Spring menu over
Dansk Magisterforening

Line brugte sprogtricks til at sælge sig selv på LinkedIn: “Jeg måtte opgive at følge med"

“Jeg er ikke sådan en klassisk sælgertype, så jeg har fundet ud af, at jeg kan brande mig selv effektivt på LinkedIn gennem mit indhold," siger selvstændige Line Ingwar Karlsen.  Foto: Privat.

Selvstændige og freelancere
Del artikel:

For Line Ingwar Karlsen startede det som en tilfældig idé og et ønske om at promovere sin virksomhed. Det udviklede sig til langt mere.

Line Ingwar Karlsen er ikke - muligvis i modsætning til folks første indskydelse – “grammatik-nazi”, som hun selv siger.

Hun ér faktisk ikke typen, der render rundt og retter på folks sprogfejl.  

Alligevel har hun haft stor succes med at dele retskrivningsregler på LinkedIn.

Lyserøde posts, The Julekalender-memes og brugbare huskeregler er bare noget af det, Line Ingwar Karlsen har delt, så alle på LinkedIn har kunnet blive bedre til at huske reglen for nutids-r og andre typiske grammatikfejl. 

“Jeg skulle have nogle kunder i butikken, og så ville jeg gerne forsøge at udfordre mig selv med at lave noget nyt indhold hver dag mange dage i træk. Det tog faktisk bare fart derfra,” siger Line Ingwar Karlsen, der er selvstændig tekstforfatter og kommunikationskonsulent i sin egen virksomhed SuperLine.

Det ligner måske grammatisk oplæring, men faktisk har opslagene haft til formål at hjælpe Line Ingwar Karlsen med at promovere sig selv som selvstændig.  

“Jeg er ikke sådan en klassisk sælgertype, så jeg har fundet ud af, at jeg kan brande mig selv effektivt på LinkedIn gennem mit indhold. I stedet for at sige, at de skal købe mig, så deler jeg ud af min viden i håbet om, at folk falder over det og tænker, ‘ej, det var et godt tip, det gemmer jeg lige’,” siger hun.

“Jeg forsøger at lave noget, som folk kan engagere sig i. Humor er central, fordi det får folk til at lytte efter, og fordi min personlighed skal skinne igennem.”

Line Ingwar Karlsen bruger humor til at formidle grammatiske huskeregler. Billede fra hendes LinkedIn-profil.
Det, der også er en succes på LinkedIn, er jo at kunne give viden videre til andre fremfor kun at showcase alle de ting, man selv er god til

Line Ingwar Karlsen, selvstændig tekstforfatter og kommunikationskonsulent

LinkedIn er ikke bare til selvpromovering  

Det er ikke, fordi LinkedIn flyder med grammatiske. Men det er alligevel en oplagt platform til indhold som hendes.

“Det, der også er en succes på LinkedIn, er jo at kunne give viden videre til andre fremfor kun at showcase alle de ting, man selv er god til,” siger hun. 

Det, der startede som en mindre idé, endte som en julekalender med 24 opslag, hvor Line Ingwar Karlsen hver dag delte grammatiske huskeregler og andre råd.

Og folk var vilde med det. 

Det havde hun ikke regnet med.  

“Jeg måtte opgive at følge med i al aktiviteten på LinkedIn, fordi det simpelthen fik så meget opmærksomhed. Jeg modtager endda stadig beskeder i dag. Folk synes, at det har været enormt relevant,” siger Line Ingwar Karlsen.  

I en besked skrev en LinkedIn-bruger, at de hver aften ved middagsbordet quizzede hinanden i huskereglerne for at se, hvem der havde bedst styr på dem.

Prisvindende indhold  

På en måned fik Line Ingwar Karlsen grammatikopslag over 1,6 millioner eksponeringer, og hun blev sågar kaldt for en "LinkedIn-rockstjerne". 

Jeg måtte opgive at følge med i al aktiviteten på LinkedIn, fordi det simpelthen fik så meget opmærksomhed

Line Ingwar Karlsen, selvstændig tekstforfatter og kommunikationskonsulent

Sidst i december blev et af opslagene endda tildelt LinkedIn-prisen Den Bestøvlede Kat. En pris, der hver måned gives til et indlæg, der bl.a. “fremstår autentisk og originalt, er godt kommunikeret (...) og evner at gøre modtageren klogere”.

Selv er Line Ingwar Karlsen stolt over prisen. 

“Det kan være svært at engagere folk i noget, der udelukkende er fagligt, som mit indhold var. Jeg synes, det er vildt fedt, at jeg lykkedes med at skille mig ud,” siger hun.  

Udover flere kunder har hun modtaget et væld af personlige beskeder, en invitation til en podcast og til flere forskellige foredrag, hvor hun skal dele ud af tips og inspiration til, hvordan man får samme resultater som hende.  

“Det har givet mig blod på tanden, fordi det har haft så stor succes. Der kommer flere huskeregler og skrivetips fra min hånd,” siger Line Ingwar Karlsen.  

3 gode råd til at markedsføre sig som selvstændig på LinkedIn

  • Kom i gang og prøv det af. Du har intet at tabe - det værste, der kan ske, er vitterligt, at ingen ser dine opslag i starten. Det går nok. 
  • Del ud af din viden i langt størstedelen af dine opslag frem for at sælge dig selv og dine kompetencer direkte. Show it, don’t tell it. 
  • Lad din personlighed skinne igennem. Din målgruppe er også mennesker. Og mennesker vil gerne samarbejde med mennesker (de godt kan li’). 

Kilde: Line Ingwar Karlsen