Antallet af nye iværksættere styrtdykker
Hvis jobfesten knuser iværksætteriet over længere tid, mister Danmark også nye arbejdspladser. Det vurderer Kent Nielsen, direktør i eStatistik. © foto: eStatistik
Antallet af nyetablerede virksomheder er faldet med knap 18 procent på bare ét år. Ikke engang finanskrisen udløste et lignende fald på så kort tid, og det kan få store konsekvenser, advarer økonom.
Markant færre danskere har lyst til at prøve kræfter med iværksætteriet og starte en tilværelse som selvstændig.
På bare et år, fra første halvår af 2021 til første halvår af 2022, er antallet af nystartede virksomheder faldet med knap 18 procent og vidensbaserede virksomheder - der fx beskæftiger konsulenter, kommunikatører, ingeniører og designere - har oplevet et fald på over 20 procent.
Det er firmaet eStatistik, der har tygget tal igennem fra cvr-registret og renset alle ny-etableringerne i perioden for både holdingselskaber og genstarter. Direktør i eStatistik, Kent Nielsen, mindes ikke at have set en så brat opbremsning i antallet af iværksættere nogensinde før.
”Først gik det vildt for sig med helt nye typer af især internetbaserede virksomheder i kølvandet på pandemien. Så kom et brat fald. Det er den rustchetur, der er helt usædvanlig", forklarer Kent Nielsen.
Hverken finanskrisen eller tiden efter 11. september 2001 udløste lignende udsving.
"Så der sker noget meget mærkeligt på arbejdsmarkedet lige nu. Folk opfører sig som om, der er krise samtidig med, at jobmarkedet er overophedet. I samme periode har næsten en million danskere jo angiveligt skiftet job”, forklarer Kent Nielsen.
Folk opfører sig, som om der er krise samtidig med at jobmarkedet er overophedetKent Nielsen, direktør i eStatistik
En følelse af krise
Også Helle Idland, der er formand for DM’s sektor for selvstændige og freelancere, finder det paradoksalt, at den bratte opbremsning i iværksætteriet sker samtidig med, at der er fuld kog under kedlerne.
”Over en bred kam har de selvstændige DM’ere masser at lave. Det smitter jo også af på vores branche, at arbejdspladserne har vanskeligt ved at besætte ledige job med faste, kvalificerede kandidater”, forklarer Helle Idland.
For nogle vil den stigende inflation helt sikkert have en betydning, mener hun.
”Den betyder jo også noget for den selvstændiges egen prissætning, som jævnligt skal reguleres, så den passer til de øgede omkostninger”, siger Helle Idland.
I kølvandet på corona og midt i en krig bliver det banken og fornuften, der styrer valget af arbejdsliv.
”Mange, jeg selv inklusive, har en følelse af, at vi står i en krise, selv om de faktiske tal fortæller en anden historie. Der er meget psykologi forbundet med vores adfærd”, vurderer Helle Idland.
Der kan også være en anden forklaring på, at færre nye iværksættere indenfor videnservice end forventet dukker op lige nu.
”Den grønne omstilling, som forventeligt vil skabe masser af arbejde til vidensmedarbejdere, er ikke slået helt igennem endnu, så forhåbentlig retter faldet sig op med tid”, påpeger Helle Idland.
Stik imod andre kriser
Det er ikke fordi, der skal være et bestemt niveau af iværksætteri i Danmark. Dog kan det på længere sigt give problemer, hvis jobfesten knuser iværksætteriet. Det siger Kent Nielsen, direktør i eStatistik.
”Hver årgang af nye virksomheder sætter sig sine spor. Virksomhederne skaber jo også nye job, og vi ved, at de job ikke forsvinder igen til trods for, at en del af de nyetablerede firmaer lukker igen”, forklarer Kent Nielsen.
Normalt opstår der nye forretningsområder og nye muligheder, når en økonomi ændrer sig. Muligheder, der ikke så brat forsvinder igen.
”Måske er det en kombination af udbetaling af feriepenge, hjælpepakker under corona og øget internethandel. Jeg kan i hvert fald konstatere, at det, vi ser i den her krise, går stik imod, hvad vi har set i andre kriser”, siger Kent Nielsen.
Udvikling for forskellige brancher
Tal fra eStatistiks iværksætterdatabase, viser, at de videntunge brancher har oplevet et fald i antal nyetablerede virksomheder på 21 procent. Faldet er sket fra første halvår i 2021 til første halvår i 2022.
Branche | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Udvikling 21H1-22H1 |
Alle erhverv |
29.999 | 25.901 | 29.710 | 24.476 | -17,6 % |
Videnservice i alt | 4.402 | 3.817 | 4.579 | 3.601 |
-21,4 % |
Virksomhedskonsulenter | 1.257 | 979 | 1.074 | 947 | -11,8 % |
Reklamebureauer mv. | 535 | 578 | 1.017 | 659 | -35,2 % |
Rådgivende ingeniører | 487 | 447 | 447 | 380 | -15,0 % |
Designvirksomhed | 617 | 480 | 579 | 375 | -35,2 % |
Fotografisk virksomhed | 304 | 279 | 298 | 254 | -14,8 |
Revision og regnskab | 256 | 231 | 215 | 181 | -15,8 % |
PR og Kommunikation | 238 | 181 | 220 | 180 | -18,2 |
Arkitektvirksomhed | 149 | 140 | 194 | 145 |
-25,3 % |
Oversættelse og tolkning | 127 | 93 | 96 | 131 | 36,5 % |
Forskning og udvikling | 94 | 100 | 94 | 87 | -7,4 % |
Advokatvirksomhed | 107 | 99 | 83 | 65 | -21,7 % |
Øvrig videnservice | 231 | 210 | 262 | 197 | -24,8 % |
Kilde: eStatistiks iværksætterdatabase