Spring menu over
Dansk Magisterforening

”Topchefen har styr på detaljen”

Af Liv Alfast Kretzschmer
Del artikel:

Hvad skal en leder kunne i dag? Og er kravene til topledelse urealistiske? Det var nogle af de spørgsmål, blandt andre Niels Lunde, chefredaktør på Dagbladet Børsen, og Christian Kurt Nielsen, direktør i Mercuri Urval forsøgte at besvare på DM’s årsdag for ledere

Forestil dig, at du skal skrive en nekrolog for den virksomhed, du er leder for. Hvad skal der stå? Den opfordring kom fra Niels Lunde, chefredaktør på Børsen, på DM’s årsdag for ledere. For som leder er det utrolig vigtig, at man gør sig klart, hvorfor virksomheden eksisterer, var en af Lundes pointer.

Niels Lunde har ikke alene gjort sig tanker om ledelse i sine egne chefjob, som blandt andet omfatter jobbet som chefredaktør på Berlingske. Han har også skrevet bogen ”100 topchefer”, hvor han har interviewet førende chefer i Danmark om, hvordan man helt konkret leder og opnår succes. Mange af deres gode råd havde han taget med til leder-årsdagen.

Et af de allervigtigste råd, som mange af de interviewede topchefer var helt enige om, var, at for at få succes som topchef er man nødt til at være meget tæt på driften og have styr på detaljerne i virksomheden. Er man direktør i en stor supermarkedskæde, skal man med andre ord også bekymre sig om, at bananerne ikke ligger optimalt i kasser i butikkerne. Og tage ansvar for at problemet bliver løst.

For et andet af Niels Lundes – og de interviewede topchefers - råd var netop at tage ansvaret på sig som leder og ikke bortforklare.

 ”Man må se virkeligheden i øjnene. Man kunne som leder ikke forudse en finanskrise, men det er stadig ens ansvar at få virksomheden til at tilpasse sig. Hvis man ikke kan præstere på de vilkår, man bliver tilbudt, så har man et ansvar for at gå og overlade det til en anden at løfte opgaven. Du har altid ansvaret som leder – uanset hvad”, var budskabet fra Niels Lunde.

Direktør Christian Kurt Nielsen arbejder med ansættelse af blandt andet topchefer for Mercuri Urval. Et af hans råd lød, at man som leder spørger sig selv: Hvorfor skulle nogen ville ledes af dig? Et spørgsmål, han altid stiller potentielle ledere i rekrutteringsarbejdet. For som chef er man nødt til at kende sig selv indgående.

Christian Kurt Nielsen bliver tit blevet spurgt om den perfekte formel for en leder. Men der er ingen, er svaret:

”Det kan være vidt forskelligt i vidt forskellige virksomheder i vidt forskellige situationer, hvad der kræves af ledelse. Der er forskel på, om man er leder for Lego, eller om man er chef for 20 bagagehandlere i lufthavnen”, sagde han.

Kravene til ledere i dag har på mange måder ændret sig, mener direktøren i Mercuri Urval. Han brugte citatet “Deliver exceptional output - or you will become an output” til at illustrere, at tålmodighed I forhold til output fra lederen er blevet meget mindre, samtidig med at bestyrelserne er kommet tættere på den daglige ledelse og blander sig mere.

Et af hans bud på, hvordan man skaber sig succes som leder, er kommunikation og masser af den:

”Det er nødvendigt at have followers. Er der noget, du vil? Kan du begejstre os andre?  Man følger dem, der evner at lede. Det kræver kommunikation, så der ikke er noget menneske i hele organisationen, der på noget tidspunkt er i tvivl om, hvor vi skal hen, hvorfor og hvordan vi kommer derhen”.