Departementschef om gyllegate: Jeg står inde for fagligheden
Anonyme embedsmænd har kritiseret tilblivelsen af den omstridte landbrugspakke, som endte med at koste Eva Kjer Hansen (V) jobbet som miljø- og fødevareminister. Men departementschef Henrik Studsgaard afviser kritikken og forklarer, at han kan stå inde for fagligheden.
Det vakte stor opsigt, da en række anonyme embedsmænd i miljø- og fødevareministeriet offentligt kritiserede tilblivelsen af den omstridte landbrugspakke, som endte med, at Eva Kjer Hansen (V) gik af som miljø- og fødevareminister.
I fredagens udgave af Berlingske kan avisen nu fortælle - med afsæt i interview med flere af de forskere, der har leveret tal til ministeriet, samt mailkorrespondancer mellem ministeriet og forskerne - at forskerne har oplevet et usædvanligt stort pres fra embedsværket for at nå frem til bestemte konklusioner med deres beregninger.
LÆS OGSÅ: Embedsmænds kritik i gyllegate er alvorlig, mener ekspert i offentlig ret
Inden det nåede så vidt, svarede departementschef Henrik Studsgaard på fire skarpe spørgsmål, som Magisterbladet har stillet ham om netop den anonyme kritik og fagligheden bag tilblivelsen af landbrugspakken.
Hvorfor tror du embedsmænd er gået ud og har kritiseret processen anonymt i så skarpe vendinger?
Det er blevet refereret i pressen, at nogle medarbejdere i Miljø- og Fødevareministeriet har oplevet, at de har været fagligt uenige og ikke er blevet hørt. Det er ikke min oplevelse. Jeg tager imidlertid kritikken alvorligt, og jeg håber, at de medarbejdere, der ikke skulle have den samme oplevelse som mig, vil tage det op med deres chef. Jeg lægger som departementschef vægt på, at det faglige grundlag er i orden. Jeg kan dog godt forstå, hvis nogle medarbejdere oplever, at der er en stor travlhed i departementet. Det er en stor opgave at sammenlægge to store fagministerier, køre den daglige opgaveløsning og samtidig lave et så stort og tværgående kompleks som Fødevare- og landbrugspakken.
Har du som departementschef været for optaget af at please ministeren?
Jeg har oplevet en regering og en minister, som har et klart politisk ønske, men også en proces, hvor der i arbejdet med den konkrete udmøntning af denne politik er lyttet til de faglige argumenter. En stærk og troværdig faglig rådgivning er en central værdi i Miljø- og Fødevareministeriet – til glæde for den til enhver tid siddende minister. Det er blandt andet derfor, at landdistriktsprogrammet er blevet ommøbleret, og der er afsat en milliard kroner til miljøkompenserende tiltag. Det er ministeriets opgave loyalt at bidrage til, at den siddende ministers politik bliver gennemført på et fagligt forsvarligt grundlag. Det er således også tilfældet med Fødevare- og landbrugspakken.
Har du levet fuldt op til den sandhedspligt, du er underlagt?
Ja. Åbenhed, faglighed og ikke mindst diskussion af fagligt indhold er væsentlige forudsætninger for en høj kvalitet i opgaveløsningen i Miljø- og Fødevareministeriet. Det har jeg – og det har ministeriet - levet op til.
Kan du forstå dem, der nu siger, at en sag som denne her er med til at undergrave tilliden til det politiske system?
Nej, det kan jeg ikke. Fødevare- og landbrugspakken hviler på en faglig rådgivning, som vi kan stå inde for.
I fredagens udgave af Berlingske kan avisen nu fortælle - med afsæt i interview med flere af de forskere, der har leveret tal til ministeriet, samt mailkorrespondancer mellem ministeriet og forskerne - at forskerne har oplevet et usædvanligt stort pres fra embedsværket for at nå frem til bestemte konklusioner med deres beregninger.
LÆS OGSÅ: Embedsmænds kritik i gyllegate er alvorlig, mener ekspert i offentlig ret
Inden det nåede så vidt, svarede departementschef Henrik Studsgaard på fire skarpe spørgsmål, som Magisterbladet har stillet ham om netop den anonyme kritik og fagligheden bag tilblivelsen af landbrugspakken.
Hvorfor tror du embedsmænd er gået ud og har kritiseret processen anonymt i så skarpe vendinger?
Det er blevet refereret i pressen, at nogle medarbejdere i Miljø- og Fødevareministeriet har oplevet, at de har været fagligt uenige og ikke er blevet hørt. Det er ikke min oplevelse. Jeg tager imidlertid kritikken alvorligt, og jeg håber, at de medarbejdere, der ikke skulle have den samme oplevelse som mig, vil tage det op med deres chef. Jeg lægger som departementschef vægt på, at det faglige grundlag er i orden. Jeg kan dog godt forstå, hvis nogle medarbejdere oplever, at der er en stor travlhed i departementet. Det er en stor opgave at sammenlægge to store fagministerier, køre den daglige opgaveløsning og samtidig lave et så stort og tværgående kompleks som Fødevare- og landbrugspakken.
Har du som departementschef været for optaget af at please ministeren?
Jeg har oplevet en regering og en minister, som har et klart politisk ønske, men også en proces, hvor der i arbejdet med den konkrete udmøntning af denne politik er lyttet til de faglige argumenter. En stærk og troværdig faglig rådgivning er en central værdi i Miljø- og Fødevareministeriet – til glæde for den til enhver tid siddende minister. Det er blandt andet derfor, at landdistriktsprogrammet er blevet ommøbleret, og der er afsat en milliard kroner til miljøkompenserende tiltag. Det er ministeriets opgave loyalt at bidrage til, at den siddende ministers politik bliver gennemført på et fagligt forsvarligt grundlag. Det er således også tilfældet med Fødevare- og landbrugspakken.
Har du levet fuldt op til den sandhedspligt, du er underlagt?
Ja. Åbenhed, faglighed og ikke mindst diskussion af fagligt indhold er væsentlige forudsætninger for en høj kvalitet i opgaveløsningen i Miljø- og Fødevareministeriet. Det har jeg – og det har ministeriet - levet op til.
Kan du forstå dem, der nu siger, at en sag som denne her er med til at undergrave tilliden til det politiske system?
Nej, det kan jeg ikke. Fødevare- og landbrugspakken hviler på en faglig rådgivning, som vi kan stå inde for.