Spring menu over
Dansk Magisterforening

“Ottos værelse er lavet om til hjemmestudie”

© Foto: Privat

Del artikel:

Malene Monka, lektor ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på KU, forsøger at undervise fra hjemmet imellem amninger og bleskift af sin baby på fire måneder og hjemmeskole for familiens øvrige tre børn.

“Det kom meget pludseligt. Jeg fik at vide onsdag aften, at universitetet var blevet lukket, og jeg stod og skulle undervise torsdag morgen”.

Sådan fortæller Malene Monka, lektor på Københavns Universitet, om situationen, hvor regeringen pludselig den 12. marts lukkede universiteterne for både ansatte og studerende på grund af risiko for spredning af coronavirussen.

Hun underviser de cirka 140 studerende på danskuddannelsen i norsk sprog og litteratur. Det er et intensivt kursus på fire uger, der er obligatorisk at følge, da dimittenderne skal kunne undervise i svensk og norsk, hvis de skal være gymnasielærere.

“Jeg har kun fire uger til at proppe en masse faktuel viden ind i hovedet på dem, så gode råd var dyre, og jeg måtte bruge det meste af aftenen og formiddagen på at omlægge den første forelæsning til online”, siger hun.

Hun fik optaget forelæsningen med tilhørende slides ved hjælp af programmet Adobe Connect, men det viste sig, at der kun er 600 brugerlicenser på KU, og de blev hurtigt brugt, så de studerende fik vanskeligheder med at logge på. Derefter gik hun over til at optage forelæsningerne i programmet Keynote, men ulempen er, at de studerende kun kan se hendes slides og høre hendes stemme. Hun lægger øvelser ud til de studerende, som hun retter og kommenterer efterfølgende i forelæsningerne.

“Der var ærlig talt tale om brandslukning, så det handlede om lynhurtigt at få noget op at køre”, siger Malene Monka.
Familien må tænke kreativt

Hun fortæller, at hun har en baby på fire måneder, og det var meningen, at hun skulle undervise i fire uger, mens hendes mand tog sin barsel, men han er også ansat på universitetet, og da han er kursusansvarlig og vejleder specialestuderende, har det vist sig umuligt for ham at holde helt fri i den nuværende krisesituation.

Han får blandt andet mails fra desperate studerende, der ikke kan indhente empiri til deres speciale og spørger, hvad de skal gøre. Parret har yderligere tre børn, der går i henholdsvis 6., 5. og 2. klasse, og de skal også aktiveres og undervises.

“Vi prøver at være kreative og får det til at fungere, men du må godt nok have mange kasketter på samtidig og arbejde på skæve tidspunkter. Jeg tror, man kalder det udfordrende med et moderne udtryk”, siger hun og griner.

Eksempelvis holdt hendes mand idrætstime, da hun skulle optage en forelæsning, så han tog babyjoggeren og børnene med i parken, så hun kunne få lidt arbejdsro.

Hun tilføjer, at situationen er sværest for sønnen Otto, der går i 2. klasse, da han savner vennerne i klassen.

“Ottos værelse er lavet om til hjemmestudie. Det synes han er lidt irriterende, og han siger også, at vi er kedelige og dårlige til at undervise sammenlignet med lærerne på skolen”, siger Malene Monka og smiler.

Anderledes at undervise online

Hun synes, at det er interessant at prøve at undervise online, men hun vil for alt i verden ikke bytte den traditionelle undervisning, hvor man er fysisk til stede, ud med fjernundervisning permanent.

“Jeg har opdaget, hvor meget energi jeg får fra interaktionen med de studerende. Jeg er virkelig afhængig af respons og menneskelig kontakt, selvom de har været søde til at sende beskeder”, siger Malene Monka og fortsætter:

“Du skal formulere dig helt skarpt online, da du ikke kan fornemme, om de har forstået stoffet, eller om de ser mærkelige ud i ansigtet, fordi du siger noget vrøvl. Så det har jeg forsøgt at gøre, men jeg tænker, at et onlinekursus skal tænkes helt anderledes pædagogisk og didaktisk fra starten, og det var der ikke helt tid til i denne omgang, fordi vi var halvvejs inde i forløbet”, siger hun.