tiden' blev offentliggjort i 2023, pegede den på behovet for et stærkt og tidssvarende humaniora, der kan bidrage til at løse samfundets udfordringer.
Rapporten, som Aalborg Universitets dekan for Humaniora og Samfundsvidenskab, Rasmus Antoft, selv var medforfatter på, advarede mod at udtynde humanistiske fagmiljøer og opfordrede til samarbejde og omtanke.
Samtidig fremhævede den, at humaniora allerede har fulgt med tiden og tilpasset sig samfundets behov gennem nye, tværfaglige og erhvervsrettede uddannelser, blandt andet inden for it og digitalisering. Eksempelvis viser rapporten at flere og flere humanistiske kandidater kommer i arbejde i det private erhvervsliv.
Derfor er det bemærkelsesværdigt, at samme dekan nu foreslår at lukke kandidatuddannelserne i Informationsvidenskab, Interaktive Digitale Medier og Oplevelsesdesign på Aalborg Universitet. Forslaget er en del af universitetets plan for implementering af kandidatreformen og begrundes med lav søgning og høj ledighed.
Den begrundelse stemmer ikke overens med virkeligheden.
Stadig stor interesse for humaniora
På Informationsvidenskab alene er kandidatoptaget vokset fra fire studerende i 2023 til 21 i 2025, hvoraf de fleste har retskrav, og kvalificerede ansøgere blev endda afvist. Også på Interaktive Digitale Medier har der været en stabil og stigende søgning.
De seneste fem år har uddannelsen, på nær i 2024, optaget til sin fulde dimensionering, og i 2025 blev der optaget 30 studerende, selv om dimensioneringen er 24.
Tallene viser, at der fortsat er stor interesse for de humanistiske it-uddannelser, og det er ikke uden grund. De repræsenterer netop den udvikling, som rapporten Humaniora til tiden fremhæver, hvor humaniora forbinder teknologi og menneskelig forståelse. Her understreges det, at humanistiske fag spiller en vigtig rolle i løsningen af samfundets teknologiske og etiske udfordringer.
Det er netop denne kobling mellem teknologi og menneskelig forståelse, som de humanistiske it-uddannelser på AAU repræsenterer. Her omsættes teori og analyse til løsninger, der forbinder teknologi med menneskers behov og adfærd.
Et eksempel er mit eget bachelorprojekt, som blev udarbejdet i samarbejde med en dansk sparekasse. Projektet handlede om, hvordan virksomheder kan arbejde med løngennemsigtighed i lyset af det kommende EU-direktiv, og resulterede i et digitalt værktøj, der kan understøtte en mere åben og retfærdig lønkommunikation.
Det er et konkret eksempel på, hvordan humanistiske metoder og datadrevne analyser kan omsættes til løsninger, der skaber reel værdi for virksomheder.
Sådanne projekter viser, at de humanistiske it-uddannelser faktisk imødekommer erhvervslivets behov. De uddanner kandidater, der kan omsætte data og menneskelig indsigt til konkrete løsninger.
Derfor er det svært at forstå, at man vælger at lukke uddannelser, der allerede lever op til de mål om samfundsrelevans, samarbejde og digital udvikling, som Aalborg Universitet selv fremhæver i sin gældende strategi Viden for verden – AAU Strategi 2022–2026.
Humanistisk it giver brugbare løsninger
På bestyrelsesmødet i juni i år understregede Aalborg Universitets bestyrelse, at humaniora skal være tydelig i den nye strategi. Den tydelighed skabes næppe ved at lukke uddannelser, der i praksis viser, hvordan humaniora kan udvikle sig og bidrage til samfundet.
Det rejser spørgsmålet, om man lukker, fordi uddannelserne ikke leverer, eller fordi man endnu ikke helt forstår, hvad de faktisk leverer.
For måske handler det i virkeligheden om, at man på universitetet har en for snæver forståelse af, hvad et produkt er. På de humanistiske it-uddannelser handler arbejdet ikke om at fremstille noget fysisk, men om at udvikle løsninger, der virker i praksis og skaber værdi for mennesker, organisationer og samfund.
Et produkt behøver derfor ikke at være skabt af fysiske materialer eller bygget på matematiske formler. Det kan også være en indsigt, et digitalt design eller en ny måde at forstå en kompleks sammenhæng på.
De humanistiske it-uddannelser har i mange år leveret brugbare og værdifulde løsninger i samarbejde med virksomheder og offentlige organisationer. Resultaterne bygger på grundige analyser og datadrevet udvikling og munder ud i løsninger, der i praksis er lige så anvendelige som dem, der udspringer af de tekniske fag.
Derfor bør de humanistiske it-uddannelser ses som en del af den teknologiske infrastruktur, ikke som et appendiks til den. De skaber forbindelsen mellem systemer og mennesker, mellem data og beslutninger.
Hvis Humaniora til tiden skal være andet end et løfte på papir, kræver det handling, der følger ordene. I rapporten står der, at “ det er påkrævet at handle nu, hvis vi skal undgå vidensørkener, hvor humanistiske kompetencer og perspektiver forsvinder”.
Den handling starter med at bevare de uddannelser, der allerede viser, at humaniora kan tænkes og anvendes i tiden — og for fremtiden.