Generation Y og Z vægter arbejdspladsens værdier højere end lønnen
Den nye generation af unge på arbejdsmarkedet stiller andre krav til arbejdspladsen og chefen end ældre generationer. Arbejdet har stor betydning for deres identitet, lyder det fra fremtidsforsker. Derfor stiller de store krav til, at det både rummer mening og de rette værdier.
Generation Y og Z.
Sådan kaldes de unge generationer mellem henholdsvis 21 - 37 år og 16 – 21 år, der i disse år strømmer ud på arbejdsmarkedet.
Og ifølge Anne Denckel Bædkel, der er sociolog og fremtidsforsker ved konsulentvirksomheden Instituttet for Fremtidsforskning, har arbejdsidentiteten større betydning for de unge generationer sammenlignet med ældre.
”Unge i dag går meget op i netop den identitet, for det er en af de letteste, enkleste og mest konkrete identiteter at forklare”, siger hun til Børsen.
Hun begrunder det med, at samfundets stigende kompleksitet med eksempelvis ændrede familiemønstre gør det sværere at svare på, hvem man er som menneske.
Også de mere udviskede grænser mellem arbejds- og privatlivet i bevægelsen væk fra industrisamfundet gør ifølge fremtidsforskeren, at de unge lægger mere vægt på, at deres arbejde er meningsfuldt.
"For 10-20 år siden var det i fritiden, man udlevede sine drømme, udviklede sig som menneske og skulle blive et bedre menneske. I dag er det muligt at udleve sine drømme på arbejdspladsen," fortæller Anne Dencker Bædkel.
Lederens personlighed betyder noget
Camilla Ley Valentin er medstifter af it-virksomheden Queueit. Hun har tydeligt kunnet mærke de yngre generationers anderledes forventninger til deres arbejdsliv. Ifølge hende betyder den enkelte leders personlighed mere end før.
”Det gælder om at finde sin professionelle sociale medie-identitet som leder. Man skal synliggøre sin ledelsesstil, sine værdier og holdninger til forskellige ting”, fortalte hun ifølge Børsen på ”F5 Box”- konferencen om kulturforandringer på arbejdsmarkedet for ledere fra det private og offentlige, hvor også repræsentanter fra Generation Y var til stede.
Benjamin Walch uddannet fra CBS er én af dem. Da han sagde ja til sit tidligere job hos Rocket Internet var det nogle meget andre ting end lønnen, der trak.
”Lønnen var ikke så god, men jeg vidste, at når jeg arbejdede der, så var det en del af min identitet. Det handlede om gåpåmod, eventyr, hårdt arbejde og ansvar. Det var de ting, som tiltrak mig”, siger han til Børsen og understreger, at det også trak op, at virksomheden var god til at tydeliggøre sine værdier.
Sådan kaldes de unge generationer mellem henholdsvis 21 - 37 år og 16 – 21 år, der i disse år strømmer ud på arbejdsmarkedet.
Og ifølge Anne Denckel Bædkel, der er sociolog og fremtidsforsker ved konsulentvirksomheden Instituttet for Fremtidsforskning, har arbejdsidentiteten større betydning for de unge generationer sammenlignet med ældre.
”Unge i dag går meget op i netop den identitet, for det er en af de letteste, enkleste og mest konkrete identiteter at forklare”, siger hun til Børsen.
Hun begrunder det med, at samfundets stigende kompleksitet med eksempelvis ændrede familiemønstre gør det sværere at svare på, hvem man er som menneske.
Også de mere udviskede grænser mellem arbejds- og privatlivet i bevægelsen væk fra industrisamfundet gør ifølge fremtidsforskeren, at de unge lægger mere vægt på, at deres arbejde er meningsfuldt.
"For 10-20 år siden var det i fritiden, man udlevede sine drømme, udviklede sig som menneske og skulle blive et bedre menneske. I dag er det muligt at udleve sine drømme på arbejdspladsen," fortæller Anne Dencker Bædkel.
Lederens personlighed betyder noget
Camilla Ley Valentin er medstifter af it-virksomheden Queueit. Hun har tydeligt kunnet mærke de yngre generationers anderledes forventninger til deres arbejdsliv. Ifølge hende betyder den enkelte leders personlighed mere end før.
”Det gælder om at finde sin professionelle sociale medie-identitet som leder. Man skal synliggøre sin ledelsesstil, sine værdier og holdninger til forskellige ting”, fortalte hun ifølge Børsen på ”F5 Box”- konferencen om kulturforandringer på arbejdsmarkedet for ledere fra det private og offentlige, hvor også repræsentanter fra Generation Y var til stede.
Benjamin Walch uddannet fra CBS er én af dem. Da han sagde ja til sit tidligere job hos Rocket Internet var det nogle meget andre ting end lønnen, der trak.
”Lønnen var ikke så god, men jeg vidste, at når jeg arbejdede der, så var det en del af min identitet. Det handlede om gåpåmod, eventyr, hårdt arbejde og ansvar. Det var de ting, som tiltrak mig”, siger han til Børsen og understreger, at det også trak op, at virksomheden var god til at tydeliggøre sine værdier.