Dansk Magisterforening

Campus Roskilde er stadig uden fælles puls

Del artikel:

Tre år efter at UC Sjælland flyttede i campus, er det fortsat en udfordring at skabe et levende og tværfagligt undervisningsmiljø. Stor velvilje gør det ikke alene, siger TR Mette Bruun.

Hvis “bigger” er “better” tager UCC prisen, når professionshøjskolen den 1. september slår dørene op for nordens største – og Europas tredjestørste – pædagogiske campus.

57.000 nybyggede kvadratmeter på en af Københavns mest attraktive grunde, hvor Carlsberg engang bryggede øl, kommer til at huse 800 medarbejdere og 10.000 studerende på seks forskellige uddannelser.

For tre år siden foretog UC Sjælland (UCSJ) den samme manøvre, da fem af regionens professionsuddannelser blev samlet under ét tag i Trekroner tæt på Roskilde. Men selv om underviserne under sloganet “Mange hjerner – én puls” flyttede ind i et hus, hvor æstetik, akustik og design er i top, har det været vanskeligt at skabe et levende undervisningsmiljø for de studerende og et godt arbejdsmiljø for de ansatte. Det siger Mette Bruun, der er tillidsrepræsentant på læreruddannelsen i UCSJ.

“Indretningen af vores hus afspejler, at her er det en akademisk form for læring, der foregår. Men fx lærer-, pædagog- og socialrådgiverstuderende skal lære med meget andet end hovedet. Vi har ikke mulighed for at etablere et visuelt inspirerende og anvendelsesorienteret studiemiljø. Bordene skal stadig stå i lige rækker, og man må intet hænge op, fordi lokalerne skal være til fleksibel anvendelse for mange uddannelser”, forklarer Mette Bruun.

Ingen traditioner
Også det tværfaglige miljø, som campus skulle fremme, er ikke for alvor vokset frem.

“Fysioterapeuterne og sygeplejerskerne har haft glæde af at bo i samme hus. Jeg er også klar over, at der er udviklet et projektsamarbejde – på tværs af de pædagogiske uddannelser og socialrådgiveruddannelsen – om udsatte børn. Men synergien opstår på grund af lovgivning, ikke fordi vi er flyttet i campus”, vurderer Mette Bruun.

“De studerendes råd på campus har arbejdet ihærdigt på at udvikle studiemiljøet. Campus er blevet indrettet med langt flere studiepladser og bløde møbler.

Det skaber mere liv på de åbne arealer”, tilføjer hun.

Medarbejderne var fra start indstillede på, at der i det nye hus skulle opbygges et stærkt socialt fællesskab. Men også den del af campusvisionen er løbet ind i vanskeligheder.

“Der er forsøgt en del gennem vores personaleforening PULS, fx fyraftensmøder, foredrag med efterfølgende spisning osv. Der kommer måske ⅓ af de ansatte. Måske er det, fordi mange ikke er på campus hver dag eller har langt hjem. Det er i hvert fald endnu ikke lykkedes at få skabt nogle solide traditioner, som alle kan være fælles om”, siger læreruddannelsens tillidsrepræsentant.

Læs mere i DM Professionshøjskoler nr. 2.