Dansk Magisterforening

Er du chef for unge under 26 år? Så glem alt det, du plejer at gøre

Smid karriereplanerne i skraldespanden, og sæt GPS'en til. Generation Z kommer med helt andre forventninger til arbejdspladsen end tidligere generationer, siger erhvervsforsker og forfatter Søren Schultz-Hansen. © Foto: Privat

Del artikel:

Den såkaldte generation Z er flyvsk og samtidig kritisk overfor de arbejdsgivere, som skal lære en ny generation af medarbejdere at kende, mener erhvervsforsker. Han har 5 råd til ledere.

Mange arbejdsgivere er ved at få grå hår over, hvordan de skal rekruttere, fastholde og lede den generation af unge, der så småt er ved at tage hul på arbejdslivet.

Generation Z – unge der er født mellem 1997 og 2012 – kommer med helt andre forudsætninger, forventninger og krav end generationen før dem, mener Søren Schultz-Hansen. Han er forfatter og har i 15 år forsket i blandt andet de digitalt indfødte i generation Z. Og ifølge ham skal arbejdsgiverne vende rekrutteringsbøtten helt på hovedet.

”Generation Z er klar til at flyve hurtigt videre. De unge er kritiske overfor de klassiske hierarkier på en arbejdsplads, og de vil have et formål med at gå på arbejde”, siger Søren Schultz-Hansen.

Er der noget, de digitalt indfødte unge har lært, er det, at forandringerne kommer - og de kommer hurtigt. Så hvordan skal man rekruttere og fastholde generation Z? Her kommer hans fem råd til landets ledere. 

1. Lav specifikke planer for social onboarding

Onboarding af Generation Z handler ikke om at opstille fem års karriereplaner eller udstikke vejen til at blive specialkonsulent eller mellemleder.

Selvfølgelig skal der være en faglig intro til opgaverne og til arbejdspladsen, men det relationelle og sociale aspekt er mindst lige så vigtigt. Specifikke planer for det sociale samvær er blot endnu mere afgørende på en arbejdsplads med fleksibel arbejdstid og svingende fysisk tilstedeværelse.

2. Lav en buddy-ordning

Dediker en kollega – gerne en ung kollega – til at introducere den nyansatte til andre kredse på arbejdspladsen. Det er med til at skabe stærke sociale og ikkefaglige relationer.

Det kan både foregå over en frokost, til en kop kaffe eller på de sociale medier.

Som leder skal du skrue op for kvantiteten af feedbacken. Det kan ikke vente til den samtale, som er i kalenderen om en måned. Generation Z vil høres og ses løbende.

Søren Schultz-Hansen, erhversforsker og forfatter

3. Slå GPS'en til fra første dag

At lede generation Z handler ikke om at sætte mål for, hvor turen skal ende, men snarere om, hvor den nyansatte skal dreje af næste gang.

Fokus skal ligge på den allernærmeste fremtid. Så planlæg en dag, en uge eller en måned ad gangen, og kommuniker planen tydeligt.

Læg ud med en klart defineret opgave, og sæt nogle klare rammer. Jo klarere rammer, jo bedre.

4. Skru op for feedback - også den sociale

De nye på arbejdsmarkedet kommer fra en virkelighed med sociale medier, hvor der er øjeblikkelig konsekvens af det, man laver: likes, kommentarer og anerkendelse.

Det handler om hurtig og løbende feedback a la "gør jeg det rigtigt?", og det tager de med sig ind i arbejdslivet.

Som leder skal du skrue op for kvantiteten af feedbacken. Det kan ikke vente til den samtale, som er i kalenderen om en måned. Generation Z vil høres og ses løbende.

5. Prioriter onboarding højt

Det er vigtigt for alle medarbejdere at blive taget godt imod på en ny arbejdsplads. Men det er tusind gange vigtigere for unge, der kommer med nul eller kun ringe erfaring fra arbejdsmarkedet.

Det er en stor opgave og investering for virksomheder og organisationer at rekruttere og fastholde en ’flyvsk’ generation, der ikke har ambitioner om at fejre jubilæer på arbejdspladsen. Men en god onboarding giver tifold igen.

Betydningen af at få nye kompetencer ind og folk, der kan se på opgaverne med friske øjne, kan ikke undervurderes.

Generation Z (født 1997-2012)

En god tommelfingerregel er: Hvis man ikke kan huske terrorangrebet den 11. september 2001, tilhører man generation Z.

Z’et i generation Z står for zoomer og er et ordspil på boomer, da de nærmest er babyboomernes diametrale modsætninger. 
 
Internettet og sociale medier har spillet en stor rolle for generation Z. De fleste har haft det tilgængeligt fra en meget tidlig alder, og det er blevet mere og mere integreret i samfundet i løbet af deres opvækst. De yngste fra generation Z vil aldrig have ejet en mobiltelefon med knapper - de har fra en tidlig alder lært at bruge de interaktive skærme på smartphones og tablets.

Kilde: Kristeligt Dagblad