Dansk Magisterforening

Medarbejdere om 'Ranes Museum': Fedt, men hvor er hverdagen?

© Jenz Koudahl

Del artikel:

Humoristisk, underholdende og veliscenesat – sådan beskriver nogle af Nationalmuseets tillidsrepræsentanter den anden sæson af tv-serien 'Ranes Museum', som netop er blevet sendt på DR2.

I løbet af vinteren har man kunne opleve direktør på Nationalmuseet Rane Willerslevs dagligdag i anden sæson af tv-serien ’Ranes Museum’ på DR2.

Her følger seerne Rane Willerslev, når han går på slankekur, som når han bliver tvunget til at fyre blandt sin stab.

Sæson to af ’Ranes Museum’ har været en stor succes med et gennemsnit på 172.000 seere per afsnit, men også Nationalmuseets medarbejdere lader til at være positivt stemt over for programmet.

Seerne sender søde mails
Blandt andre museumsinspektør og tillidsrepræsentant Gitte Engholm fortæller, at hun kun har set et par af programmerne, men at hun generelt mener, at konceptet er en glimrende idé.

”Jeg synes, at det er et fantastisk mediestunt, fordi det har været med til at promovere museets nye dagsorden om at være tilgængeligt og uhøjtideligt”, siger Gitte Engholm der selv arbejder med formidling til dagligt.

Hun har derfor på egen hånd oplevet, hvordan seriens popularitet har skabt stigende opmærksomhed om Nationalmuseet.

”Vi modtager rigtig mange mails fra folk som har set programmerne og som ønsker at støtte os. Så skriver de for eksempel, at de lige har købt årskort til hele familien eller kommer med feedback. Det er helt vildt fedt!”

Ranes museum
Også seniorforsker og tillidsrepræsentant ved Nationalmuseet John Lund er glad for programmerne. Han kalder det rigtig god underholdning, eftersom serien, ifølge ham, er tænkt som en form for reality-program.

”Som navnet antyder, så er det jo et program som hovedsageligt fokuserer på Rane, og det synes jeg ikke gør noget. Det er vigtigt for Nationalmuseet, at vi har et ansigt udadtil, som man kan identificere sig med”, forklarer John Lund og fortsætter:

”Rane har den her karismatiske personlighed og afvæbnede autenticitet, og man kan mærke, at han giver sig 200 procent for museet. Det er noget, vi medarbejdere sætter pris på”.

LÆS OGSÅ: Klovnen, pelsjægeren, helten

John Lund ville til gengæld ønske, at serien havde lidt mere fokus på museets faglige arbejde.

”Jeg savnede lidt, at programmet kom tættere på det daglige samlingsarbejde og museets forskning. Hvis man nu for eksempel havde set lidt mere til den færdige vikingeudstilling, kunne det måske give endnu flere lyst til at komme ind og se den”.

Også konserveringstekniker og tillidsrepræsentant, Birgitte Faurhøj Olsen, ville ønske, at programmet handlede mere om museet og lidt mindre om Rane Willerslev.

”Programmerne er underholdende, men det er ikke billedet af mit museum, man ser. Det er jo et enormt spændende sted, og det var det også før Rane kom til, så man kunne godt vise lidt mere af museets daglige gang”, siger Birgitte Faurhøj Olsen.

Ikke bare et gøglerhus
Hverken Gitte Engholm, Birgitte Faurhøj Olsen eller John Lund er dog bekymret for, om hvorvidt tv-programmerne har påvirket Nationalmuseets professionelle image på en negativ måde.

Gitte Engholm forklarer, at museets medarbejdere udmærket forstår, at Danmarks Radio har valgt at lave humoristisk og kulørt program, hvor direktøren til tider fremstår komisk.

”Da det første afsnit kom i efteråret, talte vi da lidt om, at vi ikke så særligt professionelle ud i programmet, men efterfølgende kunne vi godt se, at det bare var et bestemt fortællergreb, DR har valgt. De har klippet programmet for at skærpe komikken, og det er helt fint”.

LÆS OGSÅ: Willerslev: ”Museets brand er stadig den forskningsbaserede viden”

John Lund mener også, at seerne sagtens kan skelne mellem Rane Willerslevs sjove person, og det seriøse og troværdige arbejde som bliver lavet på museet.

”Jeg tror at Nationalmuseets professionelle image forbliver det samme med serien. Således er det bare positivt, at flere mennesker får øjnene op for, hvad vi laver”, siger John Lund.

Nationalmuseet har fået mange flere gæster
Nye tal fra Nationalmuseet viser da også, at der er sket en stigning på 45 procent i antallet af besøgene fra november 2018 til februar 2019, sammenlignet med samme periode sidste år.

I vinterferien, hvor anden sæson af serien samtidig blev sendt på DR2, havde museet 82 procent flere besøgende i forhold til vinterferien 2018.

Om det stigende besøgstal skyldes tv-programmet eller Rane Willerslev mange andre nye tiltag er svært at sige, men populariteten er ikke til at overse.

Det er det hele værd
Rane Willerslev forstår godt, hvorfor medarbejderne savner et mere dækkende billede af Nationalmuseet.

Han forklarer, at han faktiske forsøgte at sælge DR idéen om en serie om Nationalmuseet som arbejdsplads som programmerne fra verdens lufthavne, men at de insisterede på, at det skulle handle om hans udfordringer som ny leder.

”Jeg vil jo gerne vise, hvor kompleks den her maskine er, og hvor vigtigt den er for Danmark. Og selvom programmet måske ikke fik det fokus, som jeg kunne ønske, så synes jeg stadig, at vi har vundet rigtig meget med de her programmer”, siger Rane Willerslev.

Han synes selv, at det er ærgerligt, at det virker som om, at han alene er kommet med de mange nye idéer.

”Problemet med seriens format er, at man får det indtryk, at det bare er Rane som sætter gang i al ting, men det er det jo ikke, det er en masse dygtige medarbejdere som laver de her tiltag, men dem ser man ikke”.

Alligevel er han glad for, at der både kom en sæson et og to af ’Ranes Museum’, når serien har lykkedes i at gøre opmærksom på Nationalmuseets mange attraktioner og initiativer.

”Min vurdering er, at det har givet mere til os, end det vi i sidste ende måtte betale”.  

Både første og anden sæson af ’Ranes Museum’ kan ses på DR.dk.