Dansk Magisterforening

Mytedræber: Unge staver bedre end deres rygte

Af Louise Egholm Burcharth
Del artikel:

Ny bog af to magistre gør op med forestillingen om de unge som dårlige stavere. Den viser, at folkeskolens ældste elever kun staver lidt dårligere end deres forældres generation.

Vi ved ikke nok om, hvor gode de unge er til at stave.

Derfor har Anita Ågerup Jervelund og Jørgen Schack fra Dansk Sprognævn nu skrevet bogen ”Den der skriver d i gjort”, der for første gang siden 1978 kortlægger de ældste folkeskoleelevers stavefærdigheder. Den er derfor tænkt som et solidt indspark til debatten om unges staveevner, der ifølge Anita Ågerup Jervelund er præget af mange påstande uden belæg.

”Pointen med bogen er, at det slet ikke står så skidt til, som man går og tror. Egentlig er der ikke så mange af de dårlige stavere. Mange ligger i toppen og klarer den svære diktat rigtig godt”, forklarer Anita Ågerup Jervelund.

I bogen konkluderer forfatterne, at de unge er syv procent dårligere til at stave end deres forældres generation. Det gør de ved at sammenligne resultater fra den afsluttende diktatprøve i 9. klasse for primært 2008 og enkelte efterfølgende år med resultater fra den tilsvarende prøve i 1978.

”Syv procent er ikke så meget, for man skal huske på, at der også er en udvikling i talesproget, der gør, at det fjerner sig mere og mere fra retskrivningen”, siger hun.

Diktatprøven er blevet langt sværere

Anita Ågerup Jervelund peger dog på, at det er vanskeligt at holde de to generationers færdigheder op mod hinanden. Blandt andet fordi diktatprøven i dag er langt sværere, end den var tilbage i 1978.

”Vi ved ikke, om det kan have en betydning, at prøven i dag er meget sværere og anderledes end dengang. I 1978 var prøven en ren indsætningsdiktat, men i dag er der flere opgaver, bl.a. en korrekturopgave. Det gør, at eleverne skal skifte fokus mange gange i løbet af prøven”, siger hun.

Anita Ågerup Jervelund håber derfor, at bogen bliver en hjælp i undervisningen, da den også rummer en gennemgang af de typiske fejl hos de unge.

”Vi går i detaljer med prøveordene og håber på, at det kan give et lidt mere nøjagtigt billede af, hvor problemerne er. Og måske endnu vigtigere at give dem, der udformer prøver og undervisningsmateriale, endnu bedre kendskab til de forskellige ords sværhedsgrad, for ellers kan man risikere at ramme forkert, så det enten bliver for let eller svært”, siger hun.

Mere om forfatterne:

  • Anita Ågerup Jervelund er cand.mag og ansat som seniorkonsulent i Dansk Sprognævn. Hun har været redaktør af flere udgaver af Retskrivningsordbogen og er desuden forfatter til bogen ”Sådan staver vi – om ortografi og stavefejl”.
  • Jørgen Schack er cand.mag og ansat som seniorforsker i Dansk Sprognævn. Han har været redaktør af flere udgaver af Retskrivningsordbogen og er desuden medlem af opgavekommissionen for dansk, læsning og retskrivning og opgavekommissionen for nationale test, læsning.