Dansk Magisterforening

Tanja blev studerende som 40-årig. Hun er langt fra alene

Det kan være svært at komme tilbage på skole­bænken som 40-årig, men det er også et eventyr, siger Tanja Helena Lakjer Nielsen.

Professionshøjskoler og erhvervsakademier
Del artikel:

Københavns Professionshøjskole er lykkedes med at tiltrække flere ældre studerende. Kan det være en af løsningerne på den velfærdssektorens rekrutteringskrise?

40-årige Tanja Helena ­Lakjer Nielsen havde en knude i maven, da hun mødte op til første skoledag på Københavns Professionshøjskole. Efter to årtier på arbejdsmarkedet havde hun under corona besluttet sig for at blive sygeplejerske. Hun ville arbejde tættere på mennesker.

Men det var angstprovokerende at tage springet.

Hvad ville de andre studerende tænke om en, der var dobbelt så gammel som dem? Kunne hun omstille sig til at modtage undervisning? Og hvordan skulle hun få økonomien til at hænge sammen, når hun var tilbage på SU?

Men allerede efter den første uge på studiet forsvandt hendes bekymringer.

“Det er en dejlig følelse at følge sin drøm, og jeg er faktisk stolt over at turde tage springet og videreuddanne mig. Du behøver ikke at stoppe med at udvikle dig, bare fordi du bliver ældre”, siger Tanja Helena Lakjer Nielsen.

En målrettet indsats

På Københavns Professionshøjskole er der på seks år kommet 29 procent flere studerende over 40 år. Deres studiestart falder på et tørt sted.

For mens landets velfærdsuddannelser plages af faldende ansøgertal, er velfærdssamfundet udfordret af en rekrutteringskrise, og Danmarks demografiske udvikling skaber et stigende behov for velfærdspersonale.

Det var derfor med udsigt til halvtomme undervisningslokaler, at dekan Annegrete Juul og hendes kolleger for seks år siden iværksatte en særlig indsats for at tiltrække flere voksne studerende til Københavns Professionshøjskole.

“Vi har arbejdet målrettet og strategisk for at tiltrække og øge den målgruppe på uddannelserne, fordi vi har oplevet en faldende søgning blandt de unge. Det har vi blandt andet gjort ved at iværksætte tiltag specifikt til dem, og de er lykkedes”, siger Annegrete Juul, dekan på Det Pædagogiske og Samfundsfaglige Fakultet.

Tiltagene er blandt andet en merituddannelse særligt målrettet voksne over 25 år, der allerede har en videregående uddannelse.

“Og så har vi nedsat kravet om erhvervserfaring fra fem til to år. Det har også været medvirkende til, at vi har fået flere ansøgninger”, siger Annegrete Juul.

En afgørende brik i puslespillet har været Københavns Professionshøjskoles dialog med kommunerne.

“De har sendt rigtig mange pædagogmedhjælpere vores vej, som har haft mulighed for at videreuddanne sig og arbejde samtidig”, siger Annegrete Juul.

Udfordringer

Før hun søgte ind på sygeplejerskeuddannelsen, arbejdede Tanja Helena Lakjer Nielsen 15 år som SOSU og siden som kosmetolog.

I flere år havde hun gået med drømmen om at blive sygeplejerske. Men skiftet fra at få en fast løn til at gå på SU stoppede hende fra at følge sin drøm. Til sidst besluttede hun sig for at flytte i en mindre lejlighed, så faste udgifter ikke skulle bestemme over hendes fremtid.

“Min fornemmelse er, at det stopper mange af mine jævnaldrende, at SU’en ikke er højere. En løsning kunne være at gøre den højere eller lave det om, så vi får elevløn, når vi er i praktik”, siger Tanja Helena Lakjer Nielsen, der for nuværende supplerer sin SU med arbejde ved siden af.

Den udfordring møder genkendelse hos Annegrete Juul.

“Det er en målgruppe, der har brug for et forsørgelsesgrundlag. De har ikke råd til at gå tilbage på SU eller har ikke flere klip tilbage. Derfor har vi gjort uddannelserne mere fleksible, og det er en vigtig forudsætning for at tiltrække dem”, siger hun.

En anden udfordring for Tanja Helena Lakjer Nielsen er at omstille sig mentalt fra at arbejde til at sidde på skolebænken og modtage læring.

“Der er meget læsestof og mange lektier, og så er der en del af teknikken, der bare er sværere, når du er ældre. Men det bliver langsomt bedre og bedre, og jeg glæder mig til eventyret og at få ny viden”.

Det er en dejlig følelse at følge sin drøm.

Tanja Helena Lakjer Nielsen, ny studerende på KP

Ser du dig selv som en del af løsningen på den nuværende rekrutteringskrise?

“Det gør jeg bestemt. Og jeg er kun glad for, at jeg kan komme ind og hjælpe. Det er tilfredsstillende. Og det er fedt, at flere i min alder videreuddanner sig”.

Skal tiltrække bredere

Selvom Annegrete Juul er glad for, at Københavns Professionshøjskole lykkes med at tiltrække flere voksne studerende, er hun heller ikke i tvivl om, at det ikke er nok i sig selv til at løse rekrutteringskrisen.

“Det er en supplerende løsning, og vi har stadig brug for, at rigtig mange unge vælger uddannelserne. For de har en volumen, vi ikke kan erstatte”, siger Annegrete Juul og tilføjer:“Hvis vi skal have nok pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere, skal vi både have flere af de såkaldte voksne og have fat i mange flere unge. Der er et stort behov for de professioner”.

Københavns Professionshøjskole vil blive ved med at udvikle nye uddannelsesformater, der kan tiltrække bredere, konkluderer Annegrete Juul.

“Vi skal blandt andet blive bedre til at kigge på merit og anerkende de erfaringer og kompetencer, folk kommer med”, siger Annegrete Juul.