Spring menu over
Dansk Magisterforening

Jobvækst for magistre i yderkommunerne

Langelandsbroen

Langeland er en af de kommuner, hvor magistre oplever stor jobvækst © Foto: Peter Leth-Larsen, Jysk Fynske Medier, Ritzau Scanpix

Del artikel:

30 yderkommuner har de to seneste år ansat 18 procent flere magistre. Det er langt flere end i landets største kommuner.

Antallet af DM-medlemmer, der er ansat i en yderkommune, er de seneste to år vokset kraftigt.

I 30 kommuner, som Social- og Indenrigsministeriet betegner som ’yderkommuner’, er antallet af fuldtidsansatte magistre vokset fra 648 til 764, svarende til 17,9 procent.

Det skriver magasinet DM Offentlig.

Væksten i ansættelser af magistre i kommuner som Hjørring, Kalundborg og Langeland overgår med flere længder udviklingen i landets fire største byer, der fra 2017 til 2019 i alt har fået 65 flere fuldtidsansatte magistre, svarende til en vækst på 4 procent.

Også sammenlignet med andre akademikergrupper er udviklingen pæn. Kun antallet af psykologer er vokset ligeså markant i de 30 yderkommuner, fra 319 til 367 medarbejdere, svarende til en vækst på 15 procent, mens de resterende grupper af akademikere er vokset med 5,5 procent. Herunder er antallet af jurister og økonomer vokset med 3,3 procent fra 507 til 524 stykker.

Ledigheden – og dermed efterspørgslen efter job – er højere blandt magistre end blandt DJØF’ere, men ifølge Jesper Hosbond Jensen, kommunaldirektør i Syddjurs Kommune, der er gået fra 30 til 38 fuldtidsansatte magistre det seneste år, skyldes væksten ikke, at det er nemt at ansætte magistre og svært at finde ledige DJØF’ere.

"De er fagligt dygtige samtidig med, at de har en god forståelse for, hvad det er for en organisation, de er en del af" - HR-chef Ricki Laursen

Nye magistre er dygtige generalister

De nye magistre i Syddjurs Kommune tæller blandt andet en læringsguide i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, en specialkonsulent, en udviklingskonsulent og en socialfaglig medarbejder.

”Vi har et godt rekrutteringsgrundlag og er en rigtig attraktiv arbejdsplads. Det afspejler sig også i en meget kompetent ansøgerbunke, når vi har ledige stillinger. Så når vi ansætter nogen, er det fordi de er knivskarpe”, siger han.

I Skive Kommune var der i 2017 38 magistre, et tal der i 2019 var vokset til 48. Ifølge HR-chef Ricki Laursen er det øgede antal magistre ikke udtryk for en bevidst kommunal strategi, men snarere et resultat af at magistrene ofte har de rigtige personlige kompetencer.

”Det er folk, der typisk har generalistkompetencer. De er fagligt dygtige samtidig med, at de har en god forståelse for, hvad det er for en organisation, de er en del af, og kan arbejde med et bredt perspektiv på at udvikle kommunen som egn og organisation”.