Spring menu over
Dansk Magisterforening

5 gode råd: Sådan bruger du AI som studerende uden at snyde

ChatGPT på computerskærm

"Tal åbent med både dine medstuderende og vejledere om, hvordan du bruger AI på en god måde," lyder et af de gode råd til studerende om brug af AI-værktøjer som ChatGPT eller Claude. © Foto: Frank Rumpenhorst/AP/Ritzau Scanpix.

Debat Af Jacob Rubæk Holm
Del artikel:

Vær åben, ærlig og eksperimenterende, hvis du vil have mest muligt ud af chatbots som ChatGPT og Claude på universitetet.

Dette er et debatindlæg. Teksten er udtryk for forfatterens egen holdning.

Du skal købe bøger. Du skal lære navnene på dine medstuderende at kende. Du får nye fag og undervisere. Og hvordan finder du lige rundt på campus?

Der er meget at holde styr på, når du begynder på en videregående uddannelse. Men noget af det første, du skal forholde dig til, er spørgsmål om kunstig intelligens.

Det er snart to år siden, at ChatGTP gik i luften, så på universiteterne og uddannelsessteder er vi ved at have gode erfaringer med, hvordan studerende kan bruge det. Og hvordan de ikke kan bruge det.

Vi oplever mange studerende, der er bange for at tale om, hvordan de bruger AI. De er bange for at blive brændemærket som snydere af medstuderende eller at underviseren finder ud af det. Især på institutioner som Aalborg Universitet, hvor gruppearbejde er så vigtigt, og hvor hele gruppen hæfter for en opgave. 

Mange studerende er bange for at tale om, hvordan de bruger AI. De er bange for at blive brændemærket

Jacob Rubæk Holm, lektor ved Aalborg Universitet

Så bryd barrieren. Tal åbent med både dine medstuderende og vejledere om, hvordan du bruger AI på en god måde.

Det er de færreste studerende, der snyder med AI. I stedet bruger de AI til for eksempel at spørge, hvad strukturen på en model kan være, som de har læst om i undervisningen, og som de nu skal bruge i en opgave. Det kan for eksempel være måder at lave stakeholderanalyse på. Og så forholder de sig generelt kritisk til informationerne. 

Og der er jo selvfølgelig det helt banale råd – lad være med at kopiere tekst. Det er nemt at opdage for en erfaren underviser, der selv bruger AI. Der er nogle pleasende formuleringer og en måde at opbygge teksten på, som er meget genkendelig.

Så brug AI på den rigtige måde, og du får et fantastisk værktøj.

5 gode råd til at bruge AI som studerende

1. Sæt dig ind i reglerne. 

Mange steder har regler eller retningslinjer om brugen af AI udviklet sig løbende, så man har ikke håndhævet reglerne strengt. Men det fortsætter ikke. Så sæt dig ind i, hvad du må og ikke må på din nye uddannelsesinstitution.

Nogle steder kan du endda opleve, at retningslinjerne også indeholder forslag til, hvordan AI kan bruges i studiet.

2. Tal om AI

Mange studerende er bange for at blive brændemærket som snydere, hvis de bruger AI. Både overfor undervisere og andre studerende. Bryd barriererne og tal åbent om det. Forhåbentlig får du også undervisere, der kan være forbilleder og fortælle om, hvordan de selv brug AI. 

3. Lav billeder og grafik

På mange uddannelser skal du lave opgaver og power points, hvor du skal indsætte billeder. Og det kan give problemer med copyright. Det undgår du ved at bruge AI til billedgenerering. Samtidig får du også en kreativ kontrol.

4. Få sparring, feedback og idéer

Når du laver en opgave, så spørg for eksempel om, hvor du kan finde data på et emne. Eller spørg den om metoder. For eksempel om måder at lave en stakeholderanalyse på. Når du så har lavet den, kan du også bede den om feedback på det, du har skrevet.  

5. Brug AI til uskyldige ting

Leg med det. Brug den til madplaner, træningstips, budgetter, billedredigering, kodning eller så meget andet. På den måde lærer du, hvordan teknologien fungerer. Og det skal du sætte dig ind i, så du virkelig kan bruge den på dit studie. 

Jacob Rubæk Holm

Lektor ved Aalborg University Business School, hvor han blandt andet forsker i medarbejderes brug af nye teknologier som kunstig intelligens og robotter.

Jacob Rubæk Holm har en ph.d. i innovationsøkonomi fra  2012.