Dansk Magisterforening

Ansat om arbejdet med at åbne Københavns Museum: ”Det var ofte virkelig hårdt og frustrerende”

Mia Toftdal har arbejdet på Københavns Museum, siden hun blev færdiguddannet arkæolog i 2010. I de seneste år har hun været med til at planlægge og udvikle det nye museum. Foto: Sara Galbiati © Foto: Sara Galbiati

Del artikel:

Efter to års forsinkelse og flere måneders intenst arbejde kunne Mia Toftdal og de andre ansatte på Københavns Museum endelig ånde lettet op, da det nye museum åbnede. Selvom det har været det hele værd, har det været både opslidende og hårdt, fortæller hun.

Fem år tog det, før Københavns Museum den 7. februar i år åbnede dørene til den nye adresse i Stormgade 18 bag Rådhuspladsen i København. 

Den store røde bygning, som tidligere har huset både Overformynderiet og Børneværnet, bliver nu endelig brugt til noget anderledes positivt, forklarer museumsinspektør Mia Toftdal til Magisterbladet, da vi besøger museet en overskyet fredag formiddag.

”Bygningen har tidligere huset Overformynderiet, Børneværnet og Københavns Kommunes boligudlejning. Vi ønskede at lave et museum, som tog hensyn til, hvad bygningen har været, og derfor er der blevet lavet fagarkæologiske undersøgelser, så huset kunne genetableres, som det blev opført i 1894”, siger Mia Toftdal og kigger rundt i den store lyse entre, hvor en stor farverig glasmosaik af kvinder og børn hænger. 

Kom med Mia Toftdal ind i det nye Københavns Museum 

Det gamle Københavns Museum lå på Vesterbrogade, men blev efter mange års overvejelser lukket i foråret 2015, så bymuseet kunne flytte ind i kernen af Københavns kulturkvarter tæt på både Nationalmuseet, Thorvaldsens Museum og Ny Carlsberg Glyptotek. 

Det var Københavns Kommune, som mente, at Københavns Museum burde flyttes, da særligt de udenlandske turister havde svært ved at finde museet på Vesterbro. En central placering i Stormgade skulle derfor kunne løfte besøgstallet fra 60.000 til cirka 150.000 årlige gæster.

Den store åbning

Og det lader til, at det kan lykkes, når corona-faren er drevet over.

På det nye Københavns Museums åbningsdags var så mange mennesker mødt op, at en 350 meter lang kø snoede sig hele vejen fra billetkontoret ned til Rådhuspladsen, og på denne fredag går der heller ikke lang tid, før museets tre etager er fyldt med nysgerrige gæster i alle aldre. 

”I min naivitet havde jeg ikke forestillet mig, at der ville komme så mange mennesker til åbningsdagen. Det var helt forrygende, og alle var glade. Det var uden tvivl det hele værd”, fortæller Mia Toftdal.

Men vejen dertil har ikke været let, forklarer hun.

Med tre forsinkelser i tidsplanen, tusindvis af arbejdstimer, en museumssammenlægning og opførelsen af et nyt klimastyret magasin i Høje Taastrup har de sidste fem år kostet blod, sved og tårer for Mia Toftdal og hendes kollegaer.

”Vi har haft perioder, hvor vi har været virkelig pressede og frustrerede. Vi har blandt andet skulle finde ud af vores egen organisering og struktur, fordi der hele tiden var noget nyt, og der hele tiden var noget under forandring. Så det er klart, at det var hårdt”.

Som både AC-tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant og koordinator på Københavns Museum har hun været med i flytteprojektet lige fra starten.   

”Det har været en enestående chance, da der jo ikke er mange museumsfolk som får lov til at være med til at lave et museum helt fra grunden. Jeg har lært utrolig meget om byggesager og arkitektoniske spørgsmål”.

Oprindeligt var planen, at det nye museum på Stormgade 18 skulle åbne i slutningen af 2017, men åbningsdatoen blev i flere omgange udskudt, da blandt andet overtagelsen af den nye adresse var forsinket.

Selvom processen på daværende tidspunkt var stressende, tænker Mia Toftdal i dag, at det under alle omstændigheder nok var urealistisk, at museet ville blive færdigt til tiden.

”Måske var det meget godt, at vi blev forsinkede. I virkeligheden var der nok at se til med to virkelig store projekter. Udover arbejdet med at pakke museet på Vesterbrogade ned, skulle vi også flytte og koordinere kommunens museumsgenstande og arkivalier til et nyt magasin i Høje Taastrup”, forklarer Mia Toftdal.

”Dengang kunne jeg slet ikke forestille mig, at vi kunne nå det hele til tiden”.

Arbejdede konstant

Men den første forsinkelse var ikke alene. Også ombygningen af de historiske bygninger i Stormgade trak ud, og åbningen blev derfor flyttet til august 2019. Men heller ikke det var realistisk, da udbuddet til museets inventar voldte problemer.

”Vi var lidt bekymrede, da åbningen blev udskudt til februar 2020. Vi ville jo gerne åbne om sommeren, men så valgte vi i stedet at lægge åbningen op til vinterferien”, siger museumschef Louise Jacobsen.

Da den endelige dato for åbningen var fastlagt, fik Mia Toftdal og hendes kollegaer for alvor travlt. Først i efteråret kunne de begynde at flytte inventar ind i bygningen, og museumsgenstandene kom først på plads få uger før åbningen.

”Jeg bor langt væk, så jeg har faktisk boet hos min kusine i over en måned for at kunne være herinde klokken otte om morgenen og gå hjem klokken 22-23 stykker for at sove - for så at være her igen næste morgen. Sådan var det i flere uger”. 

Mia Toftdal flyttede ind hos sin kusine for at være tættere på Københavns Museum, da arbejdsdagene trak ud. Foto: Sara Galbiati © Sara Galbiati

Museumschef Louise Jacobsen oplevede også perioden som intens.

”Der er ingen tvivl om, at medarbejderne lagde et enormt arbejde og engagement i at gøre museet klar op til åbningen. Uden dem havde vi ikke kunnet komme i mål”, siger Louise Jacobsen

En del af byen

Mens vi går rundt på i de forskellige tidsperioder i Københavnernes historie, fortæller Mia Toftdal om nogle af tankerne bag de individuelle rum.

Blandt andet er rummet om pest og kolera smalt, da det skal give indtryk af den klaustrofobiske fornemmelse, som smittede med pest eller kolera dengang følte.

”Jeg vil tro, at 80 procent af det, vi udstiller, er nyt. Der er blevet gjort rigtig mange fund i forbindelse med metroudgravningerne, som vi nu kan vise frem”, siger Mia Toftdal og forklarer, at museet er opbygget kronotopisk.

Det vil sige, at man naturligt følger tidsperioderne gennem de forskellige rum og etager, samtidig med at hvert rum er stedsspecifikt.

To ældre damer står og kigger på en udstilling om Rådhuspladsen og peger, da de ser en model af en gammel telefonboks.

”Dem savner jeg altså”, siger den ene til den anden, og de smiler.

”Det har været helt fantastisk at opleve gæsternes reaktioner på udstillingerne. De forstår idéerne bag rummene og lægger mærke til en masse detaljer”, siger Mia Toftdal.

Der er ingen tvivl om, at medarbejderne lagde et enormt arbejde og engagement i at gøre museet klar op til åbningen. Uden dem havde vi ikke kunnet komme i mål

Louise Jacobsen, museumschef

Ikke helt i mål

Mens vi bevæger os rundt i 1700-tallet, lyder en skinger lyd fra en alarm.

”De er meget følsomme, så det er vi ved at få ordnet”, griner Mia Toftdal og forklarer, at der stadig er nogle fejl og mangler i de nyåbnede omgivelser.

”Vi mangler stadig at montere udstillingerne i nogle få rum. De kommer forhåbentlig til at blive færdige i løbet af foråret”.

En uge efter Magisterbladets besøg valgte regeringen at lukke alle kulturinstitutioner og derfor også Københavns Museum i håbet om at inddæmme smitten af Covid-19. Det er derfor - som med så meget andet lige nu - uvist, hvornår museet åbner igen.