Dansk Magisterforening

På TikTok udlægger News Daddy verdens gang for 10 millioner følgere. Det varsler fremtiden for danske medier

Del artikel:

Hvilken betydning får det, at vi i stigende grad følger mennesker frem for medier? Det skal digital ekspert Camilla Mehlsen dykke ned i, når hun bliver næste fellow i journalistik på SDU.

Store personligheder, der bliver deres eget mediehus, kommer til at forandre nyhedsjournalistikken dramatisk.

En rapport fra Reuters Digital News konkluderede i 2023, at SoMe i stigende grad er med til at drive vores medievaner i en ny retning, og at især unge i stigende grad efterspørger nyhedsformidling, som er båret af store personligheder og influencere, der udlægger verden.

Camilla Mehlsen kalder dem for nyhedsinfluencere, og til august skal hun som ny fellow på SDU dykke dybere ned i fænomenet.

”Både i Danmark og udlandet ser vi en stigning i den personlighedsbårne journalistik. Det kan for eksempel være markante værter, journalister eller korrespondenter, der forlader en fastansættelse og bliver et brand på deres egen kanal. Esben Bjerre og Peter Falktoft er et eksempel på personligheder, der er blevet kendte fra traditionelle medier og nu udlægger verden i aktualitetsformater, som særligt yngre generationer har taget til sig,” forklarer Camilla Mehlsen.

News Daddy har 10 mio. følgere

Nyhedsinfluencerne er langt fra et ligegyldigt fænomen.

”Vi følger i stigende grad mennesker frem for medier. Dylan Page, der er blevet kendt som News Daddy på TikTok, er et eksempel på en influencer, der laver nyhedsformidling. Hans indslag på TikTok bliver fulgt af over 10 millioner mennesker. Det er flere end noget medie på TikTok”, siger Mehlsen.

Esben Bjerre og Peter Falktoft er et godt eksempel på personligheder, der er blevet kendte fra traditionelle medier og nu udlægger verden i aktualitetsformater, som særligt yngre generationer har taget til sig

Camilla Mehlsen

Mange nyhedsinfluencere er personligheder, der underholder samtidig med, at de laver nyhedsformidling.

”Nyhedsinfluencere kommer til at spille en større rolle for, hvordan mennesker får nyheder og informationer. De skaber deres eget univers, og de holder en tæt kontakt med deres følgere og abonnenter. Er der et Folketingsvalg, bygger de måske et event op omkring det," forklarer Camilla Mehlsen.

"Hvis de unge slukker for den traditionelle nyhedsstrøm og søger mod personer, når de skal have deres nyheder, så kan det blive en kæmpe gamechanger for nyhedsjournalistikken."

© Foto: Camilla Schiøler

Enmands-firma på vågeblus

Igennem 10 år har Camilla Mehlsen har haft sin egen medievirksomhed, Mehlsen Media, hvor hun har rådgivet organisationer om medieudvikling, holdt foredrag og skrevet bøger om digital dannelse og fremtidens kompetencer.

I et par år var hun desuden digital medieekspert og talsperson for Børns Vilkår, og siden 2022 har hun været medlem af Medienævnet. Netop nu er den 47-årige cand.mag. i dansk aktuel med bogen ’Opmærksomhedstyveriet’, der også handler om unge og digital dannelse.

Selvom hun til august sætter sit enmands-firma på vågeblus i en periode, forventer hun ikke, at for mange døre dørene lukker sig i de syv måneder, hun skal være fellow. Snarere ser hun nogle nye døre åbne sig.

”Jeg glæder mig til fordybelsen og samarbejdet med Center for Journalistik. Og til at komme tæt på modtagernes perspektiv, som jeg er ret optaget af. Mit overordnede projekt har altid været  at forbinde den nære historie med den store, og også vores medieadfærd afspejler nogle større samfundstendenser,” siger Camilla Mehlsen.