Topchef blev taxachauffør: ”Måske skal vi gøre op med det kedelige lineære karriereforløb”
"Taxakørekortet var last chance. Jeg havde ingen indtægt", fortæller Jesper Grunwald. © Foto: Lasse Højsgaard
Jesper Grunwald måtte forlade en topstilling i DR og til sidst tage taxakørekort for at tjene til dagen og vejen. Men den karrieremæssige nedtur er blevet en positiv historie.
Når man har været på nogle af karrierestigens højeste trin – fået ridderkorset, trykket Nelson Mandela i hånden – kan man så finde glæde, værdi og selvrespekt i jobbet som taxachauffør?
Ja, siger Jesper Grunwald fra førersædet i en Viggo Taxa-bil.
Han har været topleder i DR som chef for indholdet på alle radiokanaler. Og i dag er han som taxachauffør at finde i den modsatte ende af job-hierarkiet. Men det at køre taxa kræver også sine færdigheder – ikke mindst nogle menneskelige egenskaber.
”Jeg har blandt andet kørt meget med børn med psykiske diagnoser, hvor jeg virkelig har skullet finde min indre morfar frem. Det er meget meningsfuldt arbejde”, fortæller han.
Jesper Grunwald medvirker andet afsnit af Akademikerbladets podcast ’Karriere på hovedet’, hvor han fortæller om karriere, der lavede en gevaldig kolbøtte. For det var ikke hans drøm at ende som taxachauffør, siger han ærligt.
”Det var last chance. Jeg havde ingen indtægt”.
Stod bag ’Tæskeholdet’
Han var en del af topledelsen i DR dengang Christian Nissen var generaldirektør. Som chef for indholdet på P3 – og senere alle DR’s radiokanaler – stod Jesper Grunwald blandt andet bag udsendelsen ’Tæskeholdet’, som var et af 90’ernes mest ikoniske radioprogrammer.
Lige nu kører jeg en del direktions-kørsel, og når der sidder en million-lønnet direktør på bagsædet, der bare skal have fred efter en lang tur, så har jeg lært at holde min kæftJesper Grunwald
Men da Nissen måtte gå af på grund af byggeriet af DR-Byen, begyndte Jesper Grunwald selv at mærke jorden brænde under sig. Han sagde op og satsede i stedet på at lave et konsulentfirma, der rådgav om radiokanaler. Men det gik overhovedet ikke, og en dag stod han simpelthen og var nødt til at skaffe sig en indtægt nu og her.
”Da jeg gik fra høj løn i DR til at lave et konsulentfirma, hvor jeg hævede halvdelen af min pension og tabte det på gulvet, så jeg var nødt til at tage taxakørekort for at tjene penge, der var jeg ikke helt så glad, som jeg lyder i øjeblikket. Jeg var nok i krise. Men så fik jeg nogle andre fordele”, siger han.
En af de ting, han godt kan lide ved chaufførjobbet, er, at det er meget reelt. Han bliver betalt for den tid, han kører, og når dagen er slut, skal han ikke tænke mere på det. En stor kontrast fra chef-jobbet, som i princippet stod på hele døgnet.
Har lært at holde sin kæft
Og så møder han hele tiden nye mennesker.
”Jeg får stimuleret mit meget store sociale gen og lysten til at snakke med mennesker. Men jeg har også lært at styre det. Lige nu kører jeg en del direktions-kørsel, og når der sidder en million-lønnet direktør på bagsædet, der bare skal have fred efter en lang tur, så har jeg lært at holde min kæft. Det er en del af jobbet.”
Den karrieremæssige nedtur er blevet en god og positiv historie, og både i og uden for taxaen har Jesper Grunwald mødt mange, der også selv har vendt karriere på hovedet, eller som har lyst til at gøre det.
”Måske lever vi i en tid, hvor vi skal gøre op med det der industrielle, kedelige, lineære karriereforløb. Måske skal vi også indstille vores liv på, at vi kan gøre nogle hop”, siger han.
Podcast-serien 'Karriere på hovedet' vil fortsætte ud over sommeren og til efteråret med nye afsnit. Afsnittene kan søges frem på Spotify og diverse podcast-apps, eller du kan finde dem på Akademikerbladet.dk/podcast.