Dansk Magisterforening

Det lysner for dimittend­ledigheden

Del artikel:

Antallet af nyuddannede akademikere er fordoblet de sidste 20 år, men dimittendledigheden er faldet, viser nye tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.

Selvom antallet af dimittender er steget eksplosivt de seneste år, så falder ledigheden blandt de nyudklækkede akademikere.

Mellem 1996 og 2015 er der således sket en fordobling i antallet af kandidater, men ledigheden blandt dimittender i samme periode er faldet fra 32 procent til 29 procent. Det viser en ny analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) har lavet for Akademikerne, skriver Altinget.

"Det kommer bag på mig, at resultatet er så positivt", siger Akademikernes formand, Lars Qvistgaard til Altinget.

Han kalder det danske arbejdsmarked et "ualmindelig velfungerende arbejdsmarked for akademikerne".

"Virksomhederne er blevet bedre til at gøre opmærksomme på deres behov, ligesom ordninger som videnpiloter har hjulpet ved at rette akademikere mod virksomheder, der ikke tidligere har haft sådanne ansat", siger Lars Qvistgaard.

Analysen fra AE viser desuden, at at dimittendledigheden et år efter dimission er faldet til 14 procent, mens tallet fire år efter er nede på 3,2 procent.

Faldet er marginalt
Arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen fra Aalborg Universitet hæfter sig dog ved, at faldet i dimittendledigheden siden 1996 er marginalt, ligesom andelen af ledige trods alt stadig ligger på 14 procent efter ét år.  Det afgørende er, hvilken type arbejde, akademikerne i sidste ende havner i, påpeger han.

"Hvis de ender med at overtage job fra faglærte eller ufaglærte, så er det en rigtig dårlig nyhed. Det er blot med til at øge ledigheden hos andre grupper", siger Flemming Ibsen og tilføjer:

"AE peger tilsvarende i andre prognoser på, at manglen på faglærte bliver det store problem i Danmark i årene frem, og at der kommer en overproduktion af akademikere", siger Flemming Ibsen.

Punkterer myte
Formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Yasmin Davali, mener, at de nye tal punkterer en negativ mytedannelse om de danske universitetsstuderende.

"Tallene bekræfter, at nogen spreder myter om, at der er voldsom akademikerledighed, at vi alle bliver uddannet til cand.ubrugelighed osv. Det har ikke særlig meget på sig", siger hun.

"Når man italesætter sådan et billede af de studerendes fremtid, har det en ekstremt skadelig effekt på de studerende. Det giver en nervøs og stresset stemning ude på institutionerne", siger Yasmin Davali.