Spring menu over
Dansk Magisterforening

Sæt skub i din karriere med LinkedIn

Af Lærke Cramon
Del artikel:

LinkedIn er et professionelt værktøj, som kan have stor betydning for din fremtidige karriere. Her er seks råd til, hvordan du bruger LinkedIn til at få jobbet, du drømmer om.

Færdiggør din profil
Hvis du vil være på LinkedIn, så vær der helt og ikke halvt. Det skader mere, end det gavner, at være tilgængelig med en ufærdig profil. Google er nemlig “gode venner” med LinkedIn, så når nogen googler dit navn, vil søgemaskinen linke til din LinkedIn-profil, hvis du altså har sådan én. Har du en LinkedIn-profil, bliver den derfor automatisk en del af dit professionelle ansigt udadtil. Hvis du fx kun har et billede og et par linjer om, hvor du gik i skole, og hvor du arbejder, gør du det svært for andre mennesker at få et indtryk af, hvem du er, og hvad du kan. Sørg for at udfylde alle felter, og vælg et godt professionelt foto af dig selv, så rekrutteringsfolk og potentielle arbejdsgivere får det bedst mulige indtryk af, hvem du er, og hvad du kan.
Kilde: Charlotte Køster Mikkelsen, karriererådgiver i Dansk Magisterforening

Bliv inspireret af andres karriereveje
Betragt LinkedIn som en stor database, der giver dig unik adgang til andre menneskers cv. Du kan klikke dig ind på folks profil og se, hvordan de har brugt deres uddannelser og job til at gøre nye karrierespring. Går du fx og drømmer om at blive teamleder, kan du kigge på andre teamlederes profil og se, hvilke karriere­veje de har taget for at blive teamledere. Måske opdager du, at mange teamledere har nogle kompetencer til fælles, som du ikke har endnu. Men dem kan du nu målrettet gå efter at tilegne dig. Særligt nyuddannede generalister kan få meget ud af at kigge cv’er på LinkedIn igennem som en slags researchværktøj, der viser, hvilke valg det er klogt at træffe, hvis man gerne vil specialisere sig eller have et job inden for et bestemt område.
Kilde: Bodil Damkjær, selvstændig karriererådgiver og LinkedIn-ekspert

Målret din LinkedIn-profil
LinkedIn bliver i stigende grad brugt, når virksomheder skal rekruttere nye medarbejdere. De går ofte efter målrettede kandidater, som har en rød tråd igennem deres profil. Hvis du ved, hvad det er for et arbejde, du drømmer om at besidde i fremtiden, er det derfor en god idé at målrette din profil. Skab forbindelser med dem, der har relevans for dig, men lad være med at sige ja til gud og hvermand, da de let kan komme til at “grise” din profil til med en masse relationer, du ikke skal bruge. Fokusér på at opbygge et netværk i retning af det karriereskift, du gerne vil lave. Derudover er din “header” vigtig. “Headeren” er starten af din profil og bør indeholde en kort beskrivelse af, hvem du er fagligt og professionelt, inden profilen glider over i dit “summary”, hvori du skriver den retning, du ønsker at gå i din karriere. Når rekrutteringsfolk finder kandidater på LinkedIn, indtaster de nogle søgeord, som passer på stillingen, de ønsker besat. Hvis der er sammenfald mellem stillingens jobbeskrivelse og dine kompetencer, vil din profil poppe op. Den viden kan du bruge strategisk ved at inddrage nogle nøgleord i din profiltekst, som passer på jobbeskrivelser, du er interesseret i.
Kilde: Bodil Damkjær, selvstændig karriererådgiver og LinkedIn-ekspert, og Charlotte Køster Mikkelsen, karriererådgiver i Dansk Magisterforening

Vær aktiv på LinkedIn
På LinkedIn findes der grupper, som er små netværk af mennesker, der har fælles interesser eller arbejder i samme branche. Du kan fx melde dig ind i nogle relevante grupper, hvis du gerne vil have et nyt arbejde, fordi du herigennem kan komme i kontakt med folk, du ikke allerede har i dit netværk. Ved at deltage i debatterne i grupperne kan du vise din faglige viden og dermed gøre dig attraktiv for potentielle nye arbejdsgivere. En anden god måde at være aktiv på LinkedIn på er at anbefale andre for deres kvalifikationer, i håb om at de vil anbefale dig tilbage. På alle LinkedIn-profiler har man mulighed for at skrive, hvilke kompetencer og anerkendelser man har. Man kan fx skrive, at man har erfaring med økonomistyring eller workshops, og andre kan herefter gå ind og anbefale dig for netop disse ting. Hvis der er mange i dit netværk, som anbefaler dig for din erfaring med workshops, dukker du lettere op på skærmen hos rekrutteringsfolk, der søger kandidater med workshoperfaring.
Kilde: Charlotte Køster Mikkelsen, karriererådgiver i Dansk Magisterforening

Skab nye kontakter
En teori kaldet “six degrees of separation” hævder, at der kun er seks håndtryk – eller færre – mellem dig og ethvert andet menneske i verden. Du kender garanteret én, der kender én, der kender én, der kender landets statsminister. Tanken bag denne teori er, at du gennem dit netværk kan skabe kontakt til et ønsket menneske, og denne teori udfoldes hver dag i praksis på LinkedIn. Lad os sige, at du gerne vil arbejde for Novo Nordisk, men ikke kender nogen, der arbejder der. Til gengæld er du måske forbundet med en tidligere kollega, som du kan se er forbundet med en, som rekrutterer folk til Novo Nordisk. Spørg din tidligere kollega, om vedkommende vil introducere dig over for kontakten på Novo Nordisk, eller spørg, om du må hilse fra din tidligere kollega, når du selv tager kontakt. Denne fremgangsmåde bliver hyppigt brugt på LinkedIn og giver dig mulighed for at komme i kontakt med mennesker uden for dit eget netværk.
Kilde: Charlotte Køster Mikkelsen, karriererådgiver i Dansk Magisterforening

LinkedIn er for din egen skyld
Hold fast i, at LinkedIn primært er til for din egen skyld. Det er dit cv, dit netværk og din mulighed for at gøre dig attraktiv over for potentielle nye arbejdsgivere. LinkedIn er derimod ikke en PR-kanal for din nuværende arbejdsplads, og det kan være vigtigt at holde fast i, fordi mange arbejdspladser måske beder deres medarbejdere om at dele ting for virksomheden. Måske tænker du, at det umiddelbart virker ret uskyldigt at dele et opslag, som din arbejdsplads lægger ud, men husk på, at alt, hvad du gør på LinkedIn, som ikke handler om din karriere og dine kompetencer, er med til at mudre din profil til – og dermed dit ansigt udadtil.
Kilde: Bodil Damkjær, selvstændig karriererådgiver og LinkedIn-ekspert