Dansk Magisterforening

Undervisere hænges ud på nettet

Del artikel:

Tre studerende fra København har udviklet en ny hjemmeside, hvor de studerende anonymt kan evaluere og rate deres undervisere ved navns nævnelse. Underviserne mener, det er en gabestok.

Sharing is caring. Det er mottoet bag en ny hjemmeside, hvor de studerende nu helt åbent kan give deres mening til kende om deres undervisere. 

Hjemmesiden GradingCircle er udviklet af tre studerende fra København, og rating af undervisere og uddannelsessteder skal gøre det lettere for de studerende, når de skal vælge undervisere, kurser eller vejleder.

Men underviserne er lang fra begejstret for konceptet, for hjemmesiden hænger den enkelte underviser ud ved navns nævnelse.

"Når evalueringer fremstår anonymt på denne måde, så bliver det en gabestok. Man bør kunne stå inde for den kritik man skriver, ellers ender det meget nemt med at blive en shitstorm for den enkelte underviser", siger Leif Søndergaard som er fællestillidsrepræsentant for underviserne på Københavns Universitet og også repræsenterer underviserne på universiteterne for Dansk Magisterforening.

"Her bliver det pludselig ekstrem personligt. Alle tidligere evalueringer på universiteterne har altid gået ud på at forsøge at hemmeligholde lærerne fordi det ikke skal være en gabestok men derimod en hjælp til at forbedre den del af undervisningen, som de studerende synes kunne være bedre", siger Leif Søndergaard.  

Useriøs pop
Professor og fællestillidsrepræsentant for underviserne på CBS Ole Helmersen er heller ikke positiv overfor de studerendes evalueringssystem.

"Jeg er bange for at dette bliver til en omgang useriøs pop. Der er ikke nogen af vores undervisere, der har noget imod at blive vurderet i vores eget interne system, hvor der er en fortrolighed. Her ligges det derimod ud til offentlig skue, og det bliver nemt en gabestok for den enkelte underviser", siger Ole Helmersen.

Mogens Dam er lektor på Niels Bohr Instituttet på Københavns Universitet. Han er en af de undervisere, som indtil videre er blevet ratet på hjemmesiden. Han synes initiativer som dette nemt kommer til at virke som en åben gabestok.

"Man kan jo ikke forbyde det, men jeg kan ikke se, hvad de studerende skulle få ud af det. Det kan jo have uheldige konsekvenser, hvis folk anonymt kan give kommenterer om andre på denne måde. Har man en kritik burde man ren principielt kunne stå ved den med sit navn", siger Mogens Dam.

Han mener denne form for rating er temmelig overfladisk og og nemt bærer ved til det bål, der lægger ansvaret 100 procent på underviserne. 

"Det tager ansvaret væk fra de studerende. De opfattes som forsvars- og ansvarsløse klienter, der blot skal serviceres af deres toptunede undervisere", siger Mogens Dam.

Bedre valg
De tre studerende læser på henholdsvis Københavns Universitet og Copenhagen Business School (CBS). Ifølge dem vil studerende være mere villige til at give underviserne evaluering, når de kan gøre det på nettet, hvor andre kan se det og få gavn af det. 

"På den måde får andre studerende en viden, som gør det muligt for dem at foretage et bedre valg. Normalt får de ikke de andres evalueringer at se", siger Andreas Rasmussen, der selv læser Biokemi på Københavns Universitet (KU), til Universitetsavisen

Ifølge de tre studerende er det ikke  meningen, at GradingCircle skal fungere som en gabestok.

"Nej, vi er voksne mennesker, og vi skal give konstruktiv feedback", siger Andreas Rasmussen til Universitetsavisen. 

Men Ole Helmersen mener ikke, at GradingCircle på nogen måde kan hjælpe underviserne til at forbedre deres undervisning eller vejledning.

"Vi har jo allerede et system, hvor de studerende rater de enkelte kurser og undervisernes kompetencer og pædagogiske evner og pensum og mulighed for at give verbale kommentarer. Det kan man bruge til noget og det bliver brugt til noget af underviserne og kan ved problemer tages op i studienævnet", siger Ole Helmersen. 

Noget pjat
Leif Søndergaard synes de studerende skulle opføre sig som vokse og være parat til at stå frem med sin kritik i åbenhed.”Her forsøger man bare at skubbe sig ind under en anonym kritik. Det er noget pjat. Det skulle gerne være vokse mennesker og ikke forvoksede teenagere vi underviser på universitetet”, siger Leif Søndergaard.

Mogens Dam mener der blandt mange studerende øjensynligt hersker en misforstået opfattelse af, at underviseren på magisk måde kan putte viden ind i hovedet på folk. 

"Det, vi som undervisere ser, er at en del studerende dukker mere eller mindre uforberedte op til undervisningen. Hemmeligheden er jo, at læring sker, når man selv er engageret og arbejder med stoffet", siger han.