Dansk Magisterforening

Akademikere er bedst som iværksættere

Del artikel:

Akademikere har langt større succes med at starte egen virksomhed end alle andre faggrupper. Det viser ny undersøgelse.

Akademikere er bedst til at springe ud som iværksættere. Virksomheder med en akademiker bag roret vokser således i gennemsnit med syv procent om året i de tre første leveår. Derimod formår alle andre iværksættervirksomheder generelt ikke at skabe fremgang i samme opstartsperiode. Det viser et nyt notat fra Styrelsen for Forskning og Innovation under Uddannelsesministeriet, som har foretaget en særkørsel på iværksætterdata fra Danmarks Statistik i perioden 2001 til 2011.
Konklusionen er tydelig. Målt på vækst i beskæftigelse, produktivitet og omsætning blandt virksomheder, som er startet senest i 2008, klarer højtuddannede iværksættere sig langt bedre end alle andre iværksættere.

”Akademikere har en tendens til at udvikle virksomheder, der bygger på ideer med et videnskabeligt grundlag. Det giver ofte virksomheden en mere unik karakter, der som oftest giver andre typer afkast end virksomheder, der bygger mere på produkter og serviceydelser, som findes i forvejen”, siger Christian Vintergaard, der er administrerende direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Vækstvirksomhed

Fonden har siden etableringen i 2009 uddelt fondsmidler til udvikling og videreudvikling af undervisning med fokus på innovation og entreprenørskab i hele uddannelsessystemet.

”Udvikler man eksempelvis nye behandlingsformer for kræft, er der chancer for at skabe en vækstvirksomhed. At en murer- eller tømrervirksomhed udvikler sig til en vækstvirksomhed er derimod mindre sandsynlig”, siger Christian Vintergaard.

En akademisk uddannelse giver et fundament for at tænke nyt og kreativt og til at finde nye nicher på et dynamisk marked. Dat gavner akademikere, som bliver iværksættere. Det pointerer Ingrid Stage, som er formand for DM og mere end 47.000 højtuddannede medlemmer.

”En akademisk uddannelse giver kvalifikationer, der kan være til gavn og bidrage til udvikling i en ansættelse i en eksisterende virksomhed, men endnu højere grad til at starte egen virksomhed”, siger Ingrid Stage.

Interessen blomstrer
Der er kommet langt mere fokus på at blive iværksætter blandt danske studerende og nyuddannede. I 2001 startede 268 studerende og nyuddannede virksomheder.  I 2011 var tallet 383. Det svarer til en stigning på 43 procent. Og interessen for at starte egen virksomhed blomstrer. Det fortæller Flemming Kobberøe Fing, som er direktør i Center for Entreprenørskab og Innovation (CEI) på Aarhus Universitet.

”Der er en markant stigning i interessen for at få undervisning i entreprenørskab. I undervisningen lægger vi vægt på, at de studerende skal lære at blive værdiskabende. Disse kompetencer er en vigtig forudsætning for, at man overhovedet tør kaste sig ud at blive iværksætter”, siger Flemming Kobberøe Fink.

På Aarhus Universitet har man løbende 50 virksomheder under udvikling, og der er venteliste, for flere vil til. I starten især var stor fokus på at få undervisning i iværsætteri på de humanistiske studieretninger. Det har nu også bredt sig til ingeniørstudier og de naturvidenskabelige fag. Og iderigheden hos de studerende er stor.

”De fleste kommer med deres egen ide. Det kan godt være, den på sigt viser sig ikke at holde, men en væsentlig del af processen er at få afdækket forretningspotentialet. Vi ser også, hvordan to studerende med meget forskellige baggrunde møder hinanden, så opstår en helt tredje ide, som oftest er meget stærkere”, siger Flemming Kobberøe Fink.  

Læs mere i Magisterbladet nr. 1 2015.