Dansk Magisterforening

Vestager om tillidsreform: Vi har brug for hjælp

Del artikel:

Mens Margrethe Vestager turnerer landet rundt for at sælge sin tillidsreform, gør kommunale chefer oprør mod hendes ministerkollegers fortsatte kontrol og detailstyring. ”Det er helt åbenlyst svært for os”, erkendte hun i går på et møde i Kolding.

Bjarne Corydon er ”kammet over” i gammeldags økonomistyring, Mette Frederiksen ”dikterer detaljer” og Christine Antorinis konsulentkontrol af folkeskolereformen er ”trukket ned over hovedet” på kommunerne. 

Sådan lød det advarende fra en række kommunale chefer i Mandag Morgen tilbage i marts, og på et samråd for nylig måtte Margrete Vestager så svare på spørgsmålet om, hvad der egentlig sker med regeringens bebudede tillidsreform i forhold til de offentligt ansatte.

Ifølge Margrethe Vestager er regeringen dog i fuld gang med at udrulle tillidsreformen. Det sagde hun i går på et møde i Kolding, det tredje af fem såkaldte inspirationsmøder, der skal være med til at markedsføre syv principper for en moderniseringsreform, som Regeringen, KL, Danske Regioner og lønmodtagerorganisationerne er blevet enige om.

Uden at henvise til sine ministerkolleger, erkendte hun dog også, at reformen for politikere på Christiansborg er en ”åbenlyst svær” opgave. Men netop derfor er partnerskabet om tillidsreformen vigtig, fortalte Vestager.

”Landspolitikere har en spidskompetence til at blande sig i ting, som de ikke har forstand på. At lægge den på hylden og være lidt mere insisterende på at sætte retning og mål for vores demokratiske samfund, den opgave skal vi have hjælp til, og det er baggrunden for partnerskabet. For hvem skulle vi ellers række ud til hvis ikke til regioner, kommuner, politiske ledelser, faglige ledelser og medarbejdere”.

Margrethe Vestager langede dog også ud det kontrolparadigme, som Venstreregeringer rullede ud i den offentlige sektor i nullerne, og som SR-regeringen ifølge økonomi- og indenrigsministeren forsøger at gøre op med. Her er beskæftigelsesreformen det bedste aktuelle eksempel.

”Vi har haft den banebrydende indsigt, at man ikke bliver ens af at miste sit arbejde”, lød det ironisk fra Vestager, der straks slog over i en mere alvorlig tone.

”Det skræmmende er, at sådan har beskæftigelsesindsatsen i meget stor udstrækning fungeret. Som om vi var ens, svarer på de samme tilskyndelser, reagerer på de samme chikaner, bliver motiveret af de samme muligheder. Men sådan er det jo ikke. Ligesom når vi er i arbejde, så er det sådan, at når vi mister det, så har vi brug for forskellige ting alt efter vores uddannelsesbaggrund, vores hidtidige arbejdsliv, den branche vi er i, hvor den branche udvikler sig henad o.s.v. Derfor kan vi gøre det så meget bedre, hvis vi giver rum til de medarbejdere, der er på vores jobcentre til at dykke ned i værktøjskassen med alle de forskellige ting, der er der”.

Pointen: Ifølge Vestager er det helt afgørende, at det offentlige fremover i langt højere grad bliver i stand til at respektere borgernes individuelle behov. Og her kommer medarbejderne ind i billedet, lød det fra Vestager:

”Ambitionen er at skabe en offentlig sektor, der altid kan se den enkelte borger. Det er en grundlæggende værdi, som jeg tror, at 99 procent af medarbejderne i den offentlige sektor deler. Nemlig ønsket om at gøre en positiv forskel for de borgere, for hvem den offentlige sektor eksisterer”.